رئیس سابق شاباک: خطراتی حیاتی اسرائیل را تهدید می‌کند

اقتصاد ایران: یکی دیگر از رهبران سازمان‌های امنیتی رژیم صهیونیستی هم به جمع معترضان به سیاست‌های نتانیاهو و ائتلافش پیوست.

- اخبار بین الملل -

به گزارش گروه عبری خبرگزاری تسنیم، رسانه‌های عبری زبان اعلام کردند، یوفال دیسکین رئیس اسبق سرویس اطلاعات و امنیت داخلی رژیم صهیونیستی شاباک، در سخنانی تاکید کرد، اسرائیل با تهدیدهای جدی حیات مواجه است، در حالی که نتانیاهو معتقد است اگر او پادشاه نباشید، ما هم مستحق مملکت نیستیم.

به گزارش این رسانه‌ها یوفال دیسکین رئیس سابق شاباک در جمع تظاهرات کنندگان در تل آویو تاکید کرد: ایران به سوی تشدید محاصره ما پیش می‌رود، تاکنون سابقه نداشته است که اسرائیل در چنین شرایطی از ضعف بازدارندگی قرار داشته باشد، نتانیاهو چه می‌کند، فشل‌‌ترین نخست وزیر تاریخ ما در برابر این بحران چه می‌کند؟ او فقط فرار از خدمت نظامی را قانونی کرده و از پشت به نیروهای احتیاط خنجر می‌زند.

دیسکین در مقدمه سخنرانی‌اش اعلام کرد: برای چندین هفته حاضر نشدم به درخواست‌ها برای پیوستن به اعتراضات پاسخ مثبت بدهم، اما دست آخر نظرم عوض شد، در این مدت این تصور را داشتم که وقت مناسبی برای تغییر کابینه نیست و نباید در زمان جنگ، کابینه را تغییر داد، اما هر روز خود را دوباره شگفت زده می‌بینم، کم کاری کابینه، مدیریت ناکارآمد جنگ، انتشار دروغی به نام پیروزی قاطع، فرار کامل از مسئولیت، تخریب روابط راهبردی با ایالات متحده و شاید از همه بزرگتر و مهم‌تر از دست دادن فرصت بازگرداندن اسرا، برادران و خواهرانمان که در اسارت حماس به سر می‌برند! در این راستا قرا دارند.

اکنون مشخص شده است که ما با فشل‌‌ترین نخست وزیر تاریخ اسرائیل مواجه هستیم، او طی یک دهه گذشته ما را به سوی راهبردی چند بعدی چه در سطح امنیت داخلی و چه در سطو ح امنیت منطقه‌ای و حتی بین المللی پیش برد.

حال همسو شدن تمامی این تهدیدها ما را به آستانه زمانه‌ای حیاتی کشانده است.

به همین دلیل من تصمیم گرفتم که به معترضین بپیوندم و میزان پیچیدگی و خطرات این بحران را تشریح کنم، و در عین حال بگویم که راه حلی هم برای خروج از وضعیت وجود دارد.

  1. تاکنون تا این سطح دچار ضعف و شکنندگی مرزی نشده بودیم، مهاجرت‌های قانونی و غیر قانونی امنیت داخلی اسرائیل را به خطر انداخته است، جرایم سازمان یافته در سرتاسر اسرائیل گسترش یافته است، برخی از مناطق اصلا دیگر تحت کنترل نیستند و نیروهای پلیس هم که ضعیف و خسته‌اند.
  2. تاکنون سابقه نداشته است که ما اینچنین قادر به دسترسی به مناطقی که بدنبال انجام عملیات در آن هستیم، نباشیم، ما در آستانه از دست دادن کامل کنترل امنیتی هستیم، امری که باعث شده است تا شاهد تهدیدهای مکرر هوایی و دریایی باشیم.
  3. تاکنون سابقه نداشته است که کنترل جامعه یهودیان افراطی را اینگونه از دست داده باشیم، و آنها هر کاری که دلشان بخواهد انجام بدهند در حالیکه بتسلئیل سموتریچ و ایتمار بن گویر از آنها حمایت کاملی بکنند.
  4. تاکنون سابقه نداشته است که ما با دستور مستقیم و راهبردی یک نخست وزیر فشل اجازه رشد و نمو یک گروه همچون حماس را داده باشیم که عواقب آن را هم در 7 اکتبر دریافت کردیم.
  5. خطر ایران بیش از هر زمانی بر سر ما سایه افکنده است، نخست وزیر اسرائیل با حماقت‌های راهبردی اش، باعث شد تا این کشور از تمامی تعهدات هسته‌ای‌اش آزاد شود و از آن زمان به بعد به شتاب افزایش توان هسته‌ای قدم بردارد و حلقه آتش را هم در اطراف ما از طریق متحدانش در یمن و از طریق  عراق، سوریه و لبنان تنگ تر کند.
  6. تاکنون ساقه نداشته است که ما در چنین شرایطی از ضعف بازدارندگی باشیم، با وجود ارتش و ساختار امنیتی غیر آماده در مقابله این تهدیدهای خطرناک و نزدیک به یک دیگر باعث شده است تا ساختارها و یگان‌های امنیتی و نظامی دچار فروپاشی شوند.

اما این آقای نخست وزیر که فشل‌‌ترین نخست وزیر تاریخ اسرائیل است چه می‌کند؟ او به همراه دوستانش در ائتلاف حاکم قانون فرار (یهودیان افراطی) را از خدمت الزامی به تصویب می‌رساند و با این کار خود خنجری بلند و تیز به پهلوی فرزندان ما چه نیروهای کادر و نظامی و چه احتیاط وارد می‌کند، آنهایی که هر روز شماری از آنها در این جنگ کشته یا زخمی می‌شوند و برخی از آنها هم بیش از 200 روز است که به خانه بازنگشته‌اند.

دیسکین در بخش دیگری از سخنرانی خود خطاب به سیاستمداران اسرائیلی عضو لیکود گفت: روی سخنم با شماست، یوآف گالانت، نیر برکات، یسرائیل کاتس و آوی دیختر، شما در گذشته فرمانده و نظامی بودید، آیا این میراثی است که شما می‌خواهید از خود به جا بگذارید؟ آقای یولی ادلشتین رئیس کمیته خارجی و امنیت کنست، آیا این میراث تو است، حاییم کاتس که ساختار لیکود را در کنترل داری، شما این میراث را به جا می‌گذارید.

شما خوب می‌دانید که نظر سنجی‌های انجام گرفته نشان می‌دهند 70 درصد از رای دهندگان به لیکود مخالف قانون فرار یهودیان افراطی از خدمت الزامی نظامی هستند، از شما می‌خواهیم که بیدار شوید و اسرائیل را از ویران شدن نجات دهید!

برداشتن این گام غیر واقعی در خطرناک‌‌ترین دوره‌ای که تاریخ اسرائیل شاهد آن است، فقط می‌تواند از سوی فردی برداشته شود که معتقد است اگر قرار نیست او پادشاه باشد پس ما هم مستحق مملکت نیستیم.

پس ما هم پیام‌‌هایی برای بی بی داریم، ما برده تو نیستیم، تو کاملا افراطی هستی، چه در دروغگویی هایت، چه در خودشیفتگی، تکبر بی پایان و قطع ارتباط با واقعیت‌ها هم افراطی عمل می‌کنیم.

او در بخش دیگری از سخنانش گفت: اکنون به شکل دردناکی اعلام می‌کنیم: ما نیازمند رهبری متفاوتی هستیم، رهبری که مسئولیت پذیر باشد، رهبری که با قربانیان همدردی کند، رهبری که بداند چگونه با درد و رنج شدیدی که خانواده ربوده شدگان متحمل می‌شوند، ابراز همدردی کند، رهبری که مردمش را دوست داشته باشد نه خودش را.

خطراتی که این روزها اسرائیل را تهدید می‌کند در آستانه حیاتی شدن قرار گرفته است، ما نیاز شدیدی به کابینه‌ای جدید، مشروع و عاقل هستیم.

رئیس اسبق شاباک در عین حال راهکارهایی را هم ارائه کرد و در این رابطه گفت:

  1. بازگشت تمامی ربوده شدگان از طریق توافقی که در آن خلع سلاح نوار غزه، توقف قاچاق از طریق فیلادلفیا، مدیریت نوار غزه و بازسازی غیر نظامی آن در کنار ایجاد نوار امنیتی در اطراف نوار غزه لحاظ شده باشد.
  2. بازگردان امنیت به مرزهای شمالی از طریق توافق سیاسی یا جنگ به نحوی که بتوان شهرک نشینان را به خانه‌های شان بازگرداند و شهرک‌ها را بازسازی کرد.
  3. ورود فوری به امکان سازش با عربستان سعودی و برقراری ائتلاف منطقه‌ای علیه ایران همزمان با توافق برای بررسی شرایطی که بتوان کشمکش اسرائیلی فلسطینی را حل کرد.
  4. تشکیل کمیته تحقیق رسمی برای بررسی ارتباط سطوح سیاسی و نظامی و ارتباط راهبردهای نتانیاهو که منجر به قرار گرفتن ما در لبه خطر حیاتی شده است.
  5. بازسازی فوری ارتش، شاباک، پلیس و موساد و سازمان دهی آنها برای مقابله با خطراتی در چارچوب مفهوم جدید امنیتی که چالش‌های جدید به وجو دآورده‌اند.

انتهای پیام/

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ