سیلوانا یکی از مناطق اکسیژن خالص جهان است

اقتصاد ایران: درحالی‌که پایتخت‌نشینان در 3ماه نخست امسال فقط 10روز هوای پاک داشتند و مابقی روزها هوا در حد قابل‌قبول از سوی شرکت کنترل کیفیت هوای تهران اعلام شد، مناطقی در کشور به‌عنوان شهر اکسیژن لقب گرفته‌اند؛ مثل مرزن‌آباد در استان مازندران یا سیلوانا در استان آذربایجان غربی. 

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه همشهری، روستای پلکانی شیلاندر در استان زنجان نیز به‌دلیل حضور پروانه‌ها به روستای اکسیژن خالص معروف شده است. این مناطق به‌دلیل واقع شدن در حصار کوه‌ها و داشتن رودخانه‌ها به مناطق اکسیژن خالص معروف و انتخاب گردشگران هستند.‌ تأمین زیرساخت‌های گردشگری به رونق این مناطق و اشتغال‌زایی برای اهالی کمک می‌کند.‌



کشف کوهنوردان

تا قبل از اینکه پای کوهنوردان و گردشگران به سیلوانا برسد، اینجا هم یک شهر مرزی بود شبیه دیگر شهرهای مرزی استان آذربایجان غربی به فاصله ۳۰ کیلومتری غرب ارومیه در دامنه ارتفاعاتی که روی خط مرزی ایران، ترکیه و عراق است. بخشدار سیلوانا می‌گوید: «یک دهه پیش کوهنوردان ایرانی برای اندازه‌گیری میزان اکسیژن به سیلوانا آمدند و بعد از بررسی و مقایسه اعلام شد سیلوانا یکی از مناطق اکسیژن خالص جهان است.» به‌گفته سیددلیر علوی، بعد از آن، این منطقه مورد استقبال کوهنوردان قرار گرفت و از سوی گردشگران خارجی با کوه‌های آلپ مقایسه می‌شود. جمعیت سیلوانا 65هزار نفر است و ساکنان آن به زبان کردی کرمانجی صحبت می‌کنند.


درآمدشان از گلیم، جاجیم، پوشاک، محصولات لبنی و محصولات دامی است. علوی می‌گوید: «سیلوانا دالانی از جاذبه‌های گردشگری است. بیشترین سطح ییلاقات دامی استان در سیلواناست و بازدید از سیاه‌چادرهای عشایر برای گردشگران بسیار جذاب است. پیست اسکی خوشاکو و سد شهرچای نیز برای گردشگران دیدنی است. سیلوانا قطب باغ‌های سیب استان نیز معرفی شده است.»


سیلوانا یکی از مناطق اکسیژن خالص جهان است


نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ