برنامه ها و افکار نامزدهای ریاست‌ جمهوی برای رشد ایران و همدان

اقتصاد ایران: همدان-در آستانه چهاردهمین انتخابات ریاست جمهوری میزگرد نماینده کاندیداها توسط خبرگزاری مهر همدان برگزار شد.

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها: در آستانه برگزاری انتخابات ریاست جمهوری برای ایجاد فضای بهتر جهت تنویر افکار عمومی و تضارب آرا خبرگزاری مهر همدان میزبان نمایندگان ستادهای نامزدهای انتخاباتی در همدان بود.

در این میزگرد نگاه و اندیشه نامزدهای انتخاباتی آقایان محمدباقر قالیباف، مسعود پزشکیان، سعید جلیلی و علیرضا زاکانی در خصوص موضوعات ملی و استانی تشریح و بررسی شد.

حبیب میرزایی مدیر خبرگزاری مهر در ابتدای این نشست اظهار کرد: در طول ۴۵ سال بعد از پیروزی انقلاب اسلامی عملکرد دولت‌های مختلف که هر کدام نماینده گفتمانی خود را در انتخابات امسال دارند در ممدمدیریت کلان کشور و استان همدان چگونه تحلیل می‌کنید.

بحران مشروعیت و مقبولیت حاکمیت، چالشی بزرگ برای ایران

علی مهرآبادی، نماینده آقای پزشکیان، در سخنرانی اخیر خود به بحران‌های متعدد و چالش‌های پیش روی کشور اشاره کرد.

وی با تاکید بر دستاوردهای انقلاب، خاطر نشان کرد: ایران در سال‌های اخیر با بحران‌های جدی از جمله تورم، مشکلات اقتصادی، بحران آب و محیط زیست، اعتیاد، طلاق و … روبرو بوده است.

مهرآبادی بحران مشروعیت و مقبولیت حاکمیت را یکی از مهم‌ترین چالش‌های فعلی دانست و گفت: این بحران باعث شده بخش زیادی از مردم احساس کنند که نقشی در تعیین سرنوشت خود ندارند. نمود عینی این موضوع در دو انتخابات اخیر کاملاً مشهود بود که مشارکت به شدت پایین بود، حتی اگر بخشی از افرادی که به اجبار رأی داده‌اند را هم در نظر بگیریم، باز هم نرخ مشارکت به حدود ۳۰ درصد می‌رسد.

وی در ادامه این عدم مشارکت را به دو عامل اساسی نسبت داد و ادامه داد: مردم به دلیل عدم وجود گزینه‌های مناسب انگیزه لازم را برای مشارکت از دست داده‌اند.

مهرآبادی ادامه داد: کارایی پایین نهادهای منتخب مسئله دیگری است که نهادهایی مانند مجلس شورای اسلامی که کارایی خود را از دست داده‌اند، دیگر قادر به جلب اعتماد مردم نیستند.

مهرآبادی در پایان سخنان خود تاکید کرد که برای حل مشکلات کشور و پیشرفت در عرصه‌های داخلی و خارجی، نیازمند مشارکت و همراهی مردم هستیم. وی گفت: تا زمانی که نهادهای منتخب مردم کارآمد نبوده و به خواسته‌های آنها پاسخ ندهند، و همچنین تا زمانی که مردم امکان انتخاب آزادانه نمایندگان خود را نداشته باشند، هیچ دولتی در ایران نخواهد توانست به اهداف تعیین شده برای کشور دست یابد.

قدرت در نظام جمهوری اسلامی ۳۵ سال در دست یک جناح بوده است

رئیس سابق شورای شهر همدان با انتقاد از برخی جناح‌های سیاسی در ایران، گفت: ۳۵ سال از عمر حاکمیت و قدرت اجرایی در دست جناحی بوده که جناح هاشمی رفسنجانی میرحسین موسوی است.

وی با بیان اینکه محسن هاشمی رفسنجانی در سخنرانی اخیر خود با اشاره به اینکه "قدرت در نظام مقدس جمهوری اسلامی کاملاً دست پدر من بوده است، اظهار داشت: متأسفانه شاهد هستیم که برخی افراد با نگاهی تنگ‌نظرانه و لیبرالیستی، خودباوری را زیر سوال برده و معتقدند که باید با کدخدا کنار آمد.

وی در ادامه با تاکید بر لزوم توکل به خدا و اتکا به توان داخلی، گفت: شهید حاج قاسم سلیمانی نمونه بارز این تفکر بود و بنده نیز به عنوان نماینده آقای قالیباف در سمت‌های مختلف، همواره راه شهید مقدم و مسیر انقلابی را ادامه داده‌ام.

هاشمی رفسنجانی با اشاره به موفقیت‌های اخیر در عرصه‌های مختلف، از جمله "وعده صادق"، خاطرنشان کرد: این دستاوردها نه تنها برای مردم ایران، بلکه برای کل جمهوری اسلامی افتخارآفرین است و نشان‌دهنده توانایی ما در پیشرفت و توسعه در سایه تفکر "ما می‌توانیم" است.

وی در پایان سخنان خود با انتقاد از عملکرد برخی جناح‌های سیاسی در قبال مسئولیت‌ها، گفت: متأسفانه شاهد هستیم که برخی افراد به دلیل عدم وابستگی به جناح خاص، از مسئولیت‌ها کنار گذاشته می‌شوند.

اکبر کاووسی: تفکر جهادی، شتاب دهنده مسیر تمدن نوین اسلامی

اکبر کاووسی نماینده کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری با اشاره به ۴۵ سالگرد انقلاب اسلامی، گفت: مسیر حرکت انقلاب در دولت‌های مختلف با سرعت‌های متفاوتی طی شده، گاه شتابی و گاه لاک‌پشتی. اما آنچه مطلوب ماست، تفکر جهادی و انقلابی است. چرا که انقلاب اسلامی بر پایه همین تفکر بنا شده و در مقدمه قانون اساسی، هدف از آن، زمینه‌سازی برای ظهور امام زمان (عج) و برقراری تمدن نوین اسلامی، آنگونه که رهبر معظم انقلاب فرموده‌اند، ذکر شده است.

وی در ادامه با تاکید بر کارآمدی گفتمان انقلابی در پیشبرد سریع‌تر اهداف انقلاب، افزود: تفکر جهادی، شتاب‌دهنده حرکت ما به سمت تمدن نوین اسلامی است. خوشبختانه در این دوره، ۴ کاندیدا دیدگاه‌های یکسانی در این زمینه دارند.

کاوسی تصریح کرد: من به عنوان نماینده آقای زاکانی می‌توانم با قطعیت بیان کنم که زاکانی، سابقه‌ای درخشان در درک عمیق از حکمرانی انقلابی دارد.

وی ادامه داد: از زمان مسئولیت در سمت‌های قبلی، شاهد ساماندهی راهیان نور و حضور این عزیزان در محضر بزرگان انقلاب با روحیه‌ای قوی بوده‌ایم، همچنین سابقه اجرایی وی در شهرداری، قابل قیاس با هیچیک از شهرداران پس از انقلاب نیست.

کاووسی با اشاره به ظرفیت‌های استان خود، گفت: در استان ما، سه مؤلفه گردشگری، کشاورزی و صنعت، نقشی کلیدی در توسعه ایفا می‌کنند. با این حال، کم لطفی‌های متعددی از سوی دولت‌های مختلف به استان همدان روا شده است.

سیاست‌ها و رویه‌های برخی دولت‌ها، تمرکز سرمایه را در برخی استان‌ها رقم زده که مغایر با تفکر اسلامی است. ثروت باید به صورت عادلانه توزیع شود تا شاهد بی‌عدالتی نباشیم.

متأسفانه، ۳۵ سال است که یک تفکر خاص، قوه مجریه را در اختیار داشته و این امر موجب عدم رعایت عدالت در توزیع منابع شده است.

حجت الاسلام مظاهری نماینده ستاد سعید جلیلی با بیان اینکه به دور از تعصب صحبت می‌کنم ادامه داد: یکی از افت‌ها برای اندیشه انسان تعصب است. لذا در منش عقلانیت همه می‌دانیم اندیشه‌های راهبردی جمهوری اسلامی ایران همه به دو گفتمان می‌رسد، گفتمان که برخی سرخط‌ها یکی است اما در بدنه شاید تفاوت باشد.

وی با اشاره به اینکه گفتگوی تمدن‌ها مطرح شده در اصلاحات که ارتباط با جهان را بیان می‌کند، افزود: ارتباط با چندین کشور محدود است یا گفتمانی که خود را بر اساس اندیشه‌های آزادی و گفته شده غرب بیان می‌کند، همانطور خاتمی گفت باید کاملاً غربی شویم دقیقاً مانند رضاخان که با یک سفر به ترکیه وقتی برگشت قضیه کشف حجاب را مطرح کرد.

مظاهری ادامه داد: گفتمانی که ۳۵ سال اداره کشور را در دست داشت و جالب است همیشه این گروه در اتمام قدرت بیان می‌کنند که نشد و نگذاشتند که اگر واقعاً نمی‌شود این همه هیاهو برای رسیدن به قدرت برای چیست؟

وی ادامه داد: در مقابل این گفتمان گفتمانی است که براساس روحیه جهادی مقابله این گفتمان قرار دارد، و نتیجه این گفتمان این می سود که ۱۲ میلیون نفر شهید جمهور را تشیع کردند.

حبیب میرزایی: میزان پایبندی هر کدام از نامزدها به ساختار قانون اساسی جمهوری اسلامی چه میزان می‌دانید.

عملکرد قابل قبول دولت خاتمی

علی مهرآبادی با بیان اینکه باید دید در حوزه اقتصاد چه میزان توان در دست دولت و چه میزان در دست نهادهاست؟، ادامه داد: در حوزه فرهنگ، وی بودجه زیاد مراکز فرهنگی خبر داد و گفت: این مراکز با هدف ارتقای سطح فرهنگی جامعه و ارائه خدمات فرهنگی به اقشار مختلف مردم ساخته شده اند و بودجه زیادی دریافت می‌کنند.

در حوزه اقتصاد، مهرآبادی به نقش دولت و نهادها در توزیع توان اقتصادی اشاره کرد و گفت: باید بررسی کرد که چه میزان از توان اقتصادی در دست دولت و چه میزان در دست نهادهای دیگر است.

مهرآبادی با اشاره به ۳۵ سال تجربه نظام جمهوری اسلامی، گفت: با وجود تمام تلاش‌ها، هنوز هم با مشکلاتی در حوزه‌های مختلف روبرو هستیم.

وی همچنین به عملکرد دولت‌های مختلف اشاره کرد و گفت: "کارشناسان معتقدند که دولت آقای خاتمی بهترین عملکرد را در تمام حوزه‌ها داشته است.

مهرآبادی در ادامه سخنان خود به موضوع عدالت اجتماعی پرداخت و گفت: تمرکز سرمایه و عدم وجود عدالت از معضلات جامعه ما بعد از انقلاب بوده و همچنان هست.

مهرآبادی در پایان سخنان خود به قانون اساسی اشاره کرد و گفت: قانون اساسی یک مجموعه برای میثاق ملی همه آحاد جامعه است و اشکالاتی دارد که باید اصلاح شود. هیچ دست نوشته انسانی مقدس نیست.

باید بدانیم تمام شوراها و اختیارات در دست رئیس جمهور است

سعید نظری با بیان اینکه شورای عالی فضای مجازی که رهبری تاکید فراوان بر این حوزه دارند و بارها فرمودند اگر رهبر نبودم مسئول فضای مجازی می‌شدم اما دولت روحانی چه بلایی سر آن آورد، یا روحانی در شورای عالی انقلاب فرهنگی رحیم پور ازغدی را از جلسه بیرون انداختند.

وی با بیان اینکه دولت خاتمی یکی از بدترین دولتها در از دست دادن فرصتها بود، افزود: چون هیچ تحریمی شامل آن نمی‌شد و از هر کسی بپرسی می‌گوید ارزانی بود چون تحریمی آن زمان نداشتیم.

نظری تاکید کرد: در دوران خاتمی هر ۹ روز یک بحران بود و جز شعار سیاسی چه شعاری دادند، هیچ راهی نساختند، و البته دهه نود دهه از بین رفتن فرصتهای اقتصادی بود.

وی با اشاره به اینکه آخوندی در کمتر از ۸ سال حتی یک متر خانه نساخت و دنبال شعار سیاسی داد، ادامه داد: امام در صحیفه نور می‌فرماید ما هر چه می کشیم از دست لیبرال هاست.

نظری با بیان اینکه باید بدانیم پزشکیان در مجلس سرش کلاه گذاشتند، افزود: نهج البلاغه با لیبرالیسم جمع نمی‌شود.

هر کس نامزد شده است باید بتواند در چارچوب قانون اساسی اقدام کند

اکبر کاووسی با بیان اینکه در چارچوب اختیارات رئیس جمهور و قانون اساسی صحبت می‌کنیم، کسی که انتخاب می‌شود باید بتواند در قالب قانون اساسی تغییرات ایجاد کند و قول و وعده را پیش ببرد.

وی افزود: سند توسعه هفتم باید اجرا شود و ما در خوزه فرهنگ واگرا کار می‌کنیم و آنچه در اختیارات رئیس جمهور بوده در راستای هماهنگ کردن فرهنگ و هم گرا کردن است، باید دستگاه فرهنگی منضبط ایجاد کنیم تا از آنها مطالبه کنیم.

کاوسی با اشاره به اینکه در حوزه معلمین سند تحول بنیادین اسناد بالادستی است که در دهه نود اجرایی نشد، اضافه کرد: در دولت خاتمی چه کردند با معلم‌ها؟ آن را به ابزار تبدیل کردند.

وی تصریح کرد: ما به سند تحول بنیادین اعتقادداریم اما باید بدانیم کدام تفکر معلم را به جایی رسانده که بعدازظهرها باید با اسنپ کار کند، برخی دولتها معلم‌ها را پیاده نظام سیاسی خودشان می‌دانند.

کاوسی اضافه کرد: وظیفه آموزش در همه خوزه‌ها مشخص است و به عنوان وزارت مرکزی در حوزه فرهنگ باید بودجه ها برای یک جا باشد.

کاووسی با اشاره به اینکه زاکانی این هنر را دارد و جهش خدمت و تحول را در جامعه شاهد خواهیم بود، گفت: نیاز سنجی دقیق باید صورت گیرد و بیشتر دانش آموزان بعد از دیپلم باید وارد بازار کار شوند.

وی تصریح کرد: در دولت زاکانی احترام به مردم و شنیدن صدای آنها مورد توجه قرار می‌گیرد. بر خلاف برخی که فقط در اتاق های شیشه‌ای بودند شهید جمهور در میان مردم و در بازار با آنها قدم می‌زد.

مظاهری در ادامه با طرح این سوال که اگر قانون اساسی ما ناقص است؟ گفت: چرا عزیزان اینقدر برای گرفتن منصب ریاست جمهوری ولع دارند پس این نشان می‌دهد که قانون اساسی است قدرتمند است و می‌توان با آن کار کرد.

وی بیان کرد: ده‌ها نفر از سلایق مختلف برای ریاست جمهوری کاندید شدند نشان می‌دهد که باور دارند با همین قانون می‌توانند گره‌ای از گره‌های مردم را باز کنند.

مظاهری عنوان کرد: بنابراین قانون اساسی به معنای کامل دست یک مسؤل اجرایی مملکت را باز گذاشته است. نکته دیگر اینکه قبل از اینکه نامزدها از شورای نگهبان معرفی شوند اصلاحات سه کاندید را معرفی کرد و هم اکنون یک کاندید دارند.

برنامه ها و افکار نامزدهای ریاست‌ جمهوی برای رشد ایران و همدان

آنچه شورای نگهبان بررسی و رصد می‌کند براساس قانون است

وی با اشاره به اینکه بحث شورای نگهبان در هر کشوری قانونی برای ثبت نام دارند و هر کسی نمی‌تواند قبول باشد، گفت: آنچه که شورای نگهبان بررسی و رصد می‌کند براساس قانون است.

مظاهری با بیان اینکه شورای نگهبان فیلتری که اجازه نمی‌دهد هر کسی سکاندار باشد، افزود: هیچ گاه در هیچ انتخاباتی فقط یک طیف وجود نداشته و همیشه گزینه‌هایی از هر طیف وجود داشته اند و رعایت همه سلیقه‌ها شده است.

وی با اشاره به اینکه ظریف شهر به شهر می چرخد و گفتمان خود را مطرح می‌کند بعد ما منکر این هستیم که در کشور ما آزادی نیست، افزود: کشور ما فتنه سال ۸۸ رخ می‌دهد و همان کسانی که سمت قانون نمی‌ایستند چگونه عمل کردند؟ در حالی که در کشورهای غربی ما چنین چیزی اصلاً رؤیت نمی‌شود.

مظاهری با اشاره به اینکه دولت آمریکا کدخدای برخی بود، اظهار کرد: آزادی عرض اندام سیاسی در کشور ما وجود دارد و از کاندیداهایی که اعتقاد دارند آزادی وجود ندارند نامزد نشوند.

میرزایی در ادامه مطرح کرد اولین اقدام نامزد شما بعد از انتخاب ریاست جمهوری در سطح ملی و استانی چیست؟

مهر آبادی در پاسخ به این سوال گفت: آستان قدس و ستاد مستضعفان و در حوزه‌های مختلف در بودجه ۱۴۰۳ بودجه تنها نهادی که در اختیار دولت است و وزیرش باید پاسخگو باشد وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است و چهل نهاد دیگر وجود دارند که دو برابر بودجه وزارت فرهنگ و ارشاد پول می‌گیرند که کار فرهنگی کنند.

وی ادامه داد: وقتی بیش از ۲ و نیم برابر بودجه فرهنگی کشور در اختیار نهادهای خارج از اختیار دولت است، بنابراین اینکه ما بیاییم و تمام بودجه‌ها را از دولت بازخواست کنیم کار درستی نیست.

مهرآبادی بیان کرد: یک میلیون فرهنگی در کشور وجود دارند که بخش قابل توجهی از آنها فرهیخته اند، شورای نگهبان شهره عام و خاص است در یک مقطعی آقای پزشکیان را تأیید و در مقطعی دیگر تأیید نمی‌کنند.

وی افزود: اعضای حقوقدان و فقهای شورای نگهبان در دوره‌های احمدی نژاد حضورشان در کمپین‌ها و حمایت کاملاً مشهود است. اینکه ما بیایم یک نهادی را مقدس کنیم و تصمیمات آنها قدسیه و معصومانه است کار درستی نیست.

شورای نگهبان تصمیمات درست و نادرست زیادی داشتند

مهرآبادی با بیان اینکه فقها و حقوقدانان شورای نگهبان در کنار یکدیگر تصمیمات زیاد درستی داشتند و نادرست هم زیاد داشتند، گفت: همین تذکری که رهبری در مورد لاریجانی به شورای نگهبان دادند در مورد چه بود؟ مشخص است که در واقع نقد بود.

وی با اشاره به اینکه انسانی شریف‌تر نجف آبادی حبیبی نداریم، بیان کرد: آزادی یک امر مقدس است و خداوند به همه بشر اهدا کرده است و ما اجازه نداریم کم و زیادش کنیم.

مهرآبادی اظهار کرد: کشور باید براساس عقلانیت اداره شود و کارشناسان در کنار یکدیگر قرار گیرند و به نقطه مشترک برسند که اولین کار رئیس جمهور اصولگرایان انحلال سازمان برنامه و بودجه بود و این سنگ بنای غلط در دوره احمدی نژاد گذاشته شد، دولتی که هیچکس مسئولیت آن را بر عهده نمی‌گیرد.

وی عنوان کرد: پزشکیان آنچه که بیان کرده در کشور ما اسناد بالا دستی داریم که تبدیل به قوانین شده مثل سند چشم انداز که سال آینده پایان دوره اش است و قرار است ما از یک نقطه‌ای به نقطه دیگر برسیم که کمتر از ۲۰ تا ۳۰ درصد آن را محقق کردیم.

مهرآبادی با اشاره به اینکه ما در مناظرات اعلام کنیم چند گرم طلا و گوشت و مرغ می‌دهیم نشان از نداشتن برنامه است، ادامه داد: کاش مناظره در حضور جمعی از مخاطبین بود تا تأثیر و اثر بیشتری داشت.

در ادامه نظری مطرح کرد: احمدی نژاد ۴ سال اولش بسیار خوب بود و تونل جاده سد که ایجاد کرد و قابل تقدیر است، در زمان شهرداری مردم راضی بودند و احمدی نژاد رأی آورد که رقیب رأی هاشمی رفسنجانی بود.

وی تتصریح کرد: در ۴ سال دوم حلقه انحراف دورش را گرفتند و مجدداً رأی آورد و اطرافیانش برنتابیدند، و حماسه ۹ دی ثبت شد، وقتی آشوبگران شهر را بهم ریختند تیم قالیباف شستشوی شهر را شروع می‌کردند و مردم از رسانه‌های خارجی متوجه خسارات وارد می‌شدند.

نظری با بیان اینکه ۴ سال دوم روحانی بدترین دوران بود و دلار ۳۰ برابر افزایش یافت، گفت: قالیباف ۱۰ پست کلان داشته که هر کجا قدم گذاشته باعث پیشرفت و توسعه شده است. در مجلس ۴ بار قالیباف مدال انقلابی می‌گیرد و ملاک حال فعلی افراد است.

وی ادامه داد: قالیباف توان اجرایی بسیار بالایی دارد و در یک هماورد قالیباف توان اجرایی بالایی دارد. برنامه هفتم توسعه را خودش نوشته و اجرا کرده است.

اشتغال و معیشت مردم باید هدف اصلی دولت باشد

کاووسی نیز در ادامه بیان کرد: معیشت مردم باید اولویت باشد و تمرکز سرمایه باید به همه استان‌ها یکسان باشد، و عدالت در توزیع ارزش افزوده و گرفتن حق همدان جزو برنامه هاست.

وی با اشاره به اینکه گردشگری اولویت اول و گردشگری مذهبی و سلامت و کشاورزی است، گفت: در آینده نزدیک ارز بین منطقه‌ای ایجاد می‌شود که ما را از دلار بی نیاز می‌کند. اشتغال و معیشت مردم باید هدف اصلی دولت باشد.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ