رویداد تینواستارز در دل الکامپ ۲۷؛ دانش‌آموزان می‌آیند تا خودشان را باور کنند

اقتصاد ایران: تینواستارز رویدادی در دل الکامپ ۲۷ است. قرار است دانش‌آموزان با نمایش بهترین ایده‌های خود به دنیای بزرگ فناوری قدم بگذارند و آینده را بشناسند.

«آنها از همه‌ی شرکت‌کنندگان در این رویداد جدی کم‌سن‌وسال‌تر هستند اما با ایده‌هایشان میان بزرگ‌ترها حاضر می‌شوند. به هم کمک می‌کنند، از هم یاد می‌گیرند، با هم متحد می‌شوند و کاری می‌کنند که باورشان کنیم.» صائبه سلوکی، رئیس کمیسیون منابع انسانی سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران این جمله‌ها را در وصف دانش‌آموزانی می‌گوید که قرار است در بیست‌وهفتمین نمایشگاه بین‌المللی الکامپ حاضر شوند تا در رویداد «تینو استارز» در جمع شرکت‌های توسعه‌یافته حوزه فناوری و بزرگ‌ترین استارتاپ‌ها، نخستین ایده‌های خود را به نمایش بگذارند.

سلوکی که مدیر بخش دانش‌آموزی تینواستارز در الکامپ ۲۷ است، در گفت‌وگو با «زومیت» از جزئیات چهارمین حضور دانش‌آموزان در تینو استارز می‌گوید. او هدف حضور دانش‌آموزان در نمایشگاهی تخصصی را اینطور توضیح می‌دهد:

تینو استارز با یک سری رویدادهای دانش‌آموزی در سال ۹۷ شکل‌ گرفت و بعد به این نتیجه رسیدیم که آنها در یک رویداد واقعی قرار بگیرند، تجربه‌آموزی عینی داشته باشند و بدانند که در دنیای آینده چه اتفاقاتی پیش رو دارند. آن هم در عین اینکه آنها خود صاحبان ایده‌اند و می‌توانند ایده‌هایشان را به محصول تبدیل و وارد بازار کار کنند. دانش‌آموزان با ورود به نمایشگاهی جدی مثل الکامپ، تلاش می‌کنند خود را به نقطه‌ی خودباوری برسانند.
- صائبه سلوکی، مدیر بخش دانش‌آموزی تینو استارز
صائبه سلوکی، رئیس کمیسیون منابع انسانی سازمان نصر تهران

از نگاه سلوکی اعتمادبه‌نفسی که دانش‌آموزان در نمایشگاه الکامپ به‌دست می‌آورند به آنها کمک می‌کند تا بتوانند در آینده به بازار کار وارد شوند: «دانش‌آموزان تجربه‌ حضور در کنار بزرگان صنعت IT، شرکت‌های بزرگ و استارتاپ‌های توسعه‌یافته و هم‌فضایی با آنها را در هیچ کجای دیگری نمی‌توانند کسب کنند. این هم‌فضایی می‌تواند بچه‌ها را چندین‌سال جلوتر ببرد.»

رقابت و همکاری رفته‌رفته چاشنی حضور دانش‌آموزان در الکامپ شد. «سال ۹۸ آنها در فضایی تخت، در کنار هم به تعریف ایده‌هایشان می‌پرداختند. سال ۹۹ در زمان همه‌گیری کرونا، الکامپ نداشتیم اما الکام‌استارز۹۹ اولین رویداد رقابتی بچه‌ها بود. آنها مثل استارتاپ‌ها در لاین دانش‌آموزی با هم به رقابت پرداختند. پارسال حضور آنها بدون رقابت بود اما امسال هم به غرفه‌ی تینواستارز می‌آیند و هم در رقابت‌های لاین دانش‌آموزی استارز شرکت می‌کنند.»

رئیس کمیسیون منابع انسانی سازمان نصر تهران تجربه حضور متوالی دانش‌آموزان در این رویداد را مهم می‌داند و حرف‌هایش را اینطور ادامه می‌دهد: «به وضوح می‌بینیم که بچه‌هایی که در الکامپ‌های متوالی با ما بوده‌اند، بزرگ‌تر و بالغ‌تر شده‌اند و خیلی بهتر می‌توانند ارتباط بگیرند و در این فضا به رقابت بپردازند. خیلی از بچه‌هایی که پارسال در تینو استارز شرکت کردند امسال هم حضور دارند. در واقع از ۲۲ گروهی که امسال به نمایشگاه می‌آیند، چهار، پنج تیم با تینواستارز سال پیش مشترکند.» والدین بچه‌ها و مسئولان مدرسه هم تأیید کرده‌اند که حضور بچه‌ها در فضایی بزرگ‌تر از سن خودشان «آنها را چند قدم جلوتر از قبل پیش برده است».

آنها کار گروهی و اتحاد را یاد می‌گیرند و سعی می‌کنند با هم یک گروه واحد شوند و کارهای بزرگ‌تر کنند

مواجهه‌ی نوجوانان با این نمایشگاه چگونه است؟ آنها چطور با فضای تخصصی همراه می‌شوند؟ سلوکی در جواب می‌گوید:

اتفاق دیگری که در تینو استارز برای دانش‌آموزان می‌افتد آموزش کار گروهی و اتحاد است. آنها می‌دانند که سنشان از همه کمتر است، همین موضوع نقطه اتحادشان می‌شود. انگار حتی رقابت تازه‌ای با فضایی که در آن قرار گرفته‌اند برایشان ایجاد می‌شود و می‌خواهند بگویند با اینکه سن ما کم است، می‌توانیم و حرفی برای گفتن داریم. برای اثبات این موضوع خیلی به هم کمک می‌کنند و اتحادشان چشم‌گیر است. چه بسا که بچه‌ها بعد از تینواستارز همچنان با هم در ارتباطند؛ مثلاً دو تیم جدید در تینواستارز امسال داریم که ترکیبی از چهار تیم قدیمی است. آنها به‌صورت عملیاتی کار گروهی و اتحاد را یاد می‌گیرند و سعی می‌کنند با هم یک گروه واحد شوند و کارهای بزرگ‌تر کنند.

اینطور که مدیر بخش دانش‌آموزی تینو استارز می‌گوید، بیشتر شرکت‌کننده‌های این بخش دانش‌آموزان مدارس دولتی هستند: «رویکرد رویدادهای دانش‌آموزی از ابتدا بر اساس این بود که به سراغ دانش‌آموزان مناطق کم‌برخوردار و مدارس دولتی برویم. دانش‌آموزان شناسایی می‌شدند و در نهایت به تینو استارز می‌رسیدند. در سال‌های بعد تلاش کردیم این روند را با مراکز دولتی و خصوصی که با حوزه دانش‌آموزی سروکار دارند پیش ببریم. علاوه بر این همیشه فراخوانی عمومی داریم و دانش‌آموزان سراسر کشور را دعوت می‌کنیم.»

به گفته‌ی او در دوره‌های گذشته دانش‌آموزانی از استان‌های دور و نزدیک در تینو استارز شرکت داشته‌اند و «راه بچه‌ها به الکامپ از همه‌ی مناطق باز است»:

امسال دانش‌آموزانی از قزوین، گلستان، شهرستان‌های استان تهران، یزد و ... داریم. در رویداداهای دانش‌آموزی سال ۹۸ مناطق کم‌برخوردارتر مثل سیستان‌وبلوچستان، هرمزگان، ایلام، مناطق حاشیه‌ای خراسان شرکت داشتند. پارسال دانش‌آموزانی از هرمزگان و سیستان‌وبلوچستان و کرمان آمدند. اما امسال تداخل زمانی الکامپ با امتحانات پایانی دانش‌آموزان باعث شد سه تیم از سیستان‌وبلوچستان نتوانند خود را به نمایشگاه برسانند.

مدیر بخش دانش‌آموزی تینو استارز می‌گوید این فضا پنجره‌ای رو به آینده است و حرف‌هایش را اینطور به پایان می‌برد: «ما با نسلی سروکار داریم که می‌خواهند دیده شوند و اگر فضایی برای آنها درست کنیم که منطقی باشد و دوستش داشته باشند، برای دیده‌شدن دست به کار دیگری نمی‌زنند. در نمایشگاه الکامپ قرار است هم ما بچه‌ها را باور کنیم و هم آنها در فضایی قرار بگیرند که خودشان را باور کنند.»

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ