روسیه امکان گفتگو با آمریکا درباره مسائل راهبردی را رد کرد

اقتصاد ایران: معاون وزیر امور خارجه روسیه گفت: در شرایطی که ایالات متحده یک جنگ غیرمستقیم و حتی مستقیم علیه کشور ما به راه انداخته، مسکو حاضر به مذاکره با واشنگتن در خصوص سرنوشت توافقات قبلی درباره تسلیحات تهاجمی راهبردی نیست.

- اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین‌‌الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از خبرگزاری «نووستی»، سرگئی ریابکوف، معاون وزیر امور خارجه روسیه در جمع خبرنگاران اعلام کرد که این کشور در شرایط کنونی حاضر به مذاکره با ایالات متحده در مورد محدودیت‌های قبلی مربوط به تسلیحات تهاجمی استراتژیک نیست.

ریابکوف یادآور شد: «ایالات متحده یک جنگ غیرمستقیم علیه کشور ما به راه انداخته است، و در برخی موارد حتی به طور مستقیم در درگیری نظامی در اوکراین دخالت دارد، همانطور که در مورد حمله هولناک به بندر سواستوپل رخ داد، چرا که بدون ورود داده‌های تجهیزات اطلاعاتی آمریکا، چنین حمله‌ای به سادگی امکان پذیر نبود. و همچنین تعیین چنین ماموریت پروازی در سیستم موشکهای دوربرد ATACMS بدون دخالت مستقیم متخصصان آمریکایی انجام نمی‌شود. ما از دخالت ایالات متحده در این اقدام تروریستی اطمینان داریم.»

این دیپلمات افزود: «این حمله یکی از موارد آشکار دخالت مستقیم آمریکا در مناقشه اوکراین است. و چگونه می‌توانیم با علم به اینکه این اتفاق در خانه ما می‌افتد، با آنها سر یک میز بنشینیم و بر سر کاهش بیشتر یا تعیین محدودیت‌هایی در زمینه سلاح‌های تهاجمی استراتژیک توافق کنیم؟ آنها باید غیرممکن بودن این اقدام را به دلیل منطق اولیه انسانی درک کنند.»

ریابکوف در عین حال تاکید کرد که آمریکا نه اکنون و نه پیش از آن که روسیه معاهده محدودسازی تسلیحات تهاجمی استراتژیک (پیمان استارت) را به حالت تعلیق درآورد، به طور کامل به این توافقات پایبند نبود. البته به طور رسمی، این توافقنامه در 26 فوریه 2026 به پایان خواهد رسید.

امکان کاهش سطح روابط دیپلماتیک روسیه و آمریکا

سرگئی ریابکوف همچنین اعلام کرد که کاهش سطح روابط دیپلماتیک با ایالات متحده و متحدان اروپایی واشنگتن در حال بررسی است. او در پاسخ به سئوالی گفت: در مورد اینکه آیا ممکن است  پاسخ ما به افزایش اقدامات خصمانه آمریکا شامل کاهش سطح روابط دیپلماتیک باشد؟ باید بگویم که این موضوع قابل تامل است و همه گزینه ها در حال بررسی است.»

وی تاکید کرد که تصمیماتی از این قبیل  در روسیه در بالاترین سطح اتخاذ می شود. روسیه با وجود همه فراز و نشیب های حادترین مرحله در روابط ما با به اصطلاح غرب جمعی، هرگز چنین اقدامی را آغاز نکرده است، ولی مجبور به نشان دادن واکنش به آنهاست.  

معاون وزیر خارجه در  پاسخ به سئوال دیگری  از آغاز مرحله مهمی در تبادل زندانیان بین فدراسیون روسیه و ایالات متحده خبر داد. به گفته او، آغاز محاکمه ایوان گرشکوویچ، خبرنگار روزنامه آمریکایی وال استریت ژورنال، مرحله مهمی در روند مبادله زندانیان بین روسیه و ایالات متحده خواهد بود.

ریابکوف توضیح داد: از لحاظ تشریفات این کار، همه چیز مطابق با استانداردهای قانونی در روسیه انجام خوهد شد. من فکر می‌کنم که تلاش‌هایی که برای سیاسی کردن این موضوع انجام می‌شود، همانطور که در ایالات متحده می‌بینیم، ولی نتیجه معکوس خواهد داشت. اگر دولت آمریکا به راستی به سرنوشت گرشکوویچ علاقه مند است،  بنابراین باید سیگنال‌هایی را که مسکو در این زمینه از کانال‌های مناسب به واشنگتن ارسال می کند، جدی بگیرد.

این دیپلمات افزود: ایالات متحده عادت دارد که ارسال علائم از روسیه را نادیده بگیرد، ولی این بار ارزش آن را دارد که به ماهیت آنها فکر کند و آنگاه، شاید، خیلی مسائل برای واشنگتن روشن شود. در عین حال ریابکوف یادآور شد که در صلاحیت او نیست که پیش‌بینی کند دولت‌ها چه زمانی گام‌های بعدی در زمینه مبادله زندانیان را  برخواهند داشت.

انتهای پیام/ 

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ