شرکت تایوانی TSMC طبق گزارش‌ها، حداقل تا ۲۰۳۲ پیشتاز تولید تراشه است

اقتصاد ایران: پیش‌بینی می‌شود که TSMC و شرکت‌های تراشه‌ساز تایوانی تا سال ۲۰۳۲ پیشتاز صنعت تراشه‌ها خواهند بود.

شرکت‌های تایوانی به‌رهبری TSMC، بزرگ‌ترین تولیدکنندگان تراشه‌ در جهان هستند. تحلیلگران پیش‌بینی می‌کنند که صنعت تراشه‌سازی تایوان، این رهبری را حداقل تا سال ۲۰۳۲ حفظ خواهد کرد.

در سال ۲۰۲۲، تایوان ۶۹ درصد از تراشه‌های جهان را با استفاده از آخرین فناوری‌های کلاس زیر ۱۰ نانومتر تولید کرد که بیشتر آن‌ها به سفارش‌های طراحان خارجی مانند انویدیا، اپل، کوالکام و AMD مربوط‌ بود. ناگفته نماند که ۳۱ درصد باقی‌مانده را شرکت‌های مستقر در کره‌‌جنوبی تأمین می‌کردند.

نمودار پیش بینی تولید کنندگان تراشه در جهان
نمودار ظرفیت تولید تراشه در کشورهای مختلف براساس نود فناوری از ۲۰۲۲ تا ۲۰۳۲

درزمینه‌ی ساخت تراشه‌های با نود ۱۰ تا ۲۲ نانومتری، تایوان در سال ۲۰۲۲ با ۴۰ درصد پیشتاز بود و ایالات متحده با ۲۸ درصد بعد از این کشور قرار گرفت. در همان سال، تایوان ۳۰ درصد از تراشه‌های با لیتوگرافی ۲۸ نانومتر و قدیمی‌تر را تولید کرد و چین با ۳۳ درصد رتبه‌ی اول را به‌دست آورد. بدین‌ترتیب تایوانی‌ها بیشترین سهم بازار تراشه‌سازی جهان را دراختیار داشتند.

پیش‌بینی می‌شود که آمریکا به‌دلیل حمایت از تولیدکنندگان تراشه، مانند اینتل، TSMC و سامسونگ برای احداث کارخانه‌های پیشرفته در خاک این کشور، تعداد تراشه‌های آمریکایی را تا سال ۲۰۳۲ افزایش چشمگیری دهد و بتواند ۲۸ درصد از بازار تراشه‌های زیر ۱۰ نانومتر جهان را ازآن خود کند. بااین‌حال، گفته می‌شود که تایوان با ۴۷ درصد همچنان رهبری خود را حفظ خواهد کرد.

یانگ گوانگلی، مدیر مرکز تحقیقات انجمن کشورهای جنوب‌شرق آسیا در مؤسسه‌ی تحقیقات اقتصادی چین گفت: «TSMC زمینه‌ای را انتخاب کرد که رقابت زیادی در آن وجود نداشت و این امکان را فراهم کرد که از شرکتی کوچک به کسب‌وکاری غول‌پیکر تبدیل شود. در دهه‌ی ۱۹۹۰، سیستم تقسیم سود سهام در بورس تایوان موجی از بازگشت افرادی را جلب کرد که مهاجرت کرده بودند و مؤسسه‌ی تحقیقات صنعتی استعدادهای محلی را پرورش داد و موجب شتاب‌دهی به روند پیشرفت صنعت نیمه‌رساناها شد.»

مقالات مرتبط
  • پروژه آمریکا برای تقویت صنعت تراشه؛ بودجه قانون CHIPS به کدام شرکت‌ها داده شد؟
  • شرکت TSMC می‌گوید خارج‌ کردن واحدهای تولید تراشه از تایوان غیرممکن است

TSMC قرار است که تولید انبوه مبتنی‌بر نود N2 (کلاس زیر ۲ نانومتر) را در نیمه‌ی دوم سال ۲۰۲۵ آغاز کند. یانگ روئی‌لین، مدیر مرکز استراتژی بین‌المللی در مؤسسه‌ی تحقیقات فناوری صنعتی تایوان می‌گوید: «تخمین زده می‌شود که شرکت TSMC و صنعت نیمه‌هادی تایوان تا حدود سال ۲۰۳۲ جایگاه برتر خود را در فناوری زیر ۱۰ نانومتر حفظ خواهند کرد.»

عوامل جغرافیایی تأثیر درخورتوجهی بر صنعت تایوان گذاشته‌اند و با مشکلاتی برای این کشور همراه بوده‌اند. از یک سو، تنش‌های منطقه‌ای موجب آسیب‌پذیری اقتصادی و اجتماعی شده است و از سوی دیگر، تلاش آمریکا برای تمرکززدایی صنعت نیمه‌هادی از آسیا و جذب شرکت‌های تولیدکننده‌ای مانند TSMC برای احداث کارخانه در خاک این کشور، ریسک اصلی برای رهبری تایوان محسوب می‌شود.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ