پرونده آتش سوزی در جنگل های زاگرس

اقتصاد ایران: موضوع بلوط سوزی عمدی در لرستان به هیأت دولت رسید. تا جایی که علی سلاجقه، رئیس سازمان محیط‌زیست در حاشیه هیأت دولت از بسیج همه امکانات برای مهار آتش‌سوزی در جنگل‌های لرستان خبر داد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه ایران، بر اساس اعلام مدیریت بحران کشور، تاکنون 2 هزار و 120 نفر، 27فقره آتش‌سوزی در لرستان را خاموش کرده‌اند. 35 سورتی پرواز برای خاموش‌کردن حریق به منطقه انجام شده اما همچنان آتش در جنگل‌های لرستان زبانه می‌کشد؛ آتش‌سوزی‌هایی که تاکنون به دستگیری 20 نفر منجر شده است. حسین میرزایی، مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری لرستان در گفت‌وگو با «ایران» آتش‌سوزی‌های اخیر را تنها مختص جنگل‌های لرستان نمی‌داند و می‌گوید تمام زاگرس درگیر آتش است.


مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری لرستان، اعتقاد دارد مسأله‌ای که باعث شده وضعیت لرستان از سایر استان‌ها متفاوت باشد حجم گسترده جنگل‌های زاگرس در این استان است. بر اساس آمارها، یک میلیون و ۲۰۰ هزار هکتار از ۶ میلیون هکتار جنگل زاگرس در لرستان قرار دارد که این موضوع به حجم آتش‌سوزی‌ها دامن می‌زند.


میرزایی تأکید می‌کند، آنها هرچه در توان داشتند برای خاموش‌کردن آتش‌ به کار بردند؛ اما باز هر روز شاهد سوختن جنگل‌های بیشتری هستند. چراکه هنوز هستند کشاورزانی که با خودخواهی آتش‌به‌جان منطقه استراتژیک زاگرس می‌اندازند. مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری لرستان، حجم آتش‌سوزی در جنگل‌های لرستان را وسیع ارزیابی و تأکید می‌کند آنها نیاز به نیرو و تجهیزات بیشتری برای اطفای آتش دارند. متأسفانه خشکی جنگل و افزایش دما کار را برای اطفای آتش سخت‌تر کرده است.


مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری لرستان از تشدید آتش سوزی در شهرستان‌های معمولان، چگینی، کوهدشت و پلدختر خبر می‌دهد و می‌گوید: شبانه‌روز پای کار هستیم اما امکانات کمی داریم. همه نیروهای منابع طبیعی استان را بسیج کرده‌ایم اما وقتی آتش را اطفا می‌کنیم دوباره منطقه دیگری درگیر می‌شود. متأسفانه آمار آتش‌سوزی‌ها به شکل وحشتناکی افزایش‌یافته است.

۷۳.۵ هکتار جنگل و مرتع استان از ابتدای امسال تاکنون طعمه حریق شده که این آمار با آتش سوزی‌های اخیر به حدود ۱۳۰۰ هکتار رسید. با وجود اینکه هنوز به پایان سال نرسیده‌ایم؛ اما شاهد رکوردزنی آتش‌سوزی‌ها هستیم. به‌طوری‌که آمار کنونی، ۱۰ درصد از آمار کل آتش‌سوزی‌های سال گذشته بیشتر است.



۴۲ فقره آتش‌سوزی در لرستان طی ۳ماهه اخیر

سرهنگ علی ملکی آهنگران نیز در گفت‌وگو با «ایران» از وقوع ۴۲ فقره آتش‌سوزی در استان لرستان طی ۳ماهه اخیر خبر می‌دهد و می‌گوید: ۹۵ درصد حریق‌هایی که در سطح کشور اتفاق می‌افتد عامل انسانی دارد.بنابراین، نقش عامل انسانی در بروز این آتش سوزی‌ها بسیار پررنگ است. این موضوع در خصوص آتش سوزی‌های اخیری که در جنگل‌های لرستان اتفاق افتاد هم صدق می‌کند. تاجایی که تاکنون 20 متخلف در این زمینه شناسایی شده‌اند که در حال حاضر رسیدگی به پرونده‌های آنها در دستگاه قضا در جریان است.


فرمانده یگان حفاظت از منابع طبیعی و آبخیزداری کشور ادامه می‌دهد: برخی از کشاورزان تصور می‌کنند که آتش زدن مزرعه خودشان مجاز است.
درحالی‌که این اقدام از نظر علمی و قانونی جایز نیست. از نظر علمی به اثبات رسیده که آتش زدن کــاه و کلــــــــــش باعث مرگ تدریجی زمین‌های کشاورزان می‌شود. همچنین، بر اساس مواد قانونی مختلف از جمله ماده ۶۸۶ و ۱۹ قانون مجازات اسلامی، ماده ۲۰ قانون هوای پاک، آتش زدن کاه و کلش مزارع جرم است و با کسانی که این کار را انجام می‌دهند برخورد قانونی خواهد شد.

خریداری تجهیزات جدید اطفای آتش

وی از تخصیص بیش از 200 دمنده به استان لرستان خبر می‌دهد و می‌گوید: البته این تجهیزات کافی نیست و باید تجهیزات بیشتری در اختیار استان‌های درگیر آتش سوزی قرار گیرد. طی روزهای اخیر موضوع کمبود تجهیزات را با وزیر کشور درمیان گذاشتیم و خوشبختانه دستورات خوبی در این زمینه صادر شد. لیست تجهیزات، داده شده و قرار است تجهیزات جدید بزودی خریداری شود و در اختیار منابع طبیعی قرار گیرد.

آهنگران از اعزام دو فروند بالگرد برای اطفای حریق جنگل‌های لرستان خبر می‌دهد و می‌گوید: نیاز به فناوری‌های جدید در حوزه آتش سوزی داریم. برای مثال نصب دوربین‌های حساس به حرارت تا 60 کیلومتر می‌تواند به ما برای شناسایی آتش سوزی کمک مؤثری کند.


همچنین، نیاز به پهپادهای بیشتری برای اطفا داریم. برای مثال در لرستان در 3 کوه مختلف درگیر حریق بودیم و نیاز به پهپادهای بیشتری برای ارائه مختصات آتش داشتیم. بنابراین، نیاز به تجهیزات بیشتری داریم که همه آنها نیاز به اعتبارات جدید دارد. وی بر لزوم افزایش پهپاد برای شناسایی و اطفای حریق تأکید می‌کند و می‌گوید: وقوع آتش در مناطق صعب‌العبور رسیدن نیروها را سخت و طولانی می‌کند. برای مثال آنها برای یک روز از 4 بعد از ظهر تا 9 شب با پای پیاده در راه بودند تا بتوانند آتش را اطفا کنند. منابع طبیعی و مدیریت بحران تمام تلاش خود را به صورت شبانه‌روزی در لرستان انجام دادند اما تجهیزات آنها کم و حجم آتش سوزی‌ها بالا است.


فرمانده یگان حفاظت از منابع طبیعی و آبخیزداری کشور بر ضرورت تخصیص بالگرد و هواپیمای اطفای حریق به سازمان منابع طبیعی تأکید می‌کند و می‌گوید: باید تجهیزات خود را در زمینه اطفای آتش به‌روز کنیم. لازم است از نوآوری‌هایی مثل هوش مصنوعی برای حفاظت از جنگل‌های خود استفاده کنیم. آتش‌سوزی جنگل‌ها فقط مختص به کشور ما نیست و کشورهای دیگر هم درگیر آن هستند. مسأله‌ای که حائز اهمیت است تجهیز به امکانات به‌روز دنیا برای مقابله با آتش است.


به گفته آهنگران، برخی برای انتقام‌جویی اقدام به آتش زدن مراتع می‌کنند. همچنین، ردپای سودجویان برای تبدیل جنگل به زغال هم در آتش سوزی‌های اخیر دیده می‌شود؛ بنابراین لازم است تا مجازات‌های عبرت‌آمیزی برای متخلفان تعیین شود تا دوباره شاهد انجام این جرائم در هیچ کجای کشور نباشیم.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ