نیاز ۱۵ هزار میلیارد تومانی برای اصلاح شبکه فرسوده فاضلاب اصفهان

اقتصاد ایران: اصفهان- مدیر دفتر مطالعات و بررسی‌های فنی فاضلاب آبفای استان اصفهان گفت: از چهار هزار کیلومتر شبکه فاضلاب شهر اصفهان، بازسازی ۳۰۰ کیلومتر به ۱۵ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد.

به گزارش خبرنگار مهر، سعید شمسایی ظهر دوشنبه در نشست خبری با اشاره به اینکه از چهار هزار کیلومتر شبکه فاضلاب کلان‌شهر اصفهان ۵۰۰ کیلومتر دارای قدمت بالاست، اظهار داشت: تاکنون نزدیک به ۲۰۰ کیلومتر از شبکه فرسوده فاضلاب اصلاح شده است و ۳۰۰ کیلومتر دیگر نمی‌بایست بازسازی شود که به ۱۵ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به کمبود اعتبارات، برای ۴۴ کیلومتر از شبکه فرسوده فاضلاب شهر اصفهان که شرایط فوق بحرانی دارد، برنامه ریزی شده که نیازمند ۲ هزار میلیارد تومان اعتبار است.

شمسایی با اشاره به اینکه در سال‌های گذشته از محل فاینانس خارجی ۵۰ میلیون یورو اخذ شد، افزود: از محل ماده ۵۶ تاکنون حدود ۳۰۰ میلیارد تومان تفاهم نامه اولیه منعقد شده و ۱۵۰ میلیارد تومان را توانستیم دریافت کنیم که برای تکمیل شبکه فاضلاب چادگان شهر اصفهان و میمه هزینه خواهد شد ضمن اینکه اعتباری حدود ۵۰۰ میلیارد تومان از طریق سازمان مدیریت و برنامه ریزی و ۶۰ میلیارد اعتبارات جاری شرکت برای بحث شبکه فاضلاب استان در نظر گرفته شده است.

وی با اشاره به اینکه ساخت تصفیه خانه فاضلاب سده لنجان و چادگان در دستور کار است، گفت: اصلاح شبکه فاضلاب شهر اصفهان در جنوب رودخانه زاینده رود محدوده پل تا سمت خیابان نظر، خیابان‌های میرزا کوچک خان و اوحدی انجام شده است.

مدیر دفتر مطالعات و بررسی‌های فنی فاضلاب آبفای استان اصفهان با بیان اینکه اصلاح ۲ کیلومتر از شبکه فاضلاب در خیابان شهیدان کاظمی در حال اجرا است، اضافه کرد: بازسازی ۲۰۰ کیلومتر دیگر از این خط باقی مانده ضمن اینکه اصلاح شبکه در خیابان‌های بهارستان، رهنان، کاوه و امام خمینی در دست اجرا است.

وی، فاضلاب را اولین آیتم محیط زیست دانست و گفت: اگر فاضلاب به درستی تصفیه نشود، می‌تواند برای سلامت و بهداشت جامعه و محیط زیست مشکل ساز شود.

مدیر دفتر مطالعات و بررسی‌های فنی فاضلاب آبفای استان اصفهان با اشاره به اینکه ۹۹.۹ درصد از فاضلاب‌های انسانی را آب تشکیل می‌دهد، خاطرنشان کرد: تنها یک دهم درصد از فاضلاب لجن است که می‌تواند حامل عوامل میکروبی و شیمیایی باشد که به راحتی محیط زیست را تحت تأثیر قرار دهد و اگر به درستی تصفیه نشود تخریب‌هایی برای نسل امروز و آینده ایجاد می‌کند.

شمسایی با بیان اینکه با رشد جمعیت، میزان دبی فاضلاب افزایش می‌یابد، افزود: در کنار مدیریت فاضلاب ورودی، پساب خروجی از تصفیه خانه‌ها تولید می‌شود که کاربری متفاوتی دارد و با توجه به اقلیم خشک کشور، در زمینه کشاورزی‌های غیرمثمر، بیابان زدایی، تزریق به آبخوان‌ها و صنعت قابل استفاده است. وی ادامه داد: محیط زیست ارثیه نیاکان ما نیست بلکه امانتی است که می‌بایست به نسل آینده منتقل کنیم‌.

مدیر دفتر مطالعات و بررسی‌های فنی فاضلاب آبفای استان اصفهان با اشاره به اینکه اولین انشعاب فاضلاب استان به ۶۰ سال پیش برمی گردد و این شرکت در حال حاضر نزدیک به دو میلیون مشترک تحت پوشش فاضلاب دارد، اظهار داشت: ۹۷ درصد از مشترکان شهر اصفهان و ۶۷ درصد استان تحت پوشش فاضلاب است.‌

شمسایی با بیان اینکه شبکه جمع آوری فاضلاب استان اصفهان ۷۴۸ هزار انشعاب، ۳۱ تصفیه خانه در ۴۲ شهر استان دارد، گفت: تاکنون در سطح استان ۹ هزار کیلومتر شبکه فاضلاب احداث شده که چهار هزار کیلومتر آن در شهر اصفهان است.

مدیر دفتر مطالعات و بررسی‌های فنی فاضلاب آبفای استان اصفهان با بیان اینکه ۷۷ درصد از شبکه فاضلاب از جنس بتن و ۲۷ درصد پلی اتیلن است، ادامه داد: در سال ۱۴۰۲، توجه به اعتبارات، عملیات اجرایی ۱۴۰ کیلومتر شبکه فاضلاب در سطح استان انجام شد.

شمسایی با بیان اینکه ۱۹ تصفیه خانه در حال مطالعه و چهار تصفیه خانه در حال احداث است، خاطرنشان کرد: تصفیه خانه فاضلاب فولادشهر ۹۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد که جمعیتی حدود یکصد هزار نفر را تحت پوشش قرار داده است.

به گزارش خبرنگار مهر، پیش از این نشست شماری از اصحاب رسانه اصفهان از محل تصفیه خانه فولادشهر بازدید کردند.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ