استقرار ۵۹ هزار شعبه اخذ رای در بیش از ۹۵ کشور برای انتخابات

اقتصاد ایران: سخنگوی شورای نگهبان گفت: در انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری حدود ۵۹ هزار شعبه اخذ رای در بیش از ۹۵ کشور در نظر گرفته شده و وزارت کشور و شورای نگهبان و سایر دستگاه‌ها آماده برگزاری این رویداد مهم هستند.

- اخبار سیاسی -

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری تسنیم، هادی طحان نظیف سخنگوی شورای نگهبان در نشست خبری که صبح امروز (پنجشنبه 7تیر) با حضور خبرنگار داخلی و خارجی در تالار قلم مرکز همایش‌های بین‌المللی باغ کتاب تهران برگزار شد، طی سخنانی اظهار داشت: قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران یک قانون مترقی است. در اصل 131 این قانون برای شرایط فقدان رئیس جمهور پیش‌بینی‌هایی در نظر گرفته شده از جمله اینکه ظرف مدت 50 روز رئیس جمهور جدید انتخاب شود.  در عمل نیز همین مسیر با رهنمودهای رهبر معظم انقلاب اسلامی طی شد.

وی افزود: در همین مدت ما افتتاح دو مجلس مهم را در کشور داشتیم؛ افتتاح ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری و افتتاح دوازدهم دوره مجلس شورای اسلامی که این اتفاقات نشان می‌دهد که نظام جمهوری اسلامی از یک استحکام و اقتدار قوی برخوردار است و در نظام سیاسی ما خواست و اراده مردم مهم و اثرگذار است.

سخنگوی شورای نگهبان خاطرنشان کرد: از همان روزی که رئیس جمهور به شهادت رسید، جلسات هماهنگی برای برگزاری انتخابات برگزار شد و طبق قانون هیئت‌های نظارت برای نظارت بر فرآیند انتخابات کار خود را آغاز کردند. در ادامه از داوطلبان شرکت در انتخابات ثبت نام شد و سپس بررسی صلاحیت‌ها صورت گرفت و اکنون در آستانه برگزاری چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری هستیم. همچنین تمام این فرایندها طبق برنامه‌ های قبلی و بدون هیچ گونه نقصی در بازه کمتر از 40 روز انجام شد که این امر در بین نظام‌های سیاسی کم‌نظیر است.در این راستا از تلاش‌های شبانه روزی کارکنان وزارت کشور و همکارانم در شورای نگهبان تشکر می‌کنم.

طحان نظیف افزود: 80 نفر در انتخابات ریاست جمهوری ثبت نام کردند و پرونده این افراد براساس استعلام های صورت گرفته از مراجع قانونی بررسی شد و در نهایت 6 نفر از این داوطلبان بر اساس اصل 115 قانون اساسی احراز صلاحیت و معرفی شدند.

وی با بیان اینکه در انتخابات فردا حدود 59 هزار شعبه اخذ رای در بیش از 95 کشور در نظر گرفته شده و وزارت کشور و شورای نگهبان و سایر دستگاه‌ها آماده برگزاری این رویداد مهم هستند. همچنین در هرشعبه 3 الی 4ناظر ازشورای نگهبان حضور خواهند داشت و سازوکار به گونه ای طراحی شده که نمونه‌ای کم نظیر از جمع سپاری امر سیاسی در دنیا است.

وی ادامه داد: این ناظران از اقشار مختلف مردم هستند و علاوه بر این، نمایندگان نامزدها نیز برای نظارت در شعب اخذ رای حضور دارند. علاوه بر این نمایندگان نامزدها در ستاد مرکزی نظارت بر انتخابات و وزارت کشور نیز برای نظارت بر فرآیند برگزاری انتخابات حضور دارند.

طحان نظیف با تاکید بر اینکه شورای نگهبان آرای مردم را حق الناس و خود را پاسداری این آرا می‌داند، عنوان کرد: جریان‌های سیاسی مختلف در این دوره از انتخابات نیز حضور دارند و ما در این روزها یک رقابت جدی را میان نامزدهای انتخابات شاهد هستیم.

ادامه دارد...

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ