کنعانی:امکانات لازم برای برگزاری انتخابات در خارج برقرار است

اقتصاد ایران: سخنگوی وزارت خارجه کشورمان درباره برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در خارج از کشور گفت:‌ ارتباطات وزارت خارجه به طور مستمر با نمایندگی‌های ایران برقرار است و اطمینان حاصل شده که امکانات لازم به همه نمایندگی‌های ما ارسال شده و دریافت شده است.

- اخبار بین الملل -

به گزارش خبرنگار حوزه سیاست خارجی خبرگزاری تسنیم، ناصر کنعانی سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران در نشستی خبری با اصحاب رسانه با محوریت انتخابات در خارج از کشور، پاسخگوی سئوالات خبرنگاران شد.

کنعانی در ابتدا اظهار داشت: ما کمتر از 48 ساعت تا برگزاری انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری فاصله داریم. دستگاه دیپلماسی برای برگزاری پرشکوه انتخابات در خارج از کشور همه تلاش‌ها و ابتکار عمل خودش را به کار بسته و همکاران تا این لحظه روزهای پرکاری داشتند. به رغم زمان محدود خوشبختانه همه تمهیدات لازم برای برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در خارج از کشور فراهم آمده و امکانات و اوراق لازم برای برگزاری این انتخابات در شعب اخذ رای به مقاصد مربوطه ارسال شده است.

ارتباطات وزارت خارجه به طور مستمر با نمایندگی‌های ایران برقرار است

وی افزود: ارتباطات وزارت خارجه به طور مستمر با نمایندگی‌های ایران برقرار است و اطمینان حاصل شده که امکانات لازم به همه نمایندگی‌های ما ارسال شده و دریافت شده است.

در خصوص شعب اخذ رای همه سفارتخانه‌ها و سرکنسولگری ایران بسیج شدند و مطابق دستورالعمل‌های ارسالی مقدمات و زمینه‌های لازم فراهم آمده و کمیته‌های اخذ رای تعیین شدند. نقش شهروندان مقیم خارج از کشور در این رابطه خوب و کمک کننده است و از ظرفیت ایرانیان استفاده شده است.

وزارت خارجه در اخذ و شمارش آرا به اصل امانت کاملا پایبند است

سخنگوی وزارت خارجه افزود: برای دستگاه دیپلماسی مهم است که رای مردم به صورت امانتدارانه اخذ و شمارش شود و به ستاد انتخابات در وزارت کشور ارسال شود. وزارت خارجه در اخذ و شمارش آرا به اصل امانت کاملا پایبند است و اعضای مجری و ناظر در انتخابات خارج از کشور هم که از ایرانیان مقیم خارج از کشورند، در روند نقش مسنقیم دارند.

برای ما اهمیت دارد که در داخل کشور اهتمام جدی وجود دارد مبنی بر مشارکت حداکثری ملت فهیم و بصیر ایران، در خارج از کشور نیز ما شاهد شرکت حداکثری در انتخابات باشیم و حتما در جلب مشارکت ایرانیان در خارج از کشور تاکید داریم و تلاش‌های خودمان را بکار بستیم.

برای ما برگزاری انتخابات باشکوه  بسیار حائز اهمیت است

کنعانی ادامه داد: همانگونه که مقام معظم رهبری تاکید دارند مشارکت حداکثری زمینه ساز افزایش قدرت و اقتدار ملی است. ما هر میزان که شاهد مشارکت مردم پای صندوق رای  باشیم طبیعتا بر میزان اقتدار و صلابت کشور در مناسبات بین‌المللی افزوده خواهد شد. همیشه حضور مردم در صحنه سیاسی مظهر قدرت ملی برای ایران بوده است. نظام سلطه درک روشنی دارد که تا زمانی ملت ایران پای آرمان‌ها هستند، این نظام، نظام مقتدری است و امکان پیشبرد اهداف آنان میسر نیست.

آنها همیشه سعی کرده‌اند با جریان سازی سیاسی و الگوهای تبلیغی میان ملت و نظام ایجاد فاصله کنند. خوشبختانه تاکنون این توفیق  را به دست نیاورند.

برای ما برگزاری انتخابات باشکوه  بسیار حائز اهمیت است. مقدمات و زمینه‌های اجرای این کار را همکاران در وزارت خارجه با نمایندگی‌ها فراهم آوردند.

اطمینان حاصل شده تا شهروندان ایرانی بتوانند با آرامش در انتخابات شرکت کنند

سخنگو گفت: برای برخی کشورها که در گذشته شاهد ایجاد برخی مزاحمت‌ها بودیم اهتمام و توجه لازم به خرج داده شده است. با مقامات رسمی کشورها از طرق مختلف این اطمینان لازم حاصل شده که مشکلی و مزاحمتی برای مشارکت ایرانیان ایجاد نشود و شهروندان ایرانی بتوانند با آرامش در انتخابات شرکت کنند.

زمان انتخابات همزمان با برگزاری انتخابات در کشور است و زمان رای گیری هم به رغم تفاوت افق‌های زمانی همان زمان رای گیری است. بعد از پایان زمان رای گیری آرا توسط هیات‌های اجرایی در خارج از کشور با دقت و امانت شمارش می‌شود. ما امیدواریم که یک انتخابات پرشکوه و پرنشاط را با مشارکت حداکثری هموطنان مقیم خارج از کشور شاهد باشیم.

امیدواریم بتوانیم زمینه مشارکت حجاج ایرانی در عربستان را فراهم کنیم

وی افزود: در ارتباط با مشارکت حجاج ایرانی که اکنون در عربستان سعودی هستند ما تدابیر لازم را و هماهنگی‌های رسمی را با مقامات عربستان به منظور مشارکت حجاج ایرانی انجام دادیم. در این مشورت‌ها تلاش شد بتوانیم همگام با ملت بزرگ ایران، حجاج ایرانی هم بتوانند پای صندوق‌های رای مشارکت داشته باشند. امروز در وزارت خارجه مدیرکل خلیج فارس و رئیس ستاد انتخابات در خارج میزبان سفیر عربستان بودند. آخرین مشورت‌ها با سفیر عربستان انجام شد. کما اینکه سفیر ما در عربستان با مقامات این کشور در این زمینه تلاش‌های لازم را به عمل آوردند. همچنان امیدواریم بتوانیم در ساعات باقی مانده مشارکت حجاج ایرانی باقی مانده در عربستان را فراهم کنیم.

آمادگی کامل تمامی نمایندگی‌های ایران برای برگزاری انتخابات

کنعانی توضیح داد: در ارتباط با برگزاری انتخابات در خارج از کشور ستاد در وزارت خارجه متمرکز است. علاوه بر همه تلاش‌های موفقیت آمیزی که داشتیم به منظور تبادل اطلاعات و مشورت‌های لازم با روسای نمایندگی‌ها، نشست‌های وبیناری هم بین وزارت خارجه و نمایندگی‌ها برگزار شد. امروز هم نشست مشورتی مجددی بین ستاد و اعضای هیات نظارت بر انتخابات خارج از کشور با مسئولیت شورای نگهبان دائر است.

خوشبختانه تمامی نمایندگی‌های ایران آمادگی کامل برای برگزاری این انتخابات را دارند. بسته به میزان جمعیت و پراکندگی هموطنان ما صندوق‌های متعدد از یک تا چندین صندوق در برخی کشورها تعبیه کردیم و تلاش ما این بوده که زمینه مشارکت ایرانیان با سهل‌ترین روش فراهم شود. ما در ادوار مختلف شاهد بودیم که هموطنان خارجی نسبت به وضعیت سیاسی و مشارکت در تعیین رئیس جمهور اهتمام دارند و دلسوز کشور هستند و برای رقم زدن فردایی بهتر همواره اهتمام دارند و اطمینان داریم در انتخابات آتی هم همین همت بلند را از سوی هموطنان خارج از کشور شاهد خواهیم بود.

برگزاری مراسم چهلم شهدای خدمت

وی درخصوص برگزاری مراسم چهلم شهدای خدمت گفت: در شرایطی به استقبال چهاردهمین دوره برگزاری انتخابات می‌رویم که در آستانه چهلمین روز شهادت رئیس جمهور خدوم و وزیر امور خارجه انقلابی آقای امیرعبداللهیان و دیگر همراهان گرانقدر قرار داریم. به همین مناسبت صبح فردا مراسم چهلمین روز شهادت وزیر خارجه انقلابی از ساعت 10 صبح الی 11:30 در صحن منور و ملکوتی حضرت عبدالعظیم برقرار است و ما امیدواریم که به پاس تجلیل و تکریم از مجاهدت‌های انقلابی و مسئولانه وزیر خارجه جهادی، ما شاهد حضور پرشکوه مردم در تهران و حومه باشیم.  مقامات کشوری و لشکری هم هم‌پای مردم قدرشناس ایران حضور خواهند داشت.

همچنین عصر فردا مراسم تجلیل از رئیس جمهور شهید ایران آیت الله رئیسی و همراهان شهیدشان در محل مصلی تهران برقرار است و اطمینان داریم آحاد ملت ایران در این مراسم به پاس تکریم شهدا حضور باشکوهی خواهند داشت.

انتهای پیام/

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ