ضرب شست «هدهد» حزب الله بر فراز «لانه عنکبوت» صهیونیست‌ها

اقتصاد ایران: به‌رغم فشارهای طرف‌های غربی، پایان‌دادن به تنش و درگیری در مرزهای شمالی سرزمین‌های اشغالی همچنان منوط به قبول شروط مطرح شده از سوی «سید حسن نصرالله»، دبیرکل حزب‌الله برای پایان بخشیدن به تجاوز ارتش اسرائیل به غزه است.

- اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، در روزهای اخیر گمانه‌زنی‌های فراوانی نزد رسانه‌های منطقه‌ای و بین‌المللی پیرامون احتمال آغاز یک جنگ فراگیر میان حزب‌الله لبنان و رژیم صهیونیستی به گوش می‌رسید.

در حالی که «آموس هوکشتاین»، نماینده ویژه «جو بایدن»، رئیس جمهور آمریکا در پرونده اختلافات مرزی لبنان و رژیم صهیونیستی در سفر اخیر خود پیامی هشدار آمیز را حول ضرب‌الاجل ارتش اسرائیل به مقاومت اسلامی لبنان به‌منظور عقب‌نشینی از بخش جنوبی کرانه رود لیتانی منتشر کرده بود، انتشار تصاویر پرواز پهپاد «هدهد» حزب‌الله بر فراز مناطق حساس و زیرساخت‌های حیاتی رژیم صهیونیستی نشان داد که حزب‌الله بدون اعتنا به ضرب‌الاجل ارائه شده از سوی صهیونیست‌ها و میانجیگران آمریکایی و اروپایی همچنان بر ضرورت پایان تجاوزات ارتش اسرائیل به غزه، به عنوان پیش‌شرط هرگونه توقف درگیری‌ها در شمال سرزمین‌های اشغالی اصرار دارد.

رژیم صهیونیستی (اسرائیل) , حزب الله لبنان , لبنان , نوار غزه , فلسطین , سید حسن نصرالله ,

 

در واکاوی دلایل عملیات هدهد باید گفت مقاومت اسلامی لبنان  با انتشار تصاویر این پهپاد سه هدف اولیه را دنبال می‌کرد:

- نخست آنکه اگرچه مقاومت اسلامی لبنان تا به امروز از هرگونه طراحی و اجرای عملیات علیه اهداف غیرنظامی در عمق سرزمین‌های اشغالی خودداری کرده است، اما با انتشار تصاویر دقیق و با کیفیت از مناطق شهری سرزمین‌های اشغالی نشان داد که در صورت اقدام نظامی سراسری اسرائیل علیه خاک لبنان و هدف قرار دادن شهروندان و مراکز غیرنظامی در لبنان، مقاومت نیز از این توانمندی برخوردار است تا با اشراف دقیق بر عمق سرزمین‌های اشغالی، اهداف غیرنظامی را در تلافی هرگونه جنایت اسرائیل در نبردهای آتی هدف حملات خود قرار دهد.

- دوم اینکه حزب‌الله در قیاس با رژیم صهیونیستی از یک برتری چشمگیر برای هدف قرار دادن زیرساخت‌های نظامی اسرائیل برخوردار است؛ چرا که تمامی مراکز و تاسیسات نظامی و امنیتی اسرائیل به راحتی بر روی نقشه قابل مشاهده است و هر یک این مناطق در صورت وقوع یک جنگ فراگیر، آماج حملات پهپادی، راکتی و موشکی مقاومت اسلامی لبنان قرار خواهند گرفت و متحمل خسارت‌های جبران‌ناپذیر خواهند شد.

رژیم صهیونیستی (اسرائیل) , حزب الله لبنان , لبنان , نوار غزه , فلسطین , سید حسن نصرالله ,

علاوه بر این نباید این نکته را فراموش کرد که دستگاه اطلاعاتی حزب‌الله، شناخت دقیقی از مناطق حساس  و زیرساخت‌های حیاتی رژیم صهیونیستی در اختیار دارد. در همین راستا مقاومت اسلامی لبنان در هفته‌های اخیر با هدف قرار دادن مقرهای مهم اطلاعاتی ارتش اسرائیل نمایشی مقتدرانه از اشراف اطلاعاتی خود بر تحرکات و  فعالیت‌های نظامی و امنیتی ارتش اسرائیل در مجاورت مرزهای فلسطین اشغالی و لبنان را آشکار ساخت.

این در شرایطی است که در سمت مقابل عمده تجهیزات و زیرساخت‌های نظامی حزب الله برخلاف اسرائیل از دید و دسترس عموم خارج است و حزب‌الله بنابر ضرورت‌های اطلاعاتی و امنیتی، این مراکز را با رعایت اصول حفاظتی و اطلاعاتی و اصل پنهانکاری در مجاورت سرزمین‌های اشغالی احداث کرده است.

 

-سوم اینکه شکست سامانه پدافندی گنبد آهنین در رهگیری و هدف قرار دادن پهپاد هدهد نشانگر بعدی دیگر از ضعف اطلاعاتی و نظامی ارتش اسرائیل در ارزیابی توانمندی‌های رزمی حزب‌الله در هرگونه تقابل نظامی در آینده است. پرواز طولانی مدت پهپاد هدهد بر فراز آسمان سرزمین‌های اشغالی در عمل علاوه بر رمزگشایی از میزان آسیب‌پذیری سیستم پدافند هوایی ارتش اسرائیل، به افسانه تسخیرناپذیر بودن آسمان فلسطین اشغالی خط بطلان کشید.

- و در نهایت باید گفت مجاورت جغرافیایی گستره عملیاتی حزب‌الله و ارتش اسرائیل در هرگونه جنگ فراگیر در آینده ظرفیت آسیب‌پذیری اسرائیل را در مواجهه با حزب‌الله به شدت افزایش می‌دهد. برای مثال در صورت استفاده گسترده حزب‌الله از راکت‌ها، موشک‌ها و پهپادهای پیشرفته علیه اهداف متخاصم در عمق سرزمین‌های اشغالی، سامانه‌های پدافندی ارتش رژیم صهیونیستی فرصت بسیار اندکی برای رهگیری و هدف قرار دادن موشک‌ها و پرنده‌های مهاجم خواهند داشت. علاوه بر این حزب‌الله قادر خواهد بود تا در موج نخست عملیات تهاجمی خود به آسانی سامانه‌های پدافندی گنبد آهنین را که در مجاورت مرزهای لبنان و فلسطین اشغالی مستقر شده‌اند، هدف حمله قرار داده و منهدم کنند.

آشکار شدن نقاط ضعف اطلاعاتی و نظامی ارتش رژیم صهیونیستی در عرصه نبرد با حزب‌الله در طول ماه‌های متمادی سپری شده از نبرد طوفان‌الاقصی سبب شده تا بسیاری از مقامات ارشد سیاسی و نظامی اسرائیلی از هم اکنون جانب احتیاط را در گفته‌های خود پیرامون جنگ با حزب‌الله در پیش گیرند. برای مثال «ایهود اولمرت»، نخست‌وزیر سابق رژیم صهیونیستی در اظهاراتی ضمن انتقاد از عملکرد کابینه نتانیاهو، نخست وزیر این رژیم در قبال حل‌وفصل بحران در شمال سرزمین‌های اشغالی پیشنهاد داد تا تل‌آویو با واگذاری مزارع اشغالی شبعا به لبنان، به درگیری‌های خود با حزب‌الله پایان دهد.

رژیم صهیونیستی (اسرائیل) , حزب الله لبنان , لبنان , نوار غزه , فلسطین , سید حسن نصرالله ,

همزمان «یولی ادلشتاین»، رئیس کمیسیون سیاست خارجی و امنیت داخلی رژیم صهیونیستی نسبت به آغاز هرگونه جنگ با حزب‌الله هشدار داد. ادلشتاین در سخنانی اعلام کرد: جنگ با حزب‌الله اکنون و یا در هر زمان دیگری در آینده امری بسیار پیچیده خواهد بود.

رژیم صهیونیستی (اسرائیل) , حزب الله لبنان , لبنان , نوار غزه , فلسطین , سید حسن نصرالله ,

وی در ادامه افزود: ما در حال حاضر در وضعیت مناسبی برای آغاز جنگ در دو جبهه شمال با حزب‌الله و جنوب با مقاومت فلسطین در غزه نیستیم.

نگاهی به گزاره‌های فوق نشان می‌دهد که حتی مقامات ارشد سیاسی و نظامی رژیم صهیونیستی به خوبی نسبت به توانمندی‌های نظامی حزب‌الله واقف بوده و از مخاطرات هرگونه جنگ فراگیر در آینده هراسان هستند.

 

در این بین به نظر می‌رسد به‌رغم فشارهای طرف‌های غربی، پایان‌دادن به تنش و درگیری در مرزهای شمالی سرزمین‌های اشغالی همچنان منوط به قبول شروط مطرح شده از سوی «سید حسن نصرالله»، دبیرکل حزب‌الله برای پایان بخشیدن به تجاوز ارتش اسرائیل به غزه است؛ امری که با توجه به افزایش فشارهای جامعه بین‌المللی نسبت به استمرار جنایات رژیم صهیونیستی در حق زنان و کودکان فلسطینی ساکن غزه، دور از دسترس نیست.

انتهای پیام/

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ