۹هزار پرونده وارد دستگاه قضایی بسطام شد/مقابله با مخربان جنگل ابر

اقتصاد ایران: شاهرود- رئیس حوزه قضایی بخش بسطام از ورود ۹ هزار پرونده در یک سال اخیر به دستگاه قضایی این بخش خبر داد و گفت: سهم شورای حل اختلاف از این بین سه هزار و ۵۳۱ پرونده بوده است.

به گزارش خبرنگار مهر، محمد رضا وقایعی ظهر دوشنبه در نشست خبری با حضور رسانه‌ها و خبرنگاران به میزبانی دادگستری بسطام، ضمن بیان اینکه این مجموعه منفک از شاهرود حوزه قضائی مجزا محسوب می‌شود، تاکید کرد: این بخش با ۴۵ هزار نفر جمعیت، ۳۵ روستا و سه شهر، دارای سه شعبه و پنج قاضی است.

وی با بیان اینکه ۴۰ درصد پست‌های سازمانی دستگاه قضائی در بسطام خالی است و این نشان از کمبود نیرو در این مجموعه دارد، افزود: علیرغم این کمبود نیرو خوشبختانه میانگین زمان رسیدگی به پرونده‌های قضائی در بخش بسطام ۲۷ روز است که از میانگین استانی نیز کمتر بوده و نشان دهنده عملکردی بسیار خوب است.

رئیس حوزه قضائی بخش بسطام با بیان اینکه از هفته قوه قضائیه قبل تا امروز یعنی بازه زمانی یک ساله ۹ هزار پرونده وارد دستگاه قضائی بخش شده است، تاکید کرد: پنج هزار و ۹۴۵ پرونده در دادگاه و سه هزار و ۵۳۱ پرونده نیز در شورای حل اختلاف رسیدگی شده است.

وقایعی با بیان اینکه ۹۷ درصد از ابلاغ‌های قضائی در بخش بسطام الکترونیکی است، بیان کرد: سابقاً ابلاغ‌ها به وسیله حضور نیروهای انتظامی در منزل و محل کار افراد بود که بعضاً برای یک کار کوچک نیاز بود که فرد در مقابل افراد هم محله‌ای و شهروندان نامه را تحویل همشهریان بدهد اما ابلاغ‌های الکترونیکی از این امر جلوگیری کرده و همچنین میزان خطا، معطلی، بار بروکراسی، هزینه بیت‌المال و… را کاهش می‌دهد.

وی همچنین از سازش ۲۵ درصد از پرونده‌های وارده به شورای حل اختلاف بخش بسطام طی یک سال اخیر خبر داد و ابراز کرد: از هر چهار پرونده‌ای که وارد شورای حل اختلاف در این بخش شده یکی به سازش منجر می‌شود که آمار نسبتاً خوبی است.

رئیس حوزه قضائی بخش بسطام همچنین از ابتکار برگزاری دادگاه‌های برخط در بخش بسطام خبر داد و گفت: سه مورد دادگاه برخط در سال جاری در این بخش برگزار شده که این امکان را به دانشجویان حقوق، کارشناسان، جامعه شناسان و علاقمندان می‌دهد تا با حضور در دادگاه به بررسی مسائل مرتبط با حقوق، جامعه شناسی، جرم شناسی، کاهش آسیب‌های اجتماعی و… نیز بپردازند.

وقایعی با بیان اینکه الکترونیکی کردن پرونده‌های دادگستری یکی از تأکیدات ویژه دستگاه قضائی در سراسر کشور است، تاکید کرد: در بخش بسطام نیز این مهم به عنوان یکی از اولویت‌ها مطرح است و با تلاش همکاران توانسته‌ایم ۳۳ درصد پرونده‌های بخش را الکترونیکی کنیم همچنین تلاش داریم تا این رقم تا پایان سال به ۵۰ درصد برسد.

وی با بیان اینکه یکی دیگر از اقداماتی که به صورت جدی در مجموعه دستگاه قضائی بخش بسطام مورد رسیدگی قرار گرفت، برخورد با جرایم خشن است، تاکید کرد: در زمینه وقوع نزاع و جرایم خشن در بخش بسطام طی یک سال اخیر شاهد کاهش ۵۰ درصدی بودیم که آمار قابل قبولی است همچنین تلاش کردیم که این ذهنیت اشتباه نسبت به جرایم خشن در بسطام که واقعیت هم نداشت، تغییر کند.

رئیس حوزه قضائی بخش بسطام با بیان اینکه در زمینه جرایم چاقو کشی و نزاغ با سلاح سرد نیز در یک سال اخیر شاهد کاهش ۱۵ درصدی جرایم بودیم، افزود: یکی دیگر از تأکیدات ما در دستگاه قضائی در بخش بسطام جلوگیری از تغییر کاربری اراضی کشاورزی و همچنین ویلا سازی بود که در در سال قبل ۴۲ فقره و امسال ۱۵ مورد تخریب مجموعاً ۵۶ مورد اجرای حکم در این زمینه صورت گرفته است.

وقایعی ادامه داد: تاکید ما بر این است که اجازه ساخت چنین ویلاها و تغییرات کاربری داده نشود تا زمانی که خانواده‌ای نسبت به ساخت ویلای چند میلیارد تومانی مبادرت ورزید بخواهیم آن را تخریب کنیم که تبعات منفی بسیار بدی دارد لذا در نشست‌هایی که با جهاد کشاورزی و فراجا داشتیم بر ضرورت جلوگیری و پیشگیری به جای برخورد تاکید شده است.

وی همچنین از برخورد جدی با مخربان جنگل ابر هم خبر داد و ابراز کرد: هیچ کس با گردشگری و ایجاد درآمد برای شرکت خصوصی و روستای ابر و بوم گردی‌ها و… ندارد موضوع آفرودها باید ساماندهی شود و بر این موضوع هم تاکید داریم زیرا تخریب‌های گسترده‌ای را این آفرودها سبب شده اند لذا باید ساماندهی این افراد صورت گیرد وگرنه برای مقطعی این موضوع را ممنوع خواهیم کرد.

رئیس حوزه قضائی بخش بسطام با بیان اینکه این آفرودها امروزه ۷۵۰ الی یک و نیم میلیون تومان از مردم پول می‌گیرند و آنها را به تورهای آفرودی می‌برند لذا ما باید بدانیم کسی که خانواده مردم را سوار خودرو کرده در کنار تخریب جنگل چه هویتی دارد، آیا سو پیشینه دارد یا خیر و… که این امر به صورت جدی در دستور کار قرار دارد، گفت: تمام راه‌های فرعی جنگل نیز مسدود خواهد شد تا بتوانیم از این میراث گران بها حفاظت کنیم.

وقایعی همچنین از برخورد جدی با تورهای غیرمجاز و مسائل منافی عرف در جنگل ابر خبر داد و گفت: در چند هفته اخیر پنج الی شش تور از جنگل ابر بازگردانده شدند و این اقدامات همچنین ادامه نیز خواهد داشت و تلاش می‌کنیم که حتی ستاد فریضتین (با موضوع امر به معروف و حجاب و عفاف و…) را در جنگل ابر برگزار کنیم تا مسئولان عضو از نزدیک شرایط این جنگل را مشاهده کنند.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ