مهم‌ترین موضوعات حوزه زنان از دید نامزدهای ریاست جمهوری

اقتصاد ایران: نشست "کرسی پاستور و معماران گام دوم" با حضور نمایندگان کاندیداهای چهاردهمین انتخابات ریاست‌جمهوری در خانه اندیشه‌ورزان جوان برگزار شد. در این نشست مهمترین موضوع حوزه زنان از نگاه نامزدهای ریاست‌جمهوری بررسی شد.

- اخبار ویژه نامه‌ها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم، نشست "کرسی پاستور و معماران گام دوم" به همت بنیاد ملی مردمی نهضت پیشرفت بانوان با حضور نمایندگان کاندیداهای چهاردهمین انتخابات ریاست‌جمهوری در خانه اندیشه‌ورزان جوان برگزار شد. در این نشست تخصصی مهاجرانی نماینده مسعود پزشکیان، قوی نماینده حجت‌الاسلام و المسلمین مصطفی پورمحمدی، گیتی‌پسند نماینده سعید جلیلی و یکه‌زارع نماینده علیرضا زاکانی به ارائه‌ دیدگاه‌ها و نظرات کاندیداهای محترم در حوزه مباحث زنان پرداختند و به سؤالات کارشناسان و خبرنگاران حاضر در جلسه پاسخ دادند.

برای آشنایی و روشن شدن نوع نگاه کاندیداها اولین مبحثی که توسط دبیر جلسه مطرح شد و مورد بحث قرار گرفت این بود که کلان‌ترین مسأله و مهم‌ترین موضوع حوزه زنان از دید کاندیداها کدام است؟

نیره قوی نماینده حجت‌الاسلام و المسلمین مصطفی پورمحمدی بیان کرد: ما در حوزه زنان سه قلمرو فردی، خانوادگی و اجتماعی را می‌توانیم در نظر بگیریم. در قلمرو فردی بحث رشد انسانی و تکامل و قرب الهی مطرح است. با توجه به اینکه این بحث مبنایی است من الان درباره‌ی آن صحبتی نمی‌کنم اما در قلمرو خانوادگی و اجتماعی یک موضوع کلان داریم که این دو قلمرو را به هم پیوند می‌زند و آن خانواده است. اینکه هم زن باید در محیط خانواده سکینه داشته باشد و هم در محیط خانواده زمینه آرامش خود، همسر، فرزندانش را فراهم کند و علاوه بر این‌ها توانمندی کنشگری اجتماعی هم دارد، مورد اتفاق همه کاندیداهای ریاست‌جمهوری است فقط ممکن است در روش فراهم‌سازی این مسأله با هم اختلاف نظر داشته باشند. در کل به نظر من ایجاد تعادل بین نقش و وظیفه خانوادگی و برعهده‌گرفتن نقش‌‌های اجتماعی که مجبور به انتخاب یکی از آن‌ها نباشد، از موضوعات مهمی است که باید برای آن تدبیر شود.

در ادامه مهاجرانی نماینده مسعود پزشکیان با عرض تأسف از اینکه در اغلب دولت‌ها به موضوع زنان، به‌عنوان موضوع دست دوم پرداخته و تفکر زن جنس دوم است بازتولید شده است، گفت: بر مبنای کلام شریف لقد کرمنا بنی‌آدم زن در وهله اول انسان است و بعد زن. لذا نقش‌هایی که می‌تواند در یک جامعه بگیرد نقش‌های انسانی است و قطعا در کنار آن متناسب با جنسیتش می‌تواند نقش‌های برعهده‌اش را ایفا کند. حتما موضوع خانواده یکی از موضوعات بسیار بسیار مهم است ولی برخی از آدم‌ها ممکن است به هر دلیلی در شرایط همسری قرار نگیرند. در نتیجه ما نباید همه برنامه‌های زنان را فقط در چهارچوب زنان متأهل ببینیم. یقینا دولت‌ها مکلفند برای همه زنان برنامه داشته باشند.

یکه زارع نماینده علیرضا زاکانی مهمان دیگر این مراسم بود که به ارائه نظر در این حوزه پرداخت. او گفت: در حوزه مبانی ما با هم اشتراکات فراوانی داریم و بیشتر در حوزه برنامه‌ها و راهکارهاست که تعارضات و اختلافات بروز می‌کند. من فکر می‌کنم مهم‌ترین چیزی که در این فرصت ما باید تبیین کنیم الگوی سوم زن است. همه درباره این موضوع صحبت می‌کنند اما وقتی قرار است این مسأله به قانون یا لایحه‌ای تبدیل شود آن وقت تعارضات بیرون می‌زند.

وی افزود: متأسفانه یکی از مشکلات ما در حوزه مسائل مربوط به زنان این است که به محض صحبت درباره دفاع از حقوق زن به شما برچسب فمینیست زده می‌شود. این قدر این برچسب برای خوردن روی پیشانی افراد آماده است که خیلی از فعالین حوزه زنان مجبور می‌شوند خودشان را سانسور کنند. و به نظر من الان فرصتی برای طرح این مباحث است. ما باید تکلیف خودمان را با ارتقای ساختار حکمرانی در حوزه زنان مشخص کنیم، تکلیف خودمان را با موضوع به کارگیری وزیر زن مشخص کنیم، تکلیف خودمان را با دفاع از امنیت زن در خانواده مشخص کنیم و اساسا تکلیف خودمان را با عقلانیت مشخص کنیم. چرا وقتی کسی می‌خواهد کمی عمیق‌تر، دقیق‌تر و تخصصی‌تر در حوزه زنان ورود پیدا کند، از سوی افرادی که اتفاقا نگاه‌هایشان سطحی‌تر و غیر تخصصی‌تر است، برچسب فمینیست می‌خورند؟! خیلی اوقات حتی اگر سخنان حضرت آقا را بدون ذکر منبع بیان کنیم برچسب فمینیست اسلامی می‌خوریم. اگر مصداقی‌تر بخواهم صحبت کنم باید به لایحه‌ امنیت که در واقع جز مطالبات رهبری است، اشاره کنم. ایشان 20 سال پیش گفتند قوانینی وضع کنید که مرد جرأت نکند در خانه به زن تعدی کند. کار نوشتن لایحه امنیت از 13 سال پیش شروع شد، شهید رئیسی که ریاست قوه قضاییه را برعهده گرفتند، این لایحه از قوه قضاییه به دولت آمد، باز هم در دولت آقای روحانی معطل ماند تا اینکه شهید رئیسی به ریاست‌جمهوری رسیدند و با امضای ایشان به مجلس آمد. در مجلس به این لایحه چه برچسب‌هایی زده شد؟!

نیره قوی در راستای مباحث مطرح شده به این نکته اشاره کردند که منطق دین ما، حقوق و مسئولیت است. چون عده‌ای در جامعه صرفا حقوق زنان را دنبال کردند در صورتی که با در کنار هم قرار دادن حقوق و مسئولیت نقش کامل می‌شود و آن وقت اشکالی هم پیش نمی‌آید. اگر این را فراموش کنیم حتما دچار التقاط فکری فمینیسم می‌شویم ولو اینکه ادعا کنیم به این تفکر تعلقی نداریم.

در ادامه گیتی پسند نماینده سعید جلیلی در مورد مهم‌ترین موضوع و مسأله حوزه زنان اظهار داشت:

در نگاه آقای دکتر جلیلی زنان، همه زنان هستند؛ زن خانه‌دار، زن تحصیلکرده، زن روستایی، زن کارگر، زن کارآفرین و... دیدگاه ایشان متعلق به یک طبقه‌ی خاصی از زنان نیست و مهم‌ترین مسأله را مسیر هویت‌یابی زن ایرانی در مسیر پیشرفت و قیام لله‌ برای انقلاب اسلامی می‌دانند. مسأله ما مسأله کل زنان است و نقش آفرینی‌ای که می‌توانند در انقلاب اسلامی داشته باشند فارغ از جایگاه، موقعیت و طبقه‌ای که دارند. این مسأله بسیار مهمی است. انقلاب اسلامی ادعایی کرده و توانسته تا حدودی تصویری که مدنظرش بوده را تا حدودی نشان دهد اما ما در ادامه نیاز داریم این تصویر را کامل‌تر و دقیق‌تر کنیم.

بحث حجاب و جوانی جمعیت از دیگر مباحث این نشست بود.

انتهای پیام/

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ