علیپور: ۲۰ سال برای المپیکی شدن دویدم/ امکانات سطح پایینی داریم

اقتصاد ایران: اولین و تنها سنگنوردی المپیکی ایران بعد از قطعی کردن سهمیه اش برای اعزام به پاریس گفت: ۲۰ سال برای المپیک دویدم اما امروز هدفم فقط کسب سهمیه نبود، هدفم را هم نمی گویم تا انتظار درست نکنم.

به گزارش خبرنگار مهر، مسابقات سنگنوردی در حالی برای دومین دوره متوالی در المپیک پیش رو (پاریس ۲۰۲۴) برگزار می شود که ایران برای نخستین بار در این رقابت ها نماینده خواهد داشت.

رضا علیپور سنگنوردی المپیکی ایران است که از حضور در مسابقات انتخابی شانگهای و بوداپست، موفق به کسب امتیاز لازم برای قرار گرفتن در جمع ۱۴ سنگنورد المپیکی ماده سرعت (بخش مردان) شد.

وی می گوید هدفش از تمام تمرینات پرفشار سال های قبل کسب سهمیه المپیک نبوده است و بابت مدال آوری در پاریس هم قولی نمی دهد اما در عین حال تاکید دارد که می تواند در این بازی ها بدرخشد.

با مجوز فدراسیون جهانی در مسابقات گزینشی شرکت کردم

رضا علیپور که لقب سریعترین مرد عمودی جهان را در اختیار دارد در گفت و گو با خبرنگار مهر گفت: کسب سهمیه در سنگنوردی با تمام رشته ها تفاوت دارد. لازمه حضور در رقابت های گزینشی المپیک قرار گرفتن در جمع ۳۲ ورزشکار برتر و مورد تایید فدراسیون جهانی بود که با حضور در مسابقات مختلف در دو سال گذشته، توانستم این مجوز را از فدراسیون جهانی بگیرم و دو رویداد گزینشی به میزبانی شانگهانی و بوداپست شرکت کنم.

شانگهای سکوی پرتابم به المپیک شد

وی ادامه داد: در مسابقات انتخابی شانگهای جزو ۶ نفر اول شدم که از آن تعداد، دو نفر حذف شدند و بدین ترتیب من چهارم شدم و با ۳۱ امتیاز به کسب سهمیه نزدیک تر شدم. در بوداپست سیزدهم شدم اما برای کسب سهمیه، امتیاز مهم بود و رقمی که از مجموع امتیازات دو رویداد گزینشی به دست می آمد. من در مجموع این دو مسابقه، ۶۳ امتیاز گرفتم و توانستم به عنوان نفر پنجم راهی المپیک شوم. عملکردی که در شانگهای داشتم خیلی زیاد کمک حال بود. به نوعی مسابقات شانگهای سکوی پرتابم به المپیک شد.

بابت مدال المپیک هیچ قولی نمی دهم

این سنگنورد ماده سرعت ایران با بیان اینکه از حالا به بعد باید برای المپیک و عملکردم در آن تلاش داشته باشم، خاطرنشان کرد: قطعا تمام تلاشم را می کنم که بهترین نتیجه ممکن را در پاریس بگیرم اما بابت آن نه قولی می دهم و نه از مدال و جایگاهی حرف می زنم.

رقابت با جاذبه زمین مهمتر از حریف است

علیپور افزود: رشته سنگنوردی رشته قابل پیش بینی نیست. هزارم و صدم ثانیه ها به معنای واقعی تعیین کننده هستند و اصلا نمی توان با قاطعیت در مورد قهرمانی یک نفر صحبت کرد. ما در هر رویدادی اول با خودمان، بعد با جاذبه زمین و بعد با حریف رقابت داریم. رقابت با جاذبه مهمتر از حریف است.

امکانات منِ المپیکی سطح پایین است

وی با تاکید بر اهمیت و تاثیرگذاری امکانات برای نتیجه گیری گفت: من به عنوان یک المپیکی نیازمند امکانات هستم چون امکاناتی که فعلا در اختیار داریم بسیار سطح پایین است. بهتر است مسئوولان دیگر به سنگنوردی توجه داشته باشند وسالن سنگنوردی استان قزوین را بالاخره تکمیل و قابل استفاده کنند. این برای من مهمتر از هر مسئله ای است.

۲۰ سال برای المپیک دویدم

اولین و تنها سنگنورد المپیکی ایران گفت: ۲۰ سال برای المپیک دویدم و بالاخره به آن رسیدم اما دیگر برایم مهم نیست. نه اینکه خوشحال نباشم، واقعا لطف خدا بود که من صاحب سهمیه المپیک شدم اما دیگر هیچی برایم مهم نیست.

هدفم کسب سهمیه نبود!

وی در واکنش به اینکه «کسب سهمیه هدف خیلی از ورزشکاران است اما شما اینگونه در موردآن صحبت می کنید»، گفت: هدف من کسب سهمیه نبود، هدف من در دلم است، نمی خواهم آن را به زبان بیاورم و اینگونه وزنه ای به نام انتظار را برای خودم ایجاد کنم. انتظار برای ورزشکار بار روانی سنگینی ایجاد می کند و مسئولیتش را سخت تر می کند. فقط اینکه تمریناتم را در همان قزوین دنبال می کنم و سخت تلاش می کنم تا در پاریس بهترین عملکرد را داشته باشم.

عدم همراهی تیم ملی برای حضور در جام جهانی

علیپور با اشاره به در پیش بودن جام جهانی فرانسه و سوئیس و اقداماتی که فدراسیون برای اعزامش به این دو رویداد انجام داده است، گفت: البته با توجه به نزدیک بودن به زمان المپیک در این دو جام شرکت نمی کنم. در شهر خودم یعنی قزوین تمریناتم را دنبال می کنم.

فقط برای مردم مدال می گیرم نه فرد دیگری

این ملی پوش سنگنوردی در بخشی از صحبت هایش گفت: تلاشم برای کسب مدال در المپیک است و از حالا می گویم اگر مدالی بگیرم فقط و فقط برای مردم است نه برای هیچ فرد دیگری.

از ثروت ایران برای ورزشکاران هزینه کنند

علیپور در پایان با تاکید دوباره بر لزوم تکمیل سالن سنگنوردی قزوین گفت: ایران کشور ثروتمندی است. هر چقدر از نفت و طلای خودمان برای خودمان هزینه کنند، بازهم کم است. این را در نظر داشته باشند که وقتی در یک میدان ورزشی پرچم ایران به اهتزاز در می آید، کل جهان شاهد آن هستند نه فقط یک کشور و یک منطقه.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ