روسیه:حضور نظامی-بیولوژیکی آمریکا در آفریقا افزایش یافته است

اقتصاد ایران: یک مقام وزارت دفاع روسیه با اشاره به اینکه وزارت دفاع آمریکا در حال افزایش فعالیت‌های نظامی-بیولوژیکی خود در قاره آفریقا است، گفت: مواد رادیو-شیمیایی مشکوکی از طریق لهستان و رومانی به اوکراین وارد شده است.

- اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از خبرگزاری «تاس»،  ایگور کیریلوف، رئیس نیروهای حفاظت تشعشع، شیمیایی و بیولوژیکی نیروهای مسلح روسیه در یک کنفرانس مطبوعاتی اعلام کرد که وزارت دفاع  شواهدی دال بر افزایش فعالیت‌های نظامی-بیولوژیکی آمریکا در برخی کشورهای آفریقای بدست آورده است. 

وی گفت: اسنادی که در اختیار ماست تأیید می‌کند که حضور نظامی-بیولوژیکی ایالات متحده در قاره آفریقا با سرعتی سریع در حال رشد است و فعالیت پیمانکاران کلیدی پنتاگون در قاره آفریقا - در جمهوری دموکراتیک کنگو، سیرالئون، کامرون، اوگاندا و آفریقای جنوبی افزایش یافته است. سفارش دهندگان از طرف دولت آمریکا، در واقع دفتر کاهش تهدید وزارت دفاع ایالات متحده و وزارت امور خارجه این کشور هستند.

این مقام نظامی روس افزود: واشنگتن برای پنهان کردن اهداف تحقیقات خود از پیمانکاران و سازمان‌های واسطه  ثالثی (مانند Metabiota، Quick-Silver، Eco-Health Alliance، در مجموع بیش از 20 شرکت) و همچنین شرکت‌‌های به اصطلاح بزرگ داروسازی استفاده می‌کند.

طبق اطلاعات وزارت دفاع روسیه، در کنیا، در سال 2023، تأثیر داروهای ضدمالاریا بر مردم محلی مورد مطالعه قرار گرفت و در اتیوپی، با حمایت مالی دفتر کاهش تهدیدات وزارت دفاع آمریکا، ساخت یک آزمایشگاه بیولوژیکی و مرکز آموزشی آغاز شد. در فوریه 2024، رابرت پوپ، مدیر برنامه کاهش تهدیدات مشترک، در  مراسم آغاز به کار یک آزمایشگاه مرجع در یکی از شهرهای این کشور شرکت کرد.

سرهنگ کیریلوف با یادآوری اینکه اینها تمامی ابتکارات طرف آمریکایی در قاره آفریقا نیستند، افزود: من می‌خواهم یک بار دیگر روش‌های کار مبهم واشنگتن در این زمینه را یادآوری کرده و به شرکای آفریقایی خود درباره همکاری با ایالات متحده در حوزه نظامی-بیولوژیکی هشدار دهم. همانطور که در عمل ثابت شده، چنین تعاملی منجر به از دست دادن حاکمیت ملی در زمینه امنیت زیستی و بدتر شدن وضعیت بیماری‌ها می‌شود. به عنوان مثال می توان به افزایش عفونت‌هایی مانند تب زرد، آبله میمونی و تب دره ریفت اشاره کرد که شیوع آن در قاهره، جایی که آزمایشگاه بیولوژیکی نظامی نیروی دریایی ایالات متحده در آن قرار دارد، ثبت شده است.

به گفته او، در عین حال، تحقیقات انجام شده با استفاده دوگانه و بی توجهی به استانداردهای امنیت زیستی منجر به بدتر شدن وضعیت بیماری‌های عفونی در خود ایالات متحده شده است. 

این مقام وزارت دفاع ادامه داد: بر اساس برآوردهای ما، پنهان کردن اطلاعات واقعی از سوی کاخ سفید در مورد وضعیت بیماری همه‌گیر ناشی از ترس از تحریم‌های احتمالی دفتر بین‌المللی بیماری‌های همه‌گیر بر صادرات محصولات کشاورزی است که می‌تواند صدمات جدی اعتباری و اقتصادی به بخش کشاورزی ایالات متحده وارد کند. واضح است که واشنگتن قصد دارد ابزار تحت کنترل خود را برای بررسی شیوع بیماری‌های عفونی و سایر حوادث زیستی ایجاد کند.

به گفته او، در این زمینه وزارت دفاع روسیه به کار خود در این راستا ادامه خواهد داد و جامعه جهانی را مطلع خواهد کرد.

مواد رادیو-شیمیایی از طریق لهستان و رومانی به اوکراین وارد شده است

رئیس نیروهای حفاظت تشعشع، شیمیایی و بیولوژیکی نیروهای مسلح روسیه در این نشست خبری همچنین اعلام کرد که مواد رادیو-شیمیایی مشکوکی که ممکن است از آنها برای ساخت "بمب کثیف" استفاده شود، همچنان به اوکراین وارد می‌شود.

ایگور کیریلوف با اشاره به اینکه مسیرهای اصلی این مواد از لهستان و رومانی می ‌گذرد، افزود: بدین ترتیب اوکراین ظاهراً به محل تخلیه سوخت هسته‌ای مصرف شده و زباله‌های شیمیایی خطرناک تبدیل شده است. این مقام نظامی هشدار داد که از این مواد میتوان برای ساخت بمب به اصطلاح کثیف و بکارگیری آنها در زیر پرچم دروغین استفاده کرد تا بعد روسیه را به حملات شیمیایی متهم کنند. 

انتهای پیام/

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ