تصمیم بریکس درباره "وقفه" در موضوع پیوستن اعضای جدید

اقتصاد ایران: وزیر امور خارجه روسیه با اشاره به تصمیم اعضای بریکس در ایجاد "وقفه‌‌ای" در پذیرش اعضای جدید در این انجمن، گفت‌وگوی مسکو با همسایگان غربی را تنها در صورت تغییر سیاست ضدروسی آنها امکان پذیر دانست و توسعه اقتصادی منطقه اوراسیا را بیشتر از اروپا نامید.

- اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از خبرگزاری «نووستی»، سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه این کشور روز سه‌شنبه در نشستی با دانشجویان و اساتید آکادمی مدیریت بلاروس، اعلام کرد که کشورهای گروه بریکس با اکثریت قاطع تصمیم گرفته‌اند در مورد موضوع پیوستن اعضای جدید به این انجمن «یک وقفه» ایجاد  کنند.

لاوروف توضیح داد: در گروه بریکس با اکثریت قاطع آرا بین 10 عضو کنونی، تصمیم گرفته شده که در خصوص پذیرش اعضای جدید یک وقفه ایجاد شود تا کشورهایی که تازه ترکیب این گروه را دوبرابر کرده‌اند، خود را با اعضای قدیمی‌تر وقف دهند. 

وزیر خارجه روسیه با اشاره به اینکه به موازات آن، سیستم تقسیم بندی کشورهای شریک در حال توسعه است که "مراحل" آن از سوی کشورها باید قبل از پیوستن کامل به بریکس طی شود، افزود: «ما قطعاً علاقه دوستان بلاروسی خود و همچنین تعدادی دیگر از کشورهای همفکر برای پیوستن به گروه را در نظر خواهیم گرفت.»

پیش از این، آژانس خبری بلومبرگ گزارش داد که گسترش بریکس این انجمن را به وزنه تعادل قدرتمندی در مقابل بلوک گروه G7 تبدیل خواهد کرد. به عقیده تحلیلگران، گسترش بریکس همچنان بیشتر یک اقدام سیاسی است تا اقتصادی. با این حال، آنها بر این باورند که پیوستن تولیدکنندگان بزرگ سوخت فسیلی می تواند به بریکس فرصت ایجاد چالش جدی‌تری را در برابر تسلط دلار بر بازار نفت و گاز جهانی داده و قدرت اقتصادی آنها را افزایش دهد.

لاوروف گفت‌وگو با غرب را در صورت تغییر سیاست ضدروسی آنها ممکن دانست

رئیس دستگاه دیپلماسی روسیه در بخش دیگری از سخنرانی خود، تاکید کرد که تنها در صورت تغییر سیاست ضدروسی کشورهای غربی، مسکو آماده گفتگو با غرب خواهد بود.

سرگئی لاوروف گفت: «اگر در مرحله‌ای، در حالی که این مرحله هنوز قابل مشاهده نیست، همسایگان غربی ما در سیاست به بن‌بست رسیده ضدروسی خود که برای آنها عواقب مخربی دارد، تجدید نظر کنند، ما هم آماده شنیدن سخنان آنها خواهیم بود. باید دید در آینده اوضاع چگونه پیش رفته و چه چیزی به سراغ ما خواهد آمد.»

او یادآور شد که نتایج انتخابات در پارلمان اروپا به وضوح نشان دهنده تمایل به پیروی واضح‌تر از خواسته‌های رای دهندگان اروپایی است، البته این روند هنوز به طور کامل شکل نگرفته، اما با این وجود در حال حاضر خود را نشان داده است. 

وزیر خارجه روسیه افزود: در صورت وجود پیشنهادات فرضی برای همکاری از سوی همسایگان غربی ما، امکان گفتگوی برابر و واقع بینانه وجود خواهد داشت. 

لاوروف در عین حال با اشاره به این واقعیت که آنها چقدر به راحتی تعهدات خویش در قبال مسکو را زیر پا گذاشتند، ادامه داد: هنوز سیاستمدارانی در غرب هستند که میزان آسیب سیاست‌های ضدروسی را درک می‌کنند.

علاوه بر این، به عقیده او، گفتگو در مورد اوکراین باید از صفر و به اصطلاح " از یک لوح سفید" شروع شود، بدون آنکه غربی‌ها ابتدا تمهیداتی را در این زمینه مشخص کنند. وی بار دیگر تاکید کرد که مواضع مطرح شده توسط ولادیمیر پوتین در مورد موضوع صلح،  بهترین گزینه برای این منظور است. طرف روسی نیز به نوبه خود از غرب انتظار دارد تصویری واقع بینانه از نحوه نگرش خود به حل و فصل اوضاع ارائه دهد.

اروپای غربی به دلیل سیاست آمریکا از لحاظ توسعه از اوراسیا عقب مانده است

وزیر امور خارجه روسیه همچنین تاکید کرد که کشورهای منطقه اوراسیا در حال حاضر از نظر رقابت پذیری و توسعه در مقایسه با کشورهای اروپای غربی دارای مزیت هستند و  اروپا به دلیل سیاست‌های ایالات متحده شروع به از دست دادن سرعت توسعه خود کرده است.

لاوروف توضیح داد: «ما باید به واقعیت اشاره کنیم که اوراسیا از  لحاظ رقابت پذیری دارای مزیت‌های نسبی عظیمی شده است. اولاً، این منطقه سریع‌ترین رشد جهان است، ولی بالاتر از همه، این مسئله در بخش شرقی آن قابل مشاهده است. این در حالی است که کشورهای اروپای غربی عمدتاً به این دلیل از این نظر عقب مانده‌اند که ایالات متحده تمایل دارد که آنها را به عنوان یک رقیب حذف کند، و از جمله با این هدف از مدتها قبل شروع به "تحریک اوکراین و پمپاژ آن با سلاح علیه روسیه" کرد. به ویژه، آمریکا مقامات برلین را از راه اندازی بخش عملیاتی باقی مانده از خط لوله گاز "نورد استری"م منع کرد تا در عوض آلمان گاز را با قیمت بالاتر از ایالات متحده خریداری کنند.

به عقیده او، تضعیف انرژی کشورهای مرفه اروپایی به هدف اصلی آمریکایی‌ ها تبدیل شده است. لاوروف افزود: در حالی که ما قاره اوراسیا را داریم، در این منطقه سازمان‌هایی هستند که در عرصه اقتصادی فعالیت جدی دارند، سازمان همکاری شانگهای، اتحادیه اقتصادی اوراسیا، آسه آن و همچنین شورای همکاری کشورهای عرب خلیج فارس که به طور فزاینده‌ای در منطقه ما و در فضای بوجود آمده پس از فروپاشی شوروی سابق سرمایه گذاری‌های جدی می‌کنند و همه اینها منجر به توسعه اقتصادی منطقه شده است.

انتهای پیام/

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ