فرانسوا اولاند: دوران ماکرونیسم تمام شده است

اقتصاد ایران: رئیس جمهور سابق فرانسه که اخیرا برای انتخابات جدید نامزد شده است با تاکید بر اینکه بهترین دوران امانوئل ماکرون، رئیس جمهور فرانسه به سر آمده است گفت که دوران سلطنت وی بهای سیاسی بالایی داشت.

- اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از روزنامه اتریشی "دی پرسه"، "فرانسوا اولاند"، رئئیس جمهور پیشین فرانسه که اخیرا نامزد انتخابات جدید پارلمانی اعلام شده در این کشور نیز شده است در سخنانی تاکید کرد که ماکرونیسم به پایان رسیده است. وی در عین حال تاکید کرد که که نمی خواهد این اظهارات به عنوان خصومت تلقی شود.

به این ترتیب به گفته فرانسوا اولاند، سلف رئیس جمهور کنونی فرانسه بهترین زمان ها برای امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه به پایان رسیده است.

اولاند روز شنبه در مصاحبه ای با خبرگزاری فرانسه گفت: «ماکرونیسم تمام شده است البته اگر زمانی وجود داشته باشد». وی افزود: منظور من این نیست که دوره او به عنوان رئیس جمهور به پایان می رسد، این چیزی متفاوت است. وی گفت: اما کاری که او ممکن است مدتی نمایندگی کرده باشد به پایان رسیده است.

اولاند که اخیراً به طور غیرمنتظره ای نامزدی خود را برای مجلس ملی اعلام کرد و در حال حاضر در وزارت خانه خود در کورز در مرکز فرانسه مشغول مبارزات انتخاباتی است هر گونه خصومت با ماکرون را رد کرد. این سوسیالیست درباره رابطه خود با ماکرون گفت: «اینها همه در گذشته است. من دیگر قبضی ندارم که بپردازم.

اولاند که در انتخابات سال 2017 از آمار ضعیف نظرسنجی ها رنج می برد، دیگر برای دور دوم نامزد نشد. در آن زمان امانوئل ماکرون، وزیر اقتصاد سابق او، به عنوان یک نامزد میانه‌رو و طرفدار کسب‌وکار به پیروزی شگفت‌انگیزی دست یافت که احزاب سنتی حاکمیتی چپ و راست را تکان داد. در سال 2022، ماکرون برای دومین دوره پنج ساله تایید شد، اما در انتخابات پارلمانی همان سال اکثریت مطلق خود را در مجلس ملی از دست داد.

اولاند به خبرگزاری فرانسه گفت، دوران سلطنت ماکرون بهای سیاسی بالایی دارد. وی افزود: احزاب در این دوران به طور جدی آسیب دیدند و روحیه عمومی نیز آسیب دید.

وی با اشاره به انتخابات دو هفته پیش اروپا تاکید کرد که راست افراطی هرگز به اندازه امروز قوی نبوده است.

در انتخابات اروپایی اخیر حزب راستگرای پوپولیست اجتماع ملی Rassemblement National (RN) با 31.4 درصد به قوی ترین نیرو تبدیل شد، در حالی که لیست ماکرون با 14.6 درصد آرا با شکست جدی مواجه شد. ماکرون پس از آن مجلس ملی را منحل کرد و انتخابات جدیدی را برگزار کرد.

حزب سوسیالیست اولاند (PS) سپس با دیگر احزاب چپ، از جمله حزب پوپولیست چپ La France Insoumise (LFI)، حزب کمونیست (PCF) و سبزها (EELV) ائتلاف انتخاباتی جبهه مردمی جدید (NFP) را تشکیل داد. جبهه مردمی جدید در حال حاضر در نظرسنجی ها پس از حزب اجتماع ملی RN در جایگاه دوم قرار دارد و هر دو از حزب رنسانس ماکرون بسیار جلوتر است.

اولاند 69 ساله می گوید: زمان برای تجدید نظر سیاسی فرا رسیده است. وی اذعان کرد که این غیرعادی است که رئیس جمهور سابق به عنوان نماینده در یک حوزه انتخابیه در انتخابات شرکت کند. اولاند با اشاره به گرایش به سمت راست در فرانسه توضیح داد: من قصد نداشتم در سمت خود در انتخابات شرکت کنم و برای این کار باید یک اتفاق بسیار جدی می افتاد.

اولاند از سال 1988 تا 1993 و از 1997 تا 2012 نماینده مجلس در منطقه کورز فرانسه بود. او از سال 2012 تا 2017 رئیس جمهور این کشور بود.

قرار است دور اول انتخابات پارلمانی فرانسه در 30 ژوئن (10 تیر ماه) برگزار شود. اگر حزب افراطی فرانسه در این انتخابات پارلمانی پیروز شود، باردلا 28 ساله نامزد این حزب بیشترین شانس را برای تصاحب نخست وزیری خواهد داشت.

با این همه ماکرون امیدوار است از این مانور مخاطره آمیز انتخابات جدید برای ایجاد اکثریت با ثبات تر برای باقی مانده دوره ریاست جمهوری خود استفاده کند.

اردوگاه حکومتی او دو سال است که اکثریت مطلق مجلس شورای ملی را ندارد. از آن زمان تاکنون، حکومت داری برای ماکرون دشوار شده است. انتخابات بعدی ریاست جمهوری در فرانسه تا سال 2027 برنامه ریزی نشده است.

به گفته کارشناسان اگر این بازی ماکرون به نتیجه نرسد، این برای آلمان و اروپا مرگبار خواهد بود. ماکرون قدرت قابل توجهی را از دست خواهد داد و دیگر نمی تواند به راحتی مسیر سیاست خارجی خود را اجرا کند.

انتهای پیام/

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ