شکست کودتا در بولیوی/ وزیر دفاع: همه چیز تحت کنترل است

اقتصاد ایران: وزیر دفاع بولیوی اعلام کرد که کودتا در این کشور شکست خورده و هم‌اکنون ارتش بولیوی کنترل کامل شرایط را برعهده دارد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اسپوتنیک، ساعاتی پس از شکست کودتای برخی از فرماندهان ارتش بولیوی، «ادموندو نوویو» وزیر دفاع این کشور با حضور در جمع خبرنگاران اعلام کرد که «هم‌اکنون شرایط در نیروهای مسلح بولیوی تحت کنترل کامل قرار دارد.»

وی دراین‌باره گفت: ما کنترل کامل و مطلق بر نیروهای مسلح داریم؛ به لطف فرماندهی ارتش، هم‌اکنون همه چیز تحت کنترل است.، تحقیقات نظامی و غیرنظامی (درباره کودتا) آغاز خواهد شد.

وزیر دفاع بولیوی همچنین خطاب به مردم بولیوی گفت که «مایلم به همه شهروندان بگویم که به زندگی روزانه خود برگردند.»

ساعاتی پیش لوئیس آرس، رئیس جمهور بولیوی، در کنفرانسی خبری ضمن اعلام شکست کودتا در این کشور اعلام کرد که ژنرال «خوان خوزه زونیگا» رهبر کودتاگران در لاپاز، پایتخت این کشور، دستگیر شده است. تلویزیون دولتی بولیوی هم از عقب نشینی زره پوش‌های ارتش و باز پس‌گیری اماکن حیاتی لاپاز توسط پلیس خبر دادند.

به گفته «کارلوس دل کاستیو» وزیر کشور بولیوی در درگیری بین کودتاگران و ارتش و مردم بولیوی دست‌کم ۹ نفر زخمی شدند و نیروهای پلیس ژنرال‌های دخیل در کودتا را بازداشت کردند، از جمله خوان خوزه زونیگا که فرماندهی این کودتا را بر عهده داشت. ژنرال نیروی هوایی «مارسلو خاویر سگرا» و معاون دریاسالار خوان آرنس سالوادور نیز بازداشت شدند. دفتر دادستانی بولیوی زونیگا را به تروریسم متهم کرده است.

در پی اقدام گروهی از نظامیان ارتش بولیوی به سرکردگی ژنرال زونیگا برای کودتا در این کشور، برخی از کشورهای جهان از جمله وزارت خارجه کشورمان تلاش برای کودتا در این کشور را محکوم کردند. شامگاه چهارشنبه گروهی از نظامیان ارتش بولیوی با سرکردگی ژنرال زونیگا با یورش به کاخ ریاست‌جمهوری بولیوی قصد سرنگونی دولت لوئیس آرس داشتند که این شورش نظامی شکست خورد.

 ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در واکنش به تلاش برای کودتا در بولیوی گفت: ما کودتا علیه بنیان‌های دموکراسی و تعرض به نهادهای دموکراتیک و دولت قانونی در بولیوی را محکوم می‌کنیم و بر اعاده نظم و قانون و بازگشت قدرت به دولت قانونی این کشور تاکید داریم.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ