دولت آینده متمرکز بر پیشگیری از بیماری ها شود

اقتصاد ایران: دکتر محمدرضا زالی استاد تمام دانشگاه بر دو مسئله مهم امنیت و سلامت به عنوان نکات کلیدی کشور تاکید کرد و گفت: پابه‌پای هزینه‌هایی که برای امنیت می‌گذاریم باید به همان اندازه برای سلامت هم هزینه کنیم. پیشنهاد اصلیم این است که دولت آینده اصول طب پیشگیری را فعلاً در جامعه در اولویت قرار دهد چون هزینه کمتری می‌خواهد و مشارکت بیشتر مردم جامعه را درپی خواهد داشت چرا که مردم برای سلامت و عمرشان ارزش قائل هستند. لازم است که افراد به رعایت نکات پیشگیری تشویق شوند.

به گزارش سلامت نیوز، در ادامه سلسله گفت‌وگوهای «سلامت بدون سانسور» در حاشیه همایش‌های مشترک کبد و گوارش، آندوسکوپی‌های گوارشی و هپاتیت تهران با دکتر محمدرضا زالی فوق تخصص گوارش و کبد و استاد تمام دانشگاه که سابقه چهل ساله فعالیت در حوزه‌های مختلف سلامت را دارد همصحبت شدیم.

- شما به عنوان یک استاد پیشکسوت حوزه سلامت چه توصیه‌هایی برای نفرات جدید دولت و به خصوص برای شخص اول اجرایی کشور دارید؟


دو نکته کلیدی در کشور وجود دارد که اهمیت و اولویت دارد یکی امنیت و یکی سلامت؛ یعنی پابه‌پای هزینه‌هایی که برای امنیت می‌گذاریم باید به همان اندازه برای سلامت هم هزینه کنیم. پیشنهاد اصلیم این است که دولت آینده اصول طب پیشگیری را فعلاً در جامعه در اولویت قرار دهد چون هزینه کمتری می‌خواهد و مشارکت بیشتر مردم جامعه را درپی خواهد داشت چرا که مردم برای سلامت و عمرشان ارزش قائل هستند. لازم است که افراد به رعایت نکات پیشگیری تشویق شوند. معضل اصلی ما در جامعه و سه یا چهار بیماری در رأس یعنی بیماری‌های قلبی - عروق، دیابت و کبد چرب و سرطان‌ها و .. است که در رأس علل مرگ و میر و آسیب‌پذیری جامعه قرار دارند، بسیاری از مواردشان قابل پیشگیری است، پیشگیری می‌تواند مانع بیماری‌های قلب و عروق، فشار خون، دیابت، کبد چرب، چاقی و تصادفات رانندگی و بسیاری از سرطان‌ها شود.
بزرگ‌ترین کاری که یک مسوول در این رابطه انجام می‌دهد آموزش نکات و اطلاع رسانی است. هیچ چیزی بهتر از این نیست که افراد خودشان درگیر سلامت خود شوند و در جهت تامین سلامت خودشان مسئول شوند. اگر واقعاً عدم تحرک داریم، اگر غذای زیادی مصرف می‌کنیم، اگر وزن زیاد داریم مطمئن باشید که سکته‌های قلبی، دیابت، فشار خون و نارسایی کبد، نارسایی کلیه و سرطان‌ها پیش ‌روی ما خواهد بود،. بالاخره این‌ها معضلاتی است که منجر به از کار افتادگی، بیماری شدید و در نتیجه بستری در بیمارستان‌ها و هزینه دارو و درمان است.
اینجا دوست دارم راجع به نکته خاصی در این همایش مهم که همایش بیماری‌های کبد و گوارش هست، صحبت کنم. بحث امروز ما راجع به هپاتیت بود. معضلات خیلی زیادی در سال‌های گذشته راجع به هپاتیت B در کشور داشتیم ولی می‌بینید که با مشارکت همگانی و دولت واکسیناسیون انجام شد و هیچ چیزی نتوانست مثل این واکسیناسیون در جلوگیری از انواع و اقسام بیماری‌ها مشابه هپاتیت B، نارسایی کبد و سرطان کبد کبد جلوگیری کند، خب بخشی از جامعه ما این واکسن را نزده‌اند، یعنی 35 یا 40 سال به بالا نزده‌اند، این‌ها ممکن است دچار ویروس بشوند و این ویروس در بدن‌شان هیچ‌گونه علامتی ندارد. اما باید بدانند که ناقل هستند. انجام تست هپاتیت بسیار ارزان و راحت است، به همه مردم می‌گویم یک بار در عمرتان این تست را انجام بدهید یا مثبت است یا منفی، اگر منفی که تا آخر عمر خیال‌تان راحت است اگر هم مثبت هستید امکانات درمانی خوشبختانه وجود دارد و می‌شود از عوارض بیماری جلوگیری کرد و کاملاً یک فرد سالم و کبد سالم داشت. یعنی باید با آگاهی دادن به عموم مردم، انجام تست هپاتیت B و اگر تست هپاتیت B آنها مثبت است با مراجعه به مراکز درمانی و با امکانات درمانی موجود می‌توانند تمام این بیماری‌ها را کنترل کنند، نگران نباشند و بخش واکسیناسیون هم تا آنجا که امکان دارد با مشارکت مردم به نحو احسن انجام بشود که شده، و ما امروز تقریباً خیالمان راحت است.

- به طور معمول وقتی دولت‌ها عوض می‌شوند نقاط ضعف مطرح شده و گفته می‌شود در این موارد بهتر است کار شود اما حالا شما بگویید نقطه قوت نظام سلامت چیست؟


نقطه قوت نظام سلامت ما نیروهای انسانی و امکانات سیستم انسانی است، استفاده بهینه از این نیروهای انسانی و امکانات قطعاً می‌تواند ما را به قله سلامت برساند، منتها این هنر، ظرافت، تدبیر و خرد رئیس جمهور و وزیر جدید بهداشت است که از این امکانات به نفع تأمین سلامت جامعه استفاده کند.

- به نظر شما وزیر آینده بهداشت از کجا می‌تواند مشورت‌های مستند و منطقی دریافت کند؟


پزشکی کاملا براساس علم، براساس تجربه و مهارت است. کسانی که در این زمینه سال‌ها پیشکسوت هستند و تجربه دارند می توانند مشاوران خوبی باشند. می‌توان از این ذخایر مهم علمی استفاده کرد و علم آن ها راهگشایی باشد برای حفظ سلامت جامعه ولی به نظرم باید این مساله با اسناد علمی و شواهد علمی و تجربه‌ای که در این راه وجود دارد همراه شود و یا از سایر کشورها استفاده کنند در جهت پیشگیری. ما نیروهای انسانی خیلی خوبی داریم که باهوش و خلاق و مسوولیت‌پذیر هستند و ایکاش بشود امر مهم مشارکت آنان در تصمیم‌گیری مسایل کلان کشور در زمینه سلامت محقق شود

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ