افت ۳۶ درصدی تولید خودرو نسبت به سال گذشته

اقتصاد ایران: خودروسازان تولید محصولات ناقص را بار دیگر آغاز کردند. به‌دنبال افت تولید، حالا برخی شواهد از بازگشت خودرو ناقص به‌خطوط تولیدی خودروسازان حکایت دارد. کمبود نقدینگی به‌دلیل ۱۴ ماه فریز قیمتی، عدم تخصیص ارز و نبود قطعات مورد نیاز در خط تولید، بار دیگر تولید محصولات دپویی را کلید زد.

اظهارات برخی فعالان صنعت قطعه و همچنین مستندات بورسی، از رشد رسوب خودروهای ناقص در کف کارخانه‌ها حکایت دارد. این پدیده نگران‌کننده از سال ۹۰ و همراه با تحریم‌های اولیه گریبانگیر خودروسازی کشور شد و بیش از یک دهه گذشته بر صنعت‌خودرو سایه افکنده است. با ‌این‌ حال از سال ۱۴۰۱ و با ورود نهادهای بازرسی و قضایی، خودروهای دپویی از پارکینگ خودروسازان خارج شدند و به‌بازار ورود کردند. حالا اما عنوان شده که از ابتدای سال جاری روند دپوی خودرو به‌دلیل نقص قطعه، بار دیگر در شرکت‌های خودروساز روند روبه‌رشدی گرفته است.

به گزارش «اخبار خودرو»، طبق آمارهای ارائه‌شده از سوی سامانه کدال، خودروسازان کشور در فروردین‌ماه ۱۹ درصد افت تولید داشتند و در اردیبهشت‌ماه نیز تیراژ خودروسازی ۱۷ درصد کاهش یافته است.

دلیل افت تولید نیز تداوم و تشدید قیمت‌گذاری دستوری از یک سو و کمبود نقدینگی در شرکت‌های خودروساز از سوی دیگر است. از اواخر فروردین‌ماه سال گذشته که شورای‌رقابت اقدام به‌افزایش قیمت‌ها تا سقف ۴۹ درصد کرد تا به‌امروز قیمت خودرو فریز مانده است؛ این در شرایطی است که تورم تولیدکننده خودرو در این ۱۴ ماهه رشد زیادی به‌خود دیده است.

تولیدکننده خودرو اقدام به‌تولید محصولاتی کرده که جز انباشت زیان، عایدی دیگری نداشته است.

طبق اظهارات رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای‌اسلامی، زیان انباشته خودروسازان در سال جاری به ۲۱۰ هزار میلیاردتومان رسیده که دلیل مشخص آن نیز عدم‌اصلاح قیمت خودرو از سوی سیاستگزار خودرو است.

از سوی دیگر نبود نقدینگی، بدهی خودروسازان به‌فعالان صنعت قطعه را نیز افزایش داده است. عدم‌پرداخت بدهی، کمبود نقدینگی را به قطعه‌سازی کشور تحمیل کرده که همین امر به‌سرعت‌گیر تامین قطعه در خطوط تولید تبدیل شده است. اما مشکل دیگری که در سال جاری سوار بر دیگر چالش‌های خودرو شده، عدم‌تامین ارز در زنجیره خودروسازی کشور است؛ به‌طوری‌ که از یک سو خودروسازان مدعی هستند دولت روند تخصیص ارز به‌خودروسازی را کند کرده و از سوی دیگر فعالان صنعت‌قطعه نیز تاکید دارند که در سه ماه گذشته، تامین ارزی برای واردات مواداولیه صنعت‌قطعه تقریبا صفر شده است.

کارشناسان معتقدند تولید محصولات ناقص واقعیتی است که به‌خطوط تولید کشور بازگشته است. اواخر سال گذشته ۲ تا ۳ ‌هزار خودرو در کف ‌ماند و این در شرایطی است که حالا این روند به ۱۰ هزار خودرو افزایش یافته و سرعت گرفته است.

از طرفی به‌گفته گمرک کل کشور در فصل بهار امسال، بالغ بر ۶ هزار و ۹۲۶ دستگاه خودرو سواری به‌ارزش ۱۳۷ میلیون‌دلار وارد کشور شده است.

طبق آمار گمرک ایران، در سه ماهه نخست سال ۱۴۰۳، بالغ بر ۶ هزار و ۹۲۶ دستگاه خودرو سواری به‌ارزش ۱۳۷ میلیون‌دلار ترخیص قطعی شده است.

عمده خودروهای سواری واردشده به‌کشور به‌لحاظ تعداد و ارزش، توسط شرکت «معین خودرو ایرانیان» با هزار و ۶۹۴ دستگاه خودرو به ارزش ۳۸ میلیون‌دلار صورت گرفته که سهمی بالغ بر ۲۴.۴۶ درصد از تعداد و ۲۷.۷۷ درصد از ارزش کل خودروها را شامل می‌شود.

همچنین کرمان‌موتور، سایپا، مدیران‌خودرو و بهمن‌موتور نیز به‌ترتیب در جایگاه‌های بعدی بیشترین واردات خودرو در بهار سال جاری قرار دارند. گفتنی است در فصل بهار سال گذشته صرفا ۲۸۴ دستگاه خودرو وارد کشور شده بود.

کاهش قیمت ۳۰۰ میلیون‌تومانی مرسدس‌بنز E۲۰۰

خودروهای داخلی در روز گذشته افزایش بهای یک تا ۱۸ میلیون‌تومانی را تجربه کردند. جایی که شاهین (بدون سانروف) (۱۴۰۳) با ۱۸ میلیون‌تومان افزایش ۶۸۰ میلیون‌تومان، پژو ۲۰۶ پانوراما (۱۴۰۲) با ۷ میلیون‌تومان افزایش ۶۴۵ میلیون‌تومان، تارا اتومات (۸۵ گانه) (۱۴۰۳) با ۵ میلیون‌تومان افزایش ۹۳۷ میلیون‌تومان، پژو ۲۰۷ پانوراما اتومات ارتقا یافته (۱۴۰۳) با ۵ میلیون‌تومان افزایش یک‌میلیارد و ۶ میلیون‌تومان، پارس سال (دریچه برقی) (۱۴۰۳) با ۴ میلیون‌تومان افزایش ۶۷۷ میلیون‌تومان و پژو ۲۰۷ تیپ ۵ (۱۴۰۲) با ۳ میلیون‌تومان افزایش ۶۶۲ میلیون‌تومان قیمت‌گذاری شدند.

همچنین درمیان خودروهای چینی شاهد رشد بهای ۴ تا ۲۰ میلیون‌تومانی بودیم. جایی که قیمت فونیکس تیگو ۸ پرو مکس هیبرید (۱۴۰۳) با ۲۰ میلیون‌تومان افزایش به ۳ ‌میلیاردتومان، فونیکس تیگو ۷ پرو پریمیوم (۱۴۰۳) با ۱۵ میلیون‌تومان افزایش به ۲ ‌میلیارد و ۱۰ میلیون‌تومان، ام‌وی‌ام X۵۵ پرو (۱۴۰۳) با ۱۵ میلیون‌تومان افزایش به‌یک‌میلیارد و ۵۳۵ میلیون‌تومان، لاماری ایما (۱۴۰۳) با ۱۰ میلیون‌تومان افزایش به ۲ ‌میلیارد و ۹۵ میلیون‌تومان و جک S۳ (۱۴۰۳) با ۵ میلیون‌تومان افزایش به‌یک‌میلیارد و ۲۳۵ میلیون‌تومان رسید.

همچنین در گروه خودروهای خارجی پریمیوم شاهد افت بهای ۵۰ میلیون‌تومانی بودیم. جایی که هیوندای اکسنت (۲۰۲۳) با ۵۰ میلیون‌تومان کاهش ۲ میلیارد و ۱۵۰ میلیون‌تومان، تویوتا لوین هیبرید (۲۰۲۳) با ۵۰ میلیون‌تومان کاهش ۳ میلیارد و ۸۰۰ میلیون‌تومان، جتا VS۷ (۲۰۲۳) با ۵۰ میلیون‌تومان کاهش ۲ میلیارد و ۸۰۰ میلیون‌تومان و جتا VS۵ (۲۰۲۳) با ۵۰ میلیون‌تومان کاهش ۲ میلیارد و ۶۰۰ میلیون‌تومان ارزش‌گذاری شدند.

همچنین در میان خودروهای خارجی لوکس شاهد افت بهای ۲۰۰ و ۳۰۰ میلیون‌تومانی بودیم. جایی که ارزش مرسدس‌بنز E۲۰۰ با ۳۰۰ میلیون‌تومان کاهش به ۱۷ میلیاردتومان، ب‌ام‌و سری ۳ (۳۳۰i) با ۲۰۰ میلیون‌تومان کاهش به ۶ میلیارد و ۵۰۰ میلیون‌تومان و لکسوس RX۲۰۰ fsport توربو با ۲۰۰ میلیون‌تومان کاهش به ۱۸ میلیارد و ۳۰۰ میلیون‌تومان رسید.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ