رسانه عبری: هند جنگ افزار و پهپاد به اسرائیل می‌فروشد

اقتصاد ایران: پایگاه خبری عبری زبان وای نت از ماه عسل دهلی نو و تل‌آویو سخن گفت و در گزارشی اعلام کرد، هند بخشی از مهمات جنگ علیه غزه را تامین می‌کند و در همین راستا ۲۰ فروند پهپاد شناسایی پیشرفته به اسرائیل داده است.

- اخبار بین الملل -

به گزارش گروه عبری خبرگزاری تسنیم، این رسانه عبری زبان در مقدمه  گزارش خود آورده است: از 7 اکتبر و در حالی که هند خود را آماده برگزاری انتخابات می‌کرد، باید این کشور با احساسات حمایت از فلسطین جامعه خود هم برخورد می‌نمود، این در حالی است که 15 درصد از جمعیت هند را هم مسلمانان تشکیل می‌دهند.

دولت هند اقدام به مقابله با این احساسات کرده، از اسرائیل هم در محافل بین المللی دفاع و حجم زیادی از مهمات جنگی ارتش اسرائیل را نیز تامین کرد، دولت نخست وزیر مودی علنا در جنگ علیه حماس صف آرایی کرد و گرچه در رای گیری ها علیه اسرائیل رای ممتنع می‌دهد اما این رای ممتنع به عنوان رای حمایت از اسرائیل محسوب می‌شود.

ایتمار ایشنر نویسنده این گزارش آورده است، حدود یک ماه پیش مسئولین اسپانیایی اجازه پهلو گرفتن کشتی ماریان دانیکا را در بنادر خود نداد، این کشتی که در مسیر اسرائیل قرار داشت، با 27 تن مواد منفجره برای ارتش اسرائیل سفر خود را از هند آغاز کرده بود.

گرچه اقدام اسپانیا در سایه جنگ شمشیرهای آهنین علیه حماس در نوار غزه و حزب الله در مرز لبنان، مسئله غافلگیر کننده‌ای نبود اما این اقدام مادرید رازی را فاش کرد که از 7 اکتبر جسته و گریخته به آن پرداخته می‌شد و در چارچوب آن اعلام می‌شد که هند در حال انتقال کمک‌های نظامی گسترده به اسرائیل است.

در فوریه هم رسانه‌های هندی اعلام کردند، دهلی نو برای اولین بار هواپیماهای بدون سرنشین پیشرفته از نوع هرمس 900 را که درشهر حیدر آباد تولید می‌شوند، در اختیار اسرائیل قرار می‌دهد.

این گزارش‌ها اعلام کردند که این کارخانه را اسرائیل با هدف تامین نیازهای ارتش هند از هواپیماهای بدون سرنشین تاسیس کرده است و 20 فروند از این هواپیماها نیز به دلیل کمبودی که در جنگ به وجود آمده به اسرائیل منتقل شدند.

به اعتراف این رسانه عبری زبان حزب الله موفق به سرنگونی سه فروند از این هواپیماهای بدون سرنشین شده است.

اما این تصمیم دراماتیک باید به تایید بالاترین مقامات هند برسد، اما این کار حداقل کاری است که دهلی نو بعد از سال‌ها همکاری تسلیحاتی با اسرائیل انجام دهد، به طور کل گزارش‌های منتشر شده نشان می‌دهند که هند از زمان آغاز جنگ مقادیر زیادی از گلوله‌های توپ و تسلیحات سبک به اسرائیل منتقل کرده است و با این کار شراکت راهبردی بین دو طرف ثمر بخش شد به ویژه که این تسلیحات در زمان جنگ برای اسرائیل بسیار حیاتی و حایز اهمیت هستند.

دانی کارمون، سفیر سابق اسرائیل در هند در این رابطه می‌گوید: هندی‌ها همواره اسرائیل را در کنار خود می‌بینند و این امر در جنگ کارگیل (درگیری هند و پاکستان در تابستان 1999) کاملا مشهود بود، هندی‌ها هرگز این مسئله را فراموش نمی‌کنند و شاید در حال جبران کردن همان اقدامات هستند.

به اعتقاد نویسنده این گزارش، نخست وزیر هند، از همان لحظات اولیه وقوع حادثه 7 اکتبر یعنی ظهر همان روز در بیانیه‌ای که به صورت تویت منتشر شد، از اسرائیل حمایت و اقدام صورت گرفته را محکوم کرد، دو روز بعد از آن هم بیانیه مشابهی توسط دولت هند صادر شد و حمایت غیر مشروط از اسرائیل تکرار شود.

با این حال در دوره برگزاری انتخابات یعنی از اوایل ماه جاری این موضع کم رنگ شد که علت آن حضور 15 درصدی مسلمانان در جامعه هند است، با این حال ساختار حاکم بر هند حمایت خود را از اسرائیل متوقف نکرد، گرچه دو پارامتر به بیانیه‌های رسمی این کشور افزوده شد که یکی از آنها حمایت از راه‌حل دو دولتی است که در چارچوب موضع ثابت هند در طول سال‌های گذشته است که در دوره جنگ سرد دولت فلسطین را به رسمیت شناخت و دوم افزایش کمک‌های بشر دوستانه به غزه و حتی ارسال مستقیم آن به آنجا.

این در حالی است که طی هشت ماه گذشته هیچ یک از مسئولین هندی حتی یک کلمه منفی علیه اسرائیل نگفته اند، امری که باعث انتقاد شدید مخالفان شد و تظاهرات اعتراض آمیزی هم در تمام نقاط هند به راه افتاد.

 انتهای پیام/

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ