۸ صبح پنجشنبه اتمام تبلیغات ریاست جمهوری

اقتصاد ایران: دبیر ستاد انتخابات کشور گفت: تبلیغات انتخاباتی نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری ساعت ۸ صبح روز پنجشنبه به اتمام می‌رسد.

به گزارش خبرنگار مهر، محسن اسلامی دبیر ستاد انتخابات کشور عصر امروز در نشست با اصحاب رسانه با اشاره به چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، اظهار کرد: تبلیغات انتخاباتی نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری ساعت ۸ صبح روز پنجشنبه به اتمام می‌رسد.

وی بیان کرد: به همکاران خود تاکید کردیم که بی‌طرفی و عدم جانب‌داری از نامزد خاصی را در دستورکار داشته باشند و کاملاً اینگونه بوده است.

دبیر ستاد انتخابات کشور اظهار کرد: بعد از اینکه رأی‌گیری انجام شد و پس از اعلام پایان زمان رأی‌گیری از سوی وزارت کشور، همکاران ما در شعب، پلمپ را باز کرده و آرا را شمارش می‌کنند. در فرآیند شمارش آرا هم نماینده نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری حضور دارند اما نمی‌توانند از فرایند شمارش آرا فیلمبرداری کنند.

اسلامی تاکید کرد: حتی نمایندگان نامزدهای انتخابات در هیئت‌های اجرایی و نظارت حضور دارند.

دبیر ستاد انتخابات کشور تصریح کرد: فرآیندهای روز رأی‌گیری در یک صورت جلسه ثبت و ضبط می‌شود. از ابتدا که همکاران در شعبه‌ها حضور می‌یابند، موظف هستند اطلاعات لازم را در این صورت جلسه ثبت کنند.

۱۰ ساعت مدت زمان اخذ رأی است

اسلامی در ادامه، گفت: روز جمعه ۸ تیر رأس ساعت ۸ صبح انتخابات در سراسر کشور و خارج کشور آغاز می‌شود. ۱۰ ساعت مدت زمان اخذ رأی است، اما تشخیص تمدید بر عهده وزیر کشور است.

وی ادامه داد: بر اساس قانون یا شناسنامه یا کارت ملی باید توسط رأی‌دهنده ارائه شود. در خارج از کشور که ۳۴۴ شعبه اخذ رأی داریم، احراز هویت با گذرنامه انجام می‌شود. توصیه ما این است که رأی دهندگان با کارت ملی در شعب حضور یابند.

سخنگوی ستاد انتخابات کشور گفت: در شعب اخذ رأی، احرار هویت الکترونیکی انجام می‌شود، اما تعرفه رأی کاغذی است که اسم و کد نامزد با خودکار روی آن نوشته می‌شود و صندوق اخذ رأی، در سراسر کشور در آبی دارد.

عرفه‌ها به سراسر کشور و خارج از کشور ارسال شده است

اسلامی تصریح کرد: همه اقلام و تجهیزات مانند تعرفه‌ها به سراسر کشور و خارج از کشور ارسال شده است. در هر شعبه ۵ تا ۷ مسئول برای اخذ رأی حضور دارند که شامل نماینده فرماندار، نماینده شورای نگهبان، فراجا و نمایندگان نامزدها هستند و بر این اساس، نامزدهای انتخابات هر شعبه می‌توانند یک نماینده داشته باشند.

وی متذکر شد: در انتخابات قبلی صداوسیما از فرایند شمارش آرا فیلم‌برداری کرد، اما تعرفه‌ها دیده نشد، چرا که قانون صراحت دارد که رأی مردم باید مخفی باشد.

وی در پاسخ به این سوال که انتخابات در چه صورت به دور دوم کشیده می‌شود، گفت: چنانچه هیچیک از نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری اکثریت مطلق آرای شرکت‌کنندگان را به دست نیاورند، انتخابات به دور دوم کشیده می‌شود و دو نامزدی که بیشترین رأی را در مرحله اول به دست آوردند، در مرحله دوم با یکدیگر رقابت می‌کنند.

وی توضیح داد: در صورتی که این اتفاق بیفتد، جمعه ۱۵ تیر ماه ۱۴۰۳، مرحله دوم انتخابات برگزار خواهد شد.

سخنگوی ستاد انتخابات کشور اظهار کرد: تمام فرایند رأی گیری از ساعت ۸ صبح تا پایان شمارش آرا در صورت جلسه می‌آید و توسط مسئولان شعبه، جداول و آمار همه نامزدها در این صورت جلسه آمده و امضا خواهد شد.

اسلامی ادامه داد: تعداد تعرفه‌های تحویلی به شعبه و تعداد تعرفه‌های مصرف شده و تعرفه‌های باطله مشخص است. آرای هر نامزد و آرای باطله نیز به تفکیک تهیه می‌شود، سپس صورت جلسه مهر اجرا و نظارت می‌خورد و در پایان هم صندوق رأی پلمب خواهد شد.

سخنگوی ستاد انتخابات کشور بیان کرد: پس از شمارش آرا در شعب، داده‌ها از طریق دستگاه احراز هویت به فرمانداری‌ها ارسال می‌شود تا تجمیع آرا صورت گیرد. پس از تأیید فرمانداری، آرا به وزارت کشور ارسال می‌شود و این فرایند بسیار دقیق انجام می‌شود.

اسلامی گفت: همه مشخصات عوامل اجرایی شعب در دستگاه احراز ثبت می‌شود. ۵۸ هزار و ۶۴۰ شعبه در سراسر کشور داریم. شعب شهری ۳۴ هزار و ۵۲۲، شعب روستایی ۲۴ هزار و ۱۱۸، شعب ثابت ۴۳ هزار و ۴۲۵ و شعب سیار ۱۵ هزار و ۲۱۵ است.

در حال تکمیل...

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ