دولت کارخانه تولید قدرت و احزاب تامین کننده مواد خام آن هستند

اقتصاد ایران: زاهدان_ استاد علوم سیاسی دانشگاه پیام نور سیستان و بلوچستان گفت: دولت کارخانه تولید قدرت است و احزاب تامین کننده مواد خام آن هستند.

اکبر خواجه در گفت‌وگوی با خبرنگار مهر، افزود: در فرآیندهای سیاسی، جامعه یک فرایند کلی دارد که شامل نیاز، انگیزه، نهاد، سازمان و توسعه است؛ یعنی اول نیازها بر مبنای شاخص‌ها شناسایی و برای رفع آنها انگیزه در کارگزاران ایجاد و در ذهن مردم همسو شده باشد تا در گام بعدی نهادسازی (آموزشی - اندیشه) رخ دهد، وقتی این مسیر اتفاق افتاد شکل گیری سازمان‌ها متناسب با نیازها، انگیزه‌ها و نهادها بوده که خروجی آن مسیر توسعه کشور است.

وی ادامه داد: سال ۵۷ که انقلاب رخ داد، براساس یک سری نیازها در قالب سه واژه استقلال، آزادی جمهوری اسلامی نهادینه شد که هر یک، دلایل خود را دارد، با شهادت شهید جمهور وارد فضای تلفیقی آزادی و شور جامعه شدیم یعنی در جمهوری اسلامی ممکن است گاهی تفکرات پروژه‌ای در فرایند را در سیاسی شاهد باشیم؛ اما این فرآیند یعنی (استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی) همچنان وجود دارد و این مهم را در استقبال باشکوه و بی‌نظیر مردم از مراسم تشییع شهدای خدمت دیدیم که نشان داد جمهوری اسلامی همچنان استقلال را به عنوان کلید واژه خود حفظ کرده و مردم آن را درک کرده‌اند.

وی گفت: نکته ارزشمند دیگر اینکه با انقطاع‌ها در اصول انقلاب مواجه نیستیم و این همبستگی اجتماعی و خرد جمعی ایران را در شرایط حساس نشان می‌دهد که همچنان وفادار به اصول خود هستند، حال مهم نیست چه کسی رئیس جمهور شود، مهم آن است که مردم همچنان سیاستمداران خود را با اصول انقلاب و واژه‌های بنیادین انقلاب اسلامی می‌سنجند، بنابراین هر کس به کلید واژه‌های انقلاب نزدیک‌تر باشد همراهی مردم را بیشتر خواهد داشت.

استادیار گروه علوم سیاسی دانشگاه پیام نور استان تاکید کرد: در شرایط کنونی، رسانه، قدرت است و مسیر و افکار عمومی را در کوتاه‌ترین زمان شکل یا تغییر می‌دهد، بنابراین رسانه‌ها باید خوراک مسیر مردم را شفاف مطرح کنند چرا که ایران مفهومی است که همه جریانات رسمی سیاسی که در آن فعالیت می‌کنند و باید به آن وفادار باشند و اگر در مفهوم ایرانیت با یکدیگر به اجماع نرسند نتیجه درستی نمی‌گیرند، حال هر کس در مسیر رئیس جمهوری قرار گیرد و این نکته را درک کند یعنی به تقوای الهی و سیاسی برسد حتماً عزیز و بزرگ خواهد بود.

خواجه گفت: دولت، کارخانه تولید قدرت است و احزاب تأمین کننده مواد خام آن هستند، وقتی خروجی با کیفیت‌تر باشد کالای بهتری تولید و مشتری را جذب می‌کند، انتخابات بویژه ریاست جمهوری این شرایط را دارد چرا که مدیریت این کارخانه قدرت را در دست دارد که پیش زمینه آن احزاب پرقدرت هستند.

وی ادامه داد: هرچه احزاب شناسنامه‌دارتر و قدرتمندتر باشند کار برای رسیدن به اهداف راحت‌تر می‌شود، هرچه احزاب کمیته‌های انتخاباتی تر بشوند، کار دولت مشکل‌تر خواهد شد، در ایران احزاب بیش از آنکه حلقه واسط مردم با دولت باشند حلقه تبلیغ قشر مسلط برای مردم هستند و این یک مشکل به شمار می‌رود، چرا که وقتی حزب حلقه واسط مردم با دولت باشد همه چیز کنترل می‌شود.

این استاد علوم سیاسی تاکید کرد: باید ببینیم چه میزان احزاب، حزب دارند هرچه در مسیر حزبی منسجم‌تر باشند دولت راحت‌تری خواهیم داشت؛ چرا که در این زمینه همه چیز روشن و شفاف بوده و یک خرد جمعی وجود دارد، چنان که عدم شفافیت معضل کنونی کشور است.

استادیار گروه علوم سیاسی ادامه داد: مناظره‌ها فرصت و تهدید است، فرصت مناظرات برای قشر خاکستری است که نمی‌دانند رأی بدهند یا ندهند یا به چه کسی رأی بدهند، برای این قشر مناظرات مهم بوده و افزایش مشارکت در این عرصه بسیار مهم را به دنبال دارد، هرچه مذاکرات هیجان بیشتری داشته باشد و با تلفیق عقلانیت و احساس همراه باشد با هم ترکیب جذاب‌تری خواهند داشت و مشارکت را بالا می‌برند.

وی تاکید کرد: تهدید مناظره‌ها هم این است که موارد و نکاتی بیان می‌شود که اصلاً نیاز به بازگو شدن ندارند و بیشتر از آنکه خِیر داخلی داشته باشد شَر خارجی به همراه دارد.

وی با اشاره به اتمام مناظرات و ضمن دعوت همگان به حضور حداکثری در عرصه انتخابات، بر انتخاب اصلح تاکید کرد.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ