مدیرعامل کسب‌وکار هوش مصنوعی مایکروسافت، سم آلتمن را تحسین می‌کند

اقتصاد ایران: مصطفی سلیمان از مایکروسافت می‌گوید که سم آلتمن را دوست دارد و از نظر او مدیرعامل OpenAI درمورد ایمنی هوش مصنوعی صادق است.

مصطفی سلیمان، مدیرعامل واحد هوش مصنوعی مایکروسافت، در مصاحبه‌ای با اندرو راس سورکین، صراحتاً از سم آلتمن، مدیرعامل OpenAI تمجید کرد.

سورکین با اشاره به وابستگی مایکروسافت به OpenAI در آینده‌ی هوش مصنوعی، از برنامه‌ی این شرکت پس‌از مستقل‌شدن از OpenAI سؤال پرسید.

سلیمان درباره‌ی همکاری مایکروسافت با OpenAI توضیحاتی ارائه داد. بر اساس گزارش‌ها، غول فناوری اهل ردموند با ترکیبی از پول نقد و اعتبارات ابری، حدود ۱۰ میلیارد دلار در OpenAI سرمایه‌گذاری کرده است. این توافق سهم بزرگی از بخش تجاری OpenAI را به مایکروسافت می‌دهد. این شرکت می‌تواند از مدل‌های هوش مصنوعی OpenAI در محصولاتش استفاده کند و فناوری آن را به مشتریان ابری خود بفروشد. همچنین شاید مایکروسافت حق دریافت بخشی از درآمد OpenAI را نیز داشته باشد.

سلیمان درباره‌ی رابطه‌ی رقابت و شراکتی مایکروسافت با OpenAI گفت: «درست است که ما با OpenAI رقابت شدیدی داریم اما آن‌ها شرکت مستقلی به‌حساب می‌آیند و ما مالک یا کنترل‌کننده‌ی آن‌ها نیستیم و حتی هیچ نماینده‌ای هم در هیئت‌مدیره‌ی آن‌ها نداریم؛ بنابراین شرکت مذکور مسیر خودش را طی می‌کند. به‌هرحال ما مشارکت عمیقی داریم. من و سم دوستان خوبی هستیم و من به کارهایی که انجام داده‌اند احترام، اعتماد و ایمان زیادی دارم و این شراکت در سال‌های آینده نیز ادامه خواهد یافت.»

حفظ چهره‌ی «هم رقیب، هم شریک» در ارتباط با OpenAI برای سلیمان اهمیت ویژه‌ای دارد. سرمایه‌گذاران و مشتریان سازمانی مایکروسافت به این رابطه‌ی نزدیک اهمیت می‌دهند. اتحادیه‌ی اروپا در ماه آوریل (فروردین و اردیبهشت ۱۴۰۳) این سرمایه‌گذاری را تصاحب کامل OpenAI تلقی نکرد، اما درصورتی‌که وضعیت تغییر کند، به‌احتمال زیاد دخالت‌های نظارتی نیز تغییر خواهد کرد.

پیش از ظهور OpenAI، سلیمان به‌نوعی سم آلتمنِ حوزه‌ی هوش مصنوعی بود. او بخش اعظمی از دوران کاری خود را صرف رقابت با OpenAI کرد و به‌دلیل خودمحوری‌اش شناخته می‌شود. او مؤسس DeepMind، پیشگام حوزه‌ی هوش مصنوعی بود که سال ۲۰۱۴ به گوگل فروخته شد. سلیمان به‌همراه رید هافمن، یکی از اعضای هیئت‌مدیره‌ی مایکروسافت و از شرکای Greylock، برای دستیابی به اهدافی مثل ساخت چت‌بات اختصاصی خود، Inflection AI را راه‌اندازی کردند.

مقالات مرتبط:
  • خالق ChatGPT برای اولین‌بار یک استارتاپ را تصاحب کرد
  • خالق ChatGPT با چند رسانه مطرح قرارداد همکاری امضا کرد

ساتیا نادلا، مدیرعامل مایکروسافت در پاییز گذشته تلاش کرد سم آلتمن را استخدام کند، اما موفق نشد؛ زیرا OpenAI او را اخراج و به‌سرعت دوباره استخدام کرد. پس‌از آن، مایکروسافت سلیمان و بخش قابل‌توجهی از Inflection را به زیر پرچم خود آورد. سلیمان در نقش جدیدش در مایکروسافت، بر کد OpenAI تمرکز دارد. او که یکی از بزرگ‌ترین رقبای پیشین OpenAI محسوب می‌شود، حالا فرصت دارد تا عمیقاً به درون این رقیبِ دوست‌نما نفوذ کند.

سلیمان ضمن ابراز علاقه و اعتماد به آلتمن، بر لزوم وجود مقررات و کندشدن روند توسعه‌ی هوش مصنوعی تاکید کرد. او با اشاره به نامه‌ی اعتراضی کارکنان سابق OpenAI گفت: «شاید به این دلیل که فردی بریتانیایی با تمایلات اروپایی هستم، برخلاف تصور عموم از مقررات هراسی ندارم.» وی این نوع گفت‌وگوهای انتقادی را سالم توصیف کرد و افزود: «فکر می‌کنم این که متخصصان فناوری، کارآفرینان و مدیرعاملان شرکت‌هایی مانند من و سم، که او را بسیار دوست دارم و فرد فوق‌العاده‌ای می‌دانم، درباره‌ی مقررات صحبت می‌کنند، اتفاق بسیار خوبی است.» درواقع سلیمان، آلتمن را فردی صادق و صمیمی می‌داند و به این موضوع اعتقاد قلبی دارد.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ