حرکت کرمان‌ موتور در بالاترین سطوح داخلی‌ سازی با تولید گیربکس اتوماتیک

اقتصاد ایران: قرار است باک‌های مورد نیاز محصولات کرمان‌موتور از جمله کی‌ام‌سی ایگل، جی ۴ و اس ۳ از خط تولید واقع در منطقه اقتصادی ارگ جدید بم تامین شود

پس از آغاز به‌کار خط تولید سرسیلندر و خط رنگ رباتیک آبی‌پوشان کرمانی در ابتدای هفته گذشته، خط تولیدگیربکس CVT و باک پلیمری خودرو کرمان‌موتور نیز با حضور وزیر صمت افتتاح شد.

روز چهارشنبه سی‌ام خردادماه ۱۴۰۳ وزیر صنعت، معدن و تجارت در سفر یک‌روزه خود به استان کرمان با حضور در منطقه اقتصادی ارگ جدید بم، ضمن بازدید از زیرساخت و خطوط تولید کرمان‌موتور و خودروسازان بم، خط تولید گیربکس CVT و باک پلیمری خودرو کرمان‌موتور را افتتاح کرد.

حرکت عظیم کرمان‌موتور برای تولید گیربکس CVT را می‌توان حرکتی در بالاترین سطوح ساخت داخل یعنی قوای محرکه آن هم از نوع اتوماتیک ارزیابی کرد که در طول نیم قرن عمر صنعت‌خودرو ایران، جای خالی آن به‌شدت احساس می‌شد.

بازدید از خط رنگ فول‌رباتیک کرمان‌موتور

عباس علی‌آبادی در این سفر از خط رنگ فول‌رباتیک شرکت کرمان‌موتور با ظرفیت سالانه ۱۰۰ هزار دستگاه خودرو بازدید کرد. همچنین در مراسم‌هایی جداگانه‌ که با حضور وزیر صمت، مسئولان استانی، محلی و مدیران ارشد گروه صنایع خودروسازی کرمان و منطقه ویژه اقتصادی ارگ جدید بم برگزار شد، خطوط تولید باک پلیمری خودروهای کرمان‌موتور در مجموعه خودرو «مهر» و تولید انبوه گیربکس CVT افتتاح و بهره‌برداری از آن آغاز شد.

حرکت کرمان‌ موتور در بالاترین سطوح داخلی‌ سازی با تولید گیربکس اتوماتیک

راه‌اندازی خط‌تولید باک پلیمری با سرمایه‌گذاری ۳.۵ میلیون‌دلاری

سرمایه‌گذاری برای تولید باک پلیمری خودرو در منطقه ویژه اقتصادی ارگ جدید بم، برای نخستین‌بار است که توسط بخش‌خصوصی صورت می‌گیرد. این خط تولید با استفاده از تکنولوژی روز و استاندارد یورو ۶ با ظرفیت تولید سه باک در دقیقه و با سرمایه‌گذاری ۳.۵ میلیون‌دلاری راه‌اندازی شده و قرار است باک‌های مورد نیاز محصولات کرمان‌موتور از جمله کی‌ام‌سی ایگل، جی ۴ و اس ۳ از این خط تولید تامین شود.

تولید گیربکس اتوماتیک CVT با استانداردهای روز اروپا

خط‌تولید گیربکس اتوماتیک CVT نیز با هدف تامین قوای محرکه برای محصولات کرمان‌موتور راه‌اندازی شده است. اما با توجه به‌ظرفیت‌ها و توانمندی‌های فنی امکان تولید گیربکس برای سایر خودروسازان از جمله گروه خودروسازی سایپا نیز فراهم شده است.

خط‌تولید گیربکس اتوماتیک CVT قرار است بستری برای تولید گیربکس خودروهای جک J۴، جک S۳ و شاهین سایپا باشد. این خط تولید از شرکت پانچ بلژیک خریداری شده و این گیربکسها بر مبنای استانداردهای روز این کمپانی طراحی شده و توسعه یافته‌اند.

با افتتاح خط‌تولید گیربکس کرمان‌خودرو با ظرفیت ۱۵۰ هزار دستگاه در سال، علاوه‌بر جلوگیری از خروج ارز، زمینه اشتغال‌زایی برای ۲۵۰ نفر به‌صورت مستقیم نیز فراهم شده است.

حرکت کرمان‌ موتور در بالاترین سطوح داخلی‌ سازی با تولید گیربکس اتوماتیک

کاهش ۶۰ میلیون دلاری ارزبری سالانه

شرکت قوای محرکه کرمان‌خودرو در سال ۱۳۸۷ به‌منظور مونتاژ و ساخت انواع موتور، گیربکس و اکسل خودروهای سواری در منطقه ویژه اقتصادی ارگ جدید بم تاسیس شد.

این شرکت در دوران فعالیت خود، به‌عنوان تامین‌کننده اصلی قوای محرکه (شامل موتور، گیربکس و اکسل) انواع محصولات شرکت کرمان‌موتور، سابقه تولید و تامین مجموعه گیربکس خودرو پراید را در کارنامه خود دارد. حال شرکت کرمان‌موتور طی سرمایه‌گذاری جدید در مجموعه قوای محرکه، اقدام به‌راه‌اندازی خط تولید دو مدل گیربکس CVT برای خودروهای J۴ و S۳ کرده است.

گیربکس CVT تولیدی این کارخانه در سدان متوسط اختصــــاصی شرکت کرمان‌موتور، کی‌ام‌سی ایگل که با بومی‌سازی پلت‌فرم خودرو J۴ توسعه داده شـــــده است نیز مورد استفاده قرار خواهد گرفت و نیاز سایر خودروسازان نیز توسط کارخانه قوای محرکه کرمان خودرو تامین خواهد شد.

برای راه‌اندازی این خط تولید، در کارخانه‌ای به‌مساحت ۲۱۰۰ متر مربع، بالغ بر ۷ میلیون‌دلار و ۱۰۰ میلیاردتومان سرمایه‌گذاری ارزی و ریالی صورت گرفته است و این مجموعه تولیدی در فاز اول ظرفیت تولید سالانه ۱۵۰ هزار دستگاه گیربکس را دارد.

محصولات این خط‌تولید از فناوری VT۲i، به‌روزترین تکنولوژی مورد استفاده در گیربکس‌های CVT بهره‌مند است و از تکنیک پوکایوکه (Poka-Yoke)، خطاناپذیرسازی و بررسی وضعیت کیفی کلیه قطعات در سیستم تولید، در آن استفاده شده است.

از جمله مهم‌ترین دستاوردهای راه‌اندازی کارخانه مورد اشاره، می‌توان به‌کاهش چشمگیر ارزبری و خودکفایی در تامین گیربکس‌های CVT که در تولید خودروهای اقتصادی و میان‌رده مورد استفاده قرار می‌گیرند، اشاره کرد. داخلی‌سازی قطعات و تولید این گیربکس در داخل کشور منتج به‌کاهش ارزبری به‌میزان سالانه ۶۰ میلیون‌دلار در سال خواهد شد.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ