آیا افت تولید، ترمز کاهش قیمت خودروهای تجاری را می‌کِشد؟

اقتصاد ایران: روند کاهشی قیمت‌ها ممکن است با چالش کاهش تولید همراه شود و بار دیگر رشد قیمت در بازار خودروهای تجاری آغاز شود

قیمت در بازار خودروهای سنگین طی ماه‎های اخیر روند کاهشی به خود گرفته است. از ابتدای سال و پس از یک رشد نسبی در قیمت انواع خودروهای سواری و سنگین، روند در بازار این خودروها کاهشی بوده است. هرچند به عقیده بسیاری از فعالان این حوزه، قیمت‎ها به دلیل عرضه پایین نسبت به تقاضا در بازار همچنان از آن چه باید باشد بیشتر است، اما شکل کلی بازار نشان می‎دهد قیمت‎ها میل به کاهش بیشتر دارند. البته این میل به کاهش در صورتی پایدار خواهد بود که میزان تولید و عرضه این خودروها در کشور افزایش پیدا کند. با این‌حال، بر اساس آمار منتشرشده به نظر می‌رسد تولید در بخش خودروهای تجاری طی سال جاری بیش از ۲۰درصد کاهش داشته است. این مساله طی ماه‌های آینده احتمالا به محدودتر شدن عرضه و همچنین رشد قیمت انواع خودروهای سنگین در بازار منجر خواهد شد.

بازار خودروهای تجاری به کدام سمت می‌رود؟

بازار خودروهای تجاری طی هفته‌های اخیر و به دلیل برخی مسائل با رکود سنگین و کاهش هرچه بیشتر قیمت ها طی سه ماه نخست سال مواجه شده است.

در همین زمینه، میلاد خاموشیان، کارشناس بازار خودروهای کاروتجاری به «دنیای‌خودرو» گفت: «سه‌ماه نخست سال در بازار خودروهای سنگین و کاروتجاری به دو قسمت تقسیم می‌شود؛ در ماه نخست و بخشی از اردیبهشت‌ماه به‌واسطه افزایش نرخ ارز، شاهد رشد بی‌سابقه قیمت‌ها بودیم. اما تا پایان خردادماه و روزهای نخست تیرماه، شاهد افت محسوس قیمت در بسیاری از محصولات سنگین بازار بوده‎ایم.»

وی افزود: «این روند نشان از یک رکود سنگین در بازار خودروهای تجاری دارد. ادامه این مسیر منجر به کاهش هرچه بیشتر خودروهای سنگین خواهد شد. از این منظر، شاید برای کسانی که قصد خرید از بازار را دارند، شرایط مهیا باشد. اما به دلیل برخی مسائل غالب رانندگان توان خرید این خودروها از بازار را از دست داده‎اند.»

این کارشناس بازار خودروهای تجاری در پاسخ به این پرسش که بازار به کدام سمت می‌رود، اظهار کرد: «به‌نظر می‌رسد درصورتی‌که نتیجه انتخابات موردنظر بخش بزرگی از جامعه باشد و روند نرخ ارز حتی به‌صورت مقطعی کاهشی شود، بازار خودروهای سنگین ریزش بیشتری طی یکی دو هفته آینده داشته باشد. در غیر این صورت احتمالا روند فعلی ادامه پیدا خواهد کرد یا نوسان قیمت در حد یکی دو درصد افزایشی خواهد شد.»

کاهش ۳ تا ۱۲درصدی قیمت‌ها در بازار کشنده‌ها

این کارشناس بازار خودروهای تجاری از کاهش ۳ تا ۱۲ درصدی انواع کشنده در بازار خبر داد و اظهار کرد: «روند کاهش قیمت در بازار بسته به مدل و میزان تقاضا و همچنین قیمت قبلی این خودروها متفاوت است. اما بسیاری از مدل‌های موجود در بازار بیش از ۳ درصد کاهش قیمت را تجربه‌ کرده‌اند.»

خاموشیان افزود: «در این بین قیمت مدل‌های ولوو FH بیش از ۱۲درصد کاهش قیمت را تجربه کرده‌ است. هرچند همچنان رقم فعلی با توجه به مدل و سال ساخت نسبت به محصول روز آن بیشتر است، اما به‌نظر می‌رسد این محصول میل بسیاری به کاهش قیمت و واقعی شدن قیمت دارد.»

وی بیان کرد: «عرضه برخی محصولات چینی با امکانات بسیار و همچنین ورود محدود کارکرده‌ها به بازار سبب شده است تا تقاضا برای برخی مدل ها کاهش پیدا کرده و در نتیجه قیمت‌ آن نیز روند نزولی پیدا کند. این فعال بازار بیان کرد: «البته روند کاهشی قیمت‌ها ممکن است با چالش کاهش تولید همراه شود و بار دیگر رشد قیمت در بازار خودروهای تجاری آغاز شود.»

عمده مشتری خودروسازان، شرکت‌های توزیع کالا است

بحث کاهش قدرت خرید رانندگان موضوعی است که این دغدغه را به وجود آورده است که احتمالا کاهش تقاضا نه‌تنها در بازار، بلکه برای کارخانجات به‌وجود بیاید.

با این‌حال، این فعال حوزه بازار خودروهای کار و تجاری با رد این مساله تصریح کرد: «به نظر نمی‌رسد میزان تقاضا از درِ کارخانه برای انواع خودروهای تجاری سنگین و نیمه‌سنگین کاهش پیدا کند. درست است رانندگان توان بسیار پایینی برای خرید و تعویض خودروهای خود دارند، اما درحال‌حاضر بخش اصلی و اساسی تقاضا را شرکت‎های بزرگ تولیدکننده که دارای سیستم توزیع بسیار قوی هستند، تشکیل می‎دهد.»

خاموشیان تاکید کرد: «مشتری اصلی خودروسازان شرکت‎های پخش هستند. اتفاقا در این بخش طی سال جاری تقاضا بسیار بالا خواهد بود. این هم به دلیل افت تولید در سال جاری است. آمار تولید خودروسازان تجاری نشان از افت شدید تولید در سال جاری دارد. بنابراین بسیاری از شرکت‌های توزیع کالا که به دنبال محصولات به‌روز و قدرتمند هستند سراغ کارخانه‌ها خواهند رفت و به‌نظر می‌رسد در این بخش رقابت داغی بین خودروسازان ایجاد خواهد شد.»

افزایش تقاضا برای کامیونت‌ها توسط مشتریان

افزایش قیمت خودروهای سنگین و نبود بار و همچنین پایین بودن هزینه حمل بار باعث شده است تا بسیاری از رانندگان بین‌شهری دچار مشکل شوند و به فکر شغل دیگری باشند.

کارشناس حوزه بازار خودروهای تجاری با بیان این‌که مشکلات فراوانی پیش روی رانندگان صاحب خودروهای سنگین وجود دارد، اظهار کرد: «این مشکلات باعث شده است بسیاری به سمت خرید کامیونت برای حمل بار شهری که بازار به‌مراتب بهتری نسبت به حمل بین شهری پیدا کرده است، بروند. پایین‌تر بودن قیمت کامیونت و فرصت کار داخل شهر باعث شده است میل به خرید این دست از وسایل حمل‌ونقل بیشتر شود.»

خاموشیان همچنین تاکید کرد: «نیاز به کامیونت‌ در خدمات شهری به شدت افزایش پیدا کرده و تقاضا برای آن رشد داشته است. با این‌حال، باید دید میزان عرضه کامیونت از سوی خودروسازان طی سال جاری چه تغییری خواهد کرد و آیا توان افزایش تولید در این بخش را دارند یا خیر.»

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ