در جست و جوی گمشدگان سیل سهمگین سوادکوه

اقتصاد ایران: سیلاب شامگاه سه‌شنبه، استان اردبیل و شهرستان سوادکوه در مازندران را عرصه تاخت‌وتاز خود قرار داد و خسارت‌های فراوانی وارد کرد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه جام جم، در اردبیل امدادگران هلال‌احمر در قالب ۱۴ تیم عملیاتی شامل تیم‌های محیط‌های آبی، اسکان، تغذیه اضطراری و ارزیابی سوانح متشکل از ۵۰ نفر با به‌کارگیری ۱۱ خودروی کمک‌دار امدادی به کمک سیل‌زده‌ها رفتند و در دو منطقه زیرآب و سوادکوه نیز، حدود ۳۰ روستا متاثر از سیل بودند که امدادگران موفق شدند ۶۱ نفر را اسکان اضطراری داده، ۳۱ نفر را از سیلاب نجات داده و ۷ نفر را به مراکز درمانی انتقال دهند.

گفته می‌شود دو نفر در سیلاب سوادکوه مفقود شده‌اند که به‌گفته رئیس‌ سازمان مدیریت بحران کشور این خبر هنوز قطعی نیست و پس از آواربرداری مشخص می‌شود.حجم آوارهای سیلاب در سوادکوه به حدی است ‌که تعدادی خودروی سبک و سنگین در گل و لای مدفون و مسیرهای عبوری مسدود شد.

یکی ازاهالی پل‌سفید سوادکوه می‌گوید:«تابه حال باچنین سیلی مواجه نشده بودیم وسیلاب درمسیرخود زمین‌های‌ کشاورزی، شالیزارها و محصولات‌کشت شده را از بین برد. به‌جز خانه‌های حاشیه رودخانه، به سایر خانه‌ها هیچ آسیبی وارد نشده اما تعدادی از دام‌های برخی دامداران تلف شده‌اند.»

آن‌طور که یکی از امدادگران هلال‌احمرسوادکوه به ما توضیح می‌دهد، منطقه چم‌چم بسیار آسیب دیده و درحال حاضر، حدود ۲۵ دستگاه لودر، بیل‌مکانیکی و بولدوزر در حال فعالیت برای بازگشایی مسیرهای مسدود شده هستند. بسیاری از راکبان خودرو از ترس جان خود و همراهان، خودروشان را در محل جا گذاشته و از مهلکه گریختند که همین مسأله نجات آنان را در پی داشت.

برای آواربرداری به ادوات سنگین نیاز داشتیم ‌که خوشبختانه شرکت‌های خصوصی در اختیارمان قرار دادند. در جریان سیلاب، یک رستوران و شالیزار به‌طور کامل آسیب دید و برخی مرغداری‌ها و کارگاه‌های بلوک‌زنی نیز درگیر آبگرفتگی شد.در جریان سیلاب پنج نفر هم ناپدید شدند که یکی از آنها ضحی ۱۷ ساله است.

محمدنیا، پسرعموی ضحی به ما می‌گوید: «دخترعمویم همراه خانواده برای مراسم عروسی خواهر بزرگ‌تر خود به شمال رفته بودند. در مسیر برگشت به تهران، همگی از خودرو پیاده شدند اما ضحی از آنان جدا شد که در همین فاصله ناگهان سیل جاری شد و پس از آن دیگر اثری از ضحی دیده نشد. از لحظه مفقودی او امدادگران مشغول جستجو هستند، حتی سگ‌های زنده‌یاب آوردند اما تاکنون نشانه‌ای از ضحی دیده نشده است.‌»


محمدحسن نامی، رئیس‌ سازمان مدیریت بحران‌ کشور نیز با اعلام این‌که حدود ۳۰۰ تا ۳۵۰ هزار مترمکعب حجم آورده این سیل است؛ گفت: «۱۵خودرو گرفتار سیلاب شد که با تلاش هلال‌احمر، بسیج و سازمان مدیریت بحران ۳۳نفر نجات یافتند. سیلاب برق ۵۰ روستا راقطع‌ کردکه به‌زودی وصل می‌شود،همچنین پلیس‌راه نیز دستور داردتا پایان روزجمعه ــ هشتم تیر ــ ازتردد خودروها جلوگیری‌ کند.»


بابک محمودی، رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال‌احمر هم عصر دیروز در تشریح عملیات امداد و نجات گفت: «از لحظات اولیه، ۲۲ تیم جمعیت هلال‌احمر استان از ورود و خروج خودروها ممانعت‌ کردند تا میزان تلفات و خسارات کاهش یابد. ۶۰ خودرو درگیر سیل بودند که به مناطق امن منتقل و ۱۲ خودرو رهاسازی شد. امدادگران با اقدامات سریع و به‌موقع توانستند تعداد زیادی از افراد را در اوج بحران سیل، از خودروهای خود خارج‌ کرده و به جای امن انتقال داده شوند.»


در اردبیل نیز سیل شرایط مشابهی را رقم زده است. مجتبی باباپور، جانشین مدیر جمعیت هلال‌احمر استان اردبیل اضافه کرد: «تا به‌حال به ۲۲۸ نفر حادثه‌دیده امدادرسانی شده است و ۴۵ چادر امدادی، ۱۲۰ تخته پتو، ۴۵ تخته موکت، ۴۵ ست ظروف آلومینیوم، ۵۰ بسته غذایی ۷۲ ساعته، ۲۰۰ کیلوگرم نایلون و همچنین زیرانداز، خرما و بیسکوییت در میان آنان توزیع شده است. نیروهای عملیاتی استان با تمام تلاش خود با به‌کارگیری موتور آب و دستگاه‌های کف‌کش در حال تخلیه منازل هستند.»

مدیرعامل هلال احمر مازندران هم عصر دیروز از مفقود شدن پنج نفر در سیل سوادکوه خبر داد و گفت‌: «۱۴۴ نفر حادثه دیده‌اند، ۷ نفر به مراکز درمانی منتقل و ۳۱ نفر نیز از مرگ صددرصد نجات دادیم و تعداد ۵۰ نفر را نیز اسکان موقت دادیم. ۱۴ منزل مسکونی تخلیه آب انجام دادیم و ۳۰ روستا نیز تحت تاثیر سیلاب قرار گرفتند.»



۳ مصدوم در ریزش سنگ

ریزش سنگ روی خودروی عبوری در محور کندوان به مصدومیت سه نفر منجر شد.زکریا اشک‌پور، سخنگوی اورژانس مازندران در این‌باره به جام‌جم گفت‌: «ساعت یک و ۵۱ دقیقه بامداد چهارشنبه ششم تیر امسال، اعلام خبر این حادثه به مرکز پیام اورژانس غرب استان مازندران در جاده کندوان منطقه سیاه بیشه گزارش شد و نیروهای امدادی به آنجا اعزام شدند. در پی ریزش سنگ روی خودروی سواری پژو، دو مرد ۶۰ و ۳۵ ساله و یک خانم ۵۴ ساله مصدوم شدند که بعد از اقدامات درمانی اولیه در بیمارستان آیت‌ا... طالقانی شهرستان چالوس بستری شدند.»

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ