معرکه‌گیری «ظریف» برای «پزشکیان»/تکذیب انصراف «قالیباف» از انتخاب

اقتصاد ایران: ۷ روز مانده به برگزاری انتخابات زودهنگام چهاردهمین دوره ریاست جمهوری اخبار مربوط به کاندیداها و آخرین اظهارات‌شان را می‌توانید در این گزارش مرور کنید.

خبرگزاری مهر، گروه سیاست - طیبه بیات: روزشمار چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری به ۷ روز مانده تا زمان برگزاری انتخابات رسیده و طبق جدول زمانبندی برنامه‌های تبلیغاتی ۶ کاندیدای تأیید صلاحیت شده، روز گذشته (جمعه -۱ تیر ماه ۱۴۰۳)، سومین مناظره نامزدهای انتخابات با موضوع فرهنگی-اجتماعی برگزار شد.

روز گذشته «مسعود پزشکیان» فعالیت تبلیغاتی‌ای غیر از حضور در سومین مناظره انتخاباتی نداشت اما «محمدجواد ظریف» که این روزها شهر به شهر در حال تبلیغات برای پزشکیان است، با سفر به کاشان در حسینیه چهل‌تن این شهر سخنرانی کرد؛ سخنرانی که به درگیری و تشنج کشیده شد و ظریف نیز به سیاق گذشته با ادبیات و لحنی عصبی، با افرادی که به انتقاد از او به آمده بودند برخورد کرد. وزیر سابق امور خارجه در این همایش انتخاباتی سخنانی درخصوص ماجرای مهسا امینی مطرح کرد که مورد استقبال رسانه‌های ضدانقلاب قرار گرفت. او با ادبیاتی تند خطاب به برخی افراد حاضر در حسینیه چهل‌تن گفت: «ما بر خلاف اقلیت پررو دنبال غوغاسالاری و خفه کردن صدای مخالفت نیستیم، دنبال این هستیم که مخالف سخن بگوید، [اما] شما به اسم شهدا صدای مخالفانتان را خفه کرده‌اید، آیا صحبت‌های شهید سلیمانی را نشنیده‌اید که گفت دختران بدحجاب دختر من هستند؟ آیا نشنیدید؟ چرا توی سرش باتوم زدید؟ با خون شهدا کاسبی نکنید»

همایش انتخاباتی مسعود پزشکیان با سخنرانی ظریف در کاشان در حالی به درگیری با منتقدین ظریف کشیده شد که ظریف در سخنرانی‌اش مدعی شد: «دو قطبی‌سازی به ضرر روند رأی‌گیری است. من به دنبال دو قطبی‌سازی نیستم، بلکه به دنبال فرستادن مردم پای صندوق رأی هستم»

«محمدباقر قالیباف» نیز همانند پزشکیان روز گذشته را برای حضور در سومین مناظره انتخاباتی صرف کرد. اما در این میان، سخنگوی ستاد انتخابات قالیباف در واکنش به ادعاهایی مبنی بر انصراف قالیباف از ادامه رقابت‌ها گفت: «اظهارنظرهای اینگونه پیش از آغاز دور دوم مناظرات اقدامی غیر هوشمندانه، غیراخلاقی و خلاف وحدت مورد انتظار جبهه انقلاب و عموم مردم شریف ایران است». محمدانور بجار زهی که در واکنش به سخنان «علی خضریان» از اعضای ستاد سعید جلیلی سخن می‌گفت، تاکید کرد: «ظاهراً برخی دوستان تجربه تلخ سال ۹۲ را فراموش کرده‌اند؛ آقای قالیباف و نیروهای ایشان شدیداً به دنبال وحدت و مدافع آن هستند و البته که عقلانیت انقلابی حکم می‌کند که همه ما امروز به دنبال این مساله باشیم»

گفتنی است «علی خضریان» نماینده مردم تهران و عضو ستاد سعید جلیلی با انتشار توئیتی مدعی شده بود که «اگر طبق نتایج نظرسنجی‌ها امکان رأی‌آوری برای قالیباف کمتر باشد، احتمالاً از عرصه کنار بکشد»

«سعید جلیلی» نیز روز گذشته هیچ کنش تبلیغاتی خاصی نداشت. اما آن‌چه دیروز مورد توجه قرار گرفت، کشمکش برخی اعضای ستادها و رسانه‌ها در اعلام نتایج «نظرسنجی صداوسیما» به نفع نامزد مطبوعشان بود. «رجانیوز» سایت نزدیک به جبهه پایداری و حامی جلیلی ضمن تکذیب برخی نظرسنجی‌ها با عنوان «نظرسازی»، تصویر نتیجه نظرسنجی صداوسیما را منتشر کرد که در آن سعید جلیلی با ۲۲.۵ درصد، پیشتاز بود. در نمودار ادعایی رجانیوز، «قالیباف با ۱۹.۵ درصد و پزشکیان با ۱۹.۴ درصد» پس از جلیلی در رتبه‌های دوم و سوم قرار داشتند.

«علیرضا زاکانی» نیز روز گذشته علاوه بر حضور در سومین مناظره تلویزیونی، ضمن پذیرش دعوت بسیج دانشجویی دانشگاه تهران برای برگزاری مناظره میان او و «حسن روحانی» در صفحه توئیتر خود نوشت: «برای شرکت در مناظره با آقای روحانی به میزبانی بسیج دانشجویی دانشگاه تهران آماده‌ام. امیدوارم ایشان هم به افکار عمومی احترام بگذارند. برگزاری این جلسات می‌تواند به آگاه شدن بیشتر جامعه کمک کند.»

گفتنی است «حسن روحانی» در نامه‌ای به رئیس صداوسیما خواستار تخصیص زمانی به او در تلویزیون برای پاسخگویی به ادعاهای علیرضا زاکانی شده بود.

«امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی» نیز روز گذشته علاوه بر حضور در مناظره فرهنگی-اجتماعی تلویزیون تنها به انتشار یک توئیتر بسنده کرد و تولد شهیده «ریحانه سلطانی‌نژاد» را تبریک گفت و نوشت: «دختر کاپشن صورتی با گوشواره قلبی از شهدای انفجار تروریستی کرمان در قلب مردم ایران زمین جا گرفته است. امروز تولد اوست. تولدت مبارکه ریحانه ایران»

«مصطفی پورمحمدی» نیز روز گذشته همچون قاضی‌زاده هاشمی، فعالیت انتخاباتی خود را تنها محدود به انتشار یک توئیت کرد و نوشت: «دفاع مقدس تمام شده، اما میدان‌های سختِ سیاسی، دیپلماتیک و اقتصادی هنوز ‎مرد جنگی می‌خواهد»

در مناظره دوم نامزدهای انتخاباتی چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری چه گذشت؟

پنج شنبه شب مصادف با ۳۱ خرداد ۱۴۰۳ دومین مناظره ۶ کاندیدای انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری در ساختمان شیشه‌ای صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران برگزار شد که گزارش کامل این مناظره را می‌توانید در این لینک مرور کنید.

اصلاح سازوکارهای مندرج در هدفمندی یارانه‌ها باید اتفاق بیفتد

«سید امیرحسین قاضی زاده هاشمی» در دومین مناظره انتخاباتی در فرصت ۴ دقیقه اول بخش اول، در پاسخ به سوال کارشناسان در خصوص سیاست گذاری در یارانه‌ها و محرومیت زدایی و فقر گفت: «پیروزی تیم والیبال ایران در مقابل آمریکا و هلند را تبریک می‌گویم که با تعویض سرمربی خارجی به ایرانی شکل گرفته است. همان‌طور که پیامبر اسلام و دین اسلام معتقدند فقر امر نکوهیده‌ای است و جامعه باید مرفه باشد. نظام اسلامی باید طوری برنامه‌ریزی کند تا برخورد با ریشه‌های فقر شکل بگیرد. متأسفانه در دهه نود اوضاع خوبی را طی نکردیم. رشد اقتصادی ما منفی یا نزدیم به صفر شد، ولی ماحصل آن این بود که ۳۰ درصد سفره ایرانیان کوچک شد. ۱۰۰ میلیارد دلار در دهه‌های گذشته توزیع کردیم، اما باعث رشد معیشت مردم نشد و به نفع کسانی شد که یا در قاچاق سوخت بودند و یا از این یارانه‌ها بیشتر استفاده کردند. قطعی برق و گاز در تابستان و زمستان شکل گرفت و امروز حتی مجبور به واردات انرژی شدیم. لازم است تا سازوکار را اصلاح کنیم .۳۰ درصد از مردم ایران درآمد کمتر از دوازده میلیون دارند و نیاز به کمک دارند نیمی از این ۳۰ درصد حتی یک شاغل هم در خانواده ندارند. بنابراین شاغل کردن حتی یک نفر از اعضای خانواده در دستور کار دولت ما خواهد بود. دارایی‌های مردم که در اختیار دولت است باید به مردم منتقل شود. اصلاح سازوکارهای مندرج در هدفمندی یارانه‌ها نیز باید اتفاق بیفتد تا مجموعه جامعه از آن برخوردار شود.» ادامه اظهار نظرهای این نامزد انتخابات ریاست جمهوری را در این لینک بخوانید.

زندگی بخش قابل توجهی از خانوارها به سختی می‌گذرد

«محمد باقر قالیباف» نیز در دومین مناظره انتخاباتی در فرصت ۴ دقیقه اول بخش اول، با بیان این‌که حق مردم زندگی خوب است، گفت: «زندگی بخش قابل توجهی از خانوارها به سختی می‌گذرد لذا حفظ قدرت خرید خانوار به عهده رئیس‌جمهور است. از ابتدا در موضوع یارانه‌ها هدفمند عمل نشده و شیوه آن هم به درستی اجرا نشده است. باید در استفاده از انفال به عنوان اموال عمومی عدالت رعایت شده و از تبعیض جلوگیری شود. حق مردم زندگی خوب است. زندگی بخش قابل توجهی از خانوارها به سختی می‌گذرد لذا حفظ قدرت خرید خانوار مستقیماً به عهده رئیس جمهور است که باید پاسخگو باشد. چرا باید کسی که تمام عمرش را کار کرده و اکنون بازنشسته شده، فقیر باشد؟ دولت نباید اجازه بدهد این افراد فقیر باشند لذا باید کاری کرد که سهم نیروی کار از تولید کاهش پیدا نکند.

وی درباره پرداخت یارانه به تولیدکننده و یا مصرف کننده گفت: «معتقدم یارانه باید به انتهای زنجیره یعنی مصرف کننده داده شود البته دقیقاً بدانیم چگونه و به چه روش و به چه کسانی. چون در غیر این صورت نمی‌توان عدالت را رعایت کرد همچون وضعیت فعلی که در این زمینه مشکلاتی داریم. بودجه کشور زندگی مردم را جابجا می‌کند و انگار با همین بودجه به زندگی مردم دست‌برد زده و بخشی از ظرفیت خرید مردم را بر می‌داریم و افراد دارای درآمد ثابت آسیب می‌بینند. باید افزایش حقوق افراد به میزان رشد تورم از دو طریق به انتخاب خودشان باشد؛ به صورت نقدی و یا به صورت دادن کالاهای اساسی و لوازم اساسی خانگی.» ادامه اظهار نظرهای این نامزد انتخابات ریاست جمهوری را در این لینک بخوانید.

خدمات‌رسانی عدالت‌محور مسئله اساسی برای همه دولت‌هاست

«مصطفی پورمحمدی» در فرصت ۴ دقیقه اول بخش اول خود گفت: «خدمات‌رسانی عدالت‌محور مسئله اساسی برای همه دولت‌هاست که در دو دهه گذشته جدی‌تر مطرح شد تا یارانه‌ها را به نحوی توزیع کنیم که خدمات مناسب به همه طبقات به ویژه محرومان برسد و عدالت هم رعایت شود. اما واقعیت این است که این حجم توزیع یارانه‌ها موجب آسایش و آرامش و رضایت طبقه محروم نشده و الان مشکلات اقتصادی زیادتر شده و عدالت هم چندان که مطلوب بود رعایت نشده است. این امر منجر به غنی‌شدن یک عده و کم‌شدن دهک‌های طبقه متوسط و فقیر شدن طبقات پایین و گسترش دهک‌های فقیر شده و این آماری است که اعلام شده است. تقریباً توسعه توزیع یارانه‌ها به این شکل همزمان شد با تحریم‌ها. وقتی که نزدیک به ۱۷ تا ۱۸ سال تحریم‌ها انجام شده، اول خیلی از ما انکار کردیم و اهمیتی ندادیم، توجه نکردیم، همان موقع باید کنترل می‌کردیم، اجازه نمی‌دادیم نهادهای بین‌المللی همه ابزار و شبکه‌هایی که ما نیاز داریم و اقتصاد خودمان را با آن تقویت کنیم، را چنین کنند. در زمان آقای احمدی‌نژاد در اواخرش پذیرفت و در گزارش‌هایش بود. اما متأسفانه داستان نقل و انتقال مالی پیش آمد که جلوه دیگری از محدودیت‌سازی برای کشور ما شد؛ مثل FATF که اواخر دولت آقای احمدی‌نژاد این قصه باز مطرح شد، نامه‌اش نوشته شد و برخی دوستانی که در این جلسه هستند نامه‌اش را نوشتند. اما عملاً ۱۰ تا ۱۱ سال است که این وضعیت باقی مانده و کل اقتصاد ما برای تبادل مالی قفل است. پس طبعاً یک بخش جدی که نمی‌توانیم کار کنیم و مشکل داریم این است که منابع نداریم و اقتصاد ما در ریل درستی نیست.» ادامه اظهار نظرهای این نامزد انتخابات ریاست جمهوری را در این لینک بخوانید.

کشوری ثروتمند هستیم اما مشکل‌مان توزیع نادرست است

«علیرضا زاکانی» در چهار دقیقه اول درباره عادلانه کردن یارانه‌ها، پرداخت یارانه به تولیدکننده یا مصرف‌کننده نهایی و برنامه‌هایش پاسخ داد و گفت: «حوادث اخیر تلخ را تسلیت می‌گویم. کشوری ثروتمند هستیم اما مشکل‌مان توزیع نادرست است. آدرس غلط داده بودند بعداً اثبات می‌کنم. کل این شعارها قبلاً داده شده است. یارانه خانوار در حوزه بنزین، گاز و برق درست در کشور توزیع نمی‌شود. ما در بسته رفاه هم یارانه انرژی داریم، هم ناظر به مسکن، معیشت، اشتغال، رفاه و تفریح مردم است. یارانه طلایی تنظیم کردیم که ما به ازای آن در خانوار به هر خانواده سه نفره معادل اعتبار ۲۰ گرم طلا، یارانه می‌رسد یعنی یک خانواده پنج نفره ۱۱۰ میلیون تومان در سال یارانه می‌گیرد. به میزان انتقال سوخت‌های فسیلی به سمت سوخت‌های پاک، سودشان بیشتر می‌شود. عشایر، رو ستاییان و بازنشستگان ثروتمند می‌شوند و به میزان صرفه‌جویی، سود می‌کنند. برقی هم که صرفه‌جویی می‌شود به کارخانجات و کشاورزی داده می‌شود و دیگر نیاز به قطع برق صنایع و کشاورزی نیست. از ابتدای شروع دولتم هم برای خانوارها حساب ویژه باز می‌کنیم و اعتبار واریز شده به این حساب مصون از تورم خواهد بود.» ادامه اظهار نظرهای این نامزد انتخابات ریاست جمهوری را در این لینک بخوانید.

اختلاف بسیاری میان دهک‌های بالا و پایین وجود دارد

«مسعود پزشکیان» در فرصت ۴ دقیقه نخست بخش اول خود با به نمایش گذاشتن نمودارهای اقتصادی اظهار کرد: «در گام اول باید ببینیم که کجا هستیم؛ بر اساس آمارها مصرف دهک‌های پایین و بالا در رابطه با یارانه‌های انرژی و بنزین وحشتناک است و اختلاف بسیاری میان دهک‌های بالا و پایین وجود دارد و ما به کسانی که توانمند هستند بیشتر امکانات می‌دهیم و به آنهایی که پول ندارند پول کمتری می‌دهیم. وضعیت جمعیت زیر خط فقر ما بدتر شده که بهتر نشده است؛ مناطق در حاشیه و مرزها به شدت وضع‌شان خراب است و برای اینکه ما بخواهیم این بی عدالتی را اصلاح کنیم باید اول ببینیم که اول کجا را باید نگاه کنیم و آمار و ارقام نیز کاملاً گویاست که کجا هستیم. چگونگی حل این مشکلات در گام اول به داشتن زبان و نگاه مشترک بازمی‌گردد و مشکلات داخلی باید حل شود. از سوی دیگر دولت برای تقسیم منابع باید به طور هدفمند رفتار کند و اگر می‌خواهد قیمت‌ها را درست کند، باید زیرساخت‌ها و حمل‌ونقل عمومی را درست کند؛ بانک‌ها ۵۵ درصد وام‌ها را به تهران می‌دهند و این یعنی توسعه در تهران و اطراف تهران و عدم توسعه در سایر نقاط کشور. با مشارکت اقتصاددانان، دانشگاهیان و هماهنگی همه مجموعه‌ها و هماهنگی با مردم باید یارانه‌ها را هدفمند کرد و به دهک‌های پایین داد و اجازه نداد دهک‌های پایین بهره کمتری نسبت به دهک‌های بالا ببرند؛ باید نسخه‌ای با داشتن پشتوانه کارشناسی بنویسیم و نسخه‌ای که در این زمینه باید نوشت، به این سادگی نیست. از طرف دیگر اگر کنترل تورم و رشد اقتصادی را درست نکنیم، هر اقدامی که انجام دهیم منجر به فقیر شدن همه می‌شود.» ادامه اظهار نظرهای این نامزد انتخابات ریاست جمهوری را در این لینک بخوانید.

پیروزی تیم والیبال کشورمان برابر آمریکا را تبریک می گویم البته اگر گفته نشود خود آمریکا نمی‌خواست پیروز شود

«سعید جلیلی» نیز در فرصت ۴ دقیقه اول بخش اول خود گفت: «پیروزی تیم والیبال کشورمان برابر آمریکا را تبریک می‌گویم البته اگر گفته نشود خود آمریکا نمی‌خواست پیروز شود. همچنین زلزله کاشمر را تسلیت می گویم. وظیفه دولت این است که منابع را خود عادلانه و بهترین شکل بین مردم توزیع کند. خانواده‌ای که سه خودرو دارد، ۱۲ برابر کسی که خودرو ندارد یارانه دریافت می‌کند. ۴۴ درصد خانواده‌های ما خودرو ندارند و از یارانه بنزین محروم می‌شوند و این درست نیست. خانواده ۴ نفره که بین ۱۲ تا ۱۶ میلیون حقوق دارد طبق قانون مالیات، نزدیک ۱۰ درصد از حقوق خود باید مالیات بدهند. این خانواده به ازای هر نفر ۴۰۰ هزار تومان یارانه می‌گیرد یعنی به میزان یارانه‌ای که می‌دهیم همان میزان مالیات می‌گیریم. در حالی که خیلی از کسانی که درآمدهای بسیار زیادی دارند، با عدم شفافیت مالی از مالیات فرار می‌کنند. این نشان می‌دهد که این مناسبات به تصحیح جدی نیاز دارد. ما چند طرح در این زمینه آماده کرده‌ایم. طرح وان درباره این است که انرژی به بهترین شکل توزیع شود و یارانه مردم عادلانه باشد و نه بر اساس خودرو بلکه بر اساس فرد باشد. این طرح موجب مدیریت بهتر مصرف می‌شود و خود مردم بر اساس منافع خود، مصرف انرژی را مدیریت کنند. یک طرح برای سبد غذایی داریم که ۱۳ قلم کالای غذایی را در اختیار مردم قرار می‌دهد. طرح سفر و روستا را داریم.» ادامه اظهار نظرهای این نامزد انتخابات ریاست جمهوری را در این لینک بخوانید.

در مناظره سوم نامزدهای انتخاباتی چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری چه گذشت؟

جمعه شب نیز مصادف با (یکم تیر ماه ۱۴۰۳) سومین مناظره ۶ کاندیدای انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری با محوریت فرهنگ در ساختمان شیشه‌ای صدا و سیما برگزار شد که گزارش کامل این مناظره را می‌توانید در این لینک مرور کنید.

امام خمینی (ره) صفحه جدیدی در تاریخ ایران با حضور زنان رقم زدند

«مصطفی پورمحمدی» در فرصت ۴ دقیقه اول بخش اول سخنان خود، اظهار کرد: «امام خمینی (ره) صفحه جدیدی در تاریخ ایران با حضور زنان رقم زدند. امام راحل زنان را به همه عرصه‌های اجتماعی وارد کرد و انقلاب و جنگ را با حضور زنان سامان داد. سه دیدگاه درباره حضور زنان در عرصه اجتماعی وجود دارد. یک دیدگاه حضور ابزاری، نمایشی، برای جذابیت، لجام گسیخته است که زنان ما آن را نمی‌پذیرند و آن را طرد کرده‌اند. دیدگاه دیگر حضور حداقلی، به ضرورت و اضطرار است که اگر فرصتی برای کنار گذاشتن زن مان فراهم شود از آن استفاده می‌شود. یک نگاه امام که حضور واقعی، جدی و تأثیرگذار، باوقار و حفظ شئونات است و سبک زندگی طراز اسلام و نظام اسلامی است.»

این نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری بیان کرد: «در جمهوری اسلامی زنان پیشرفت‌های بسیار زیادی داشتند اما به جایگاه واقعی خود رسیده‌اند؟ مجلس شورای اسلامی می‌خواهد برای همه جامعه تصمیم بگیرد. آیا سهم زنان در مجلس باید ۱۵-۱۴ نفر باشد؟ این همه زن شایسته، متخصص، فرهیخته، فعال و مبتکر داریم و نباید برای خود تصمیم بگیرند؟ هنوز به زنان اعتماد نداشته و آنها را باور نداریم. انتظار داریم آنها ما را قبول داشته باشند و سبک زندگی ما را بپذیرند و به حوزه‌های دیگر سوق پیدا نکنند؟ دیگران دارند کعبه آمال جوانان و زنان ما را در هالیوود، بالیوود و نتفلیکس تعیین می‌کنند؟ برنامه‌ای نداریم؟ سبک زندگی ما را آنها باید تعیین کنند؟»

وی خاطرنشان کرد: «فرهنگ زنان عقلانیت، عاطفه و لطافت و رضایت و انتخاب است، اما عده‌ای زبان اعتماد و رضایت را با زبان تهدید و باتوم اشتباه گرفته‌اند. اگر زبان فرهنگ جای خود را به زبان باتوم بدهد، جوابش فحش، ناسزا و درشت‌گویی است. نمی‌شود با خشونت و تحمیل با زن رفتار کرد. برادر عزیزم شهید سلیمانی گفت این دختران و پسران، فرزندان ما هستند. من پورمحمدی که در دوره‌ای ناچار بودم بخاطر مسئولیت‌های خشن و تلخ، اشدا علی الکفار باشم، امروز می گویم بر زنان و جوانانمان باید رحماء بینهم باشیم و در برابر آنها ذلیل باشیم و خاکسار باشیم، چنانچه برادر شهیدمان شهید رئیسی این چنین با مردم عمل کرد و پاسخ شایسته را دریافت کرد؛ درود بر او.» ادامه اظهار نظرهای این نامزد انتخابات ریاست جمهوری را در این لینک بخوانید.

عنصر فرهنگ، زنانه‌ترین عنصر است

«محمدباقر قالیباف» در فرصت ۴ دقیقه اول بخش اول سخنان خود، اظهار کرد: «بدون شک خانواده مهمترین جایی است که باید مورد توجه دولت‌ها باشد و ما به آن توجه داریم. اگر ایران قوی می‌خواهیم به خانواده قوی احتیاج داریم؛ اگر خانواده عنصر و سلول اصلی جامعه ما است زن محور این حرکت در خانواده است. نگاه برابر جنسیتی را قبول نداریم اما عدالت جنسیتی در اولویت کار ما است. امروز در خانواده زن به عنوان مادر، همسر و تربیت کننده فرزندان و مادرخرج در خانه است؛ زنان جبران همه کاستی‌ها و بی‌تدبیری، اشکال و مشکلات اقتصادی از سطح ملی تا خانواده را انجام می‌دهد. «مادر غم‌خوار خانواده است». مادر داده شغل و زندگی و مشکلات فرزندانش را دارد حتی بعد از آن که فرزندش ازدواج کند. انقلاب، امام (ره) و شهدا این فرصت را فراهم کرد که خانم‌ها در اجتماع حضور پیدا کنند. قول می‌دهم در دولت «خدمت و پیشرفت» زنان را در دوراهی «زن خانه دار» باشد یا اینکه در جامعه حضور پیدا کند؛ بدون شک باید زمینه حضور هر دو را برای زنان فراهم کرده تا خودشان انتخاب کنند. عنصر فرهنگ، زنانه‌ترین عنصر است. در نشست‌ها و جلسه‌ها برای تصمیم‌گیری پیرامون موضوعات مربوط به زنان، ما مردان دور میز نشسته و بعضاً بدون حضور آنها تصمیم‌گیری می‌کنیم. در دوران کرونا، زنان در خانواده پرستار، مسئول اقتصاد و معلم بچه‌ها بودند؛ زن پیشران پیشرفت ایران عزیز ما است.» ادامه اظهار نظرهای این نامزد انتخابات ریاست جمهوری را در این لینک بخوانید.

اگر می‌خواهیم مشکل را حل کنیم باید برگردیم و ببینیم چه کرده‌ایم که این اتفاقات افتاده است

«مسعود پزشکیان» در فرصت ۴ دقیقه اول بخش اول سخنان خود با اشاره به نقطه نظرات سایر نامزدها درباره جایگاه زنان در کشور گفت: «این‌گونه که ما می‌گوئیم باید وضع خیلی خوب می‌شد، اما نمی‌دانم چگونه شد که اوضاع زن و دختر در جامعه به این شکل درآمد. به تصور من قدم اول از مدرسه و مهد کودک شروع می‌شود و ما باید از این مرحله کار را آغاز کنیم و نگاه برابر و توانمندی‌های این عزیزان را از مدارس و مهد کودک‌ها آموزش دهیم. ریشه مسائلی که درباره زنان مطرح می‌شود، در مدرسه است و چنانچه در مدارس آموزش‌های لازم ارائه شود، دیگر این تنش‌های و مشکلات اجتماعی به وجود نمی‌آید. من و همسرم چهار فرزند داشتیم و هر دو همزمان درس می‌خواندیم؛ یک شب من کشیک بودم او از فرزندان‌مان نگهداری می‌کرد و شب دیگر من بچه‌ها را نگه می‌داشتم و او کشیک می‌داد و ما با هم بالا آمدیم و می‌توانستیم با هم کارهای خود را انجام دهیم و در ابتدا نیز این نگاه وجود داشت. وقتی در خیابان‌ها برخوردهایی را که با دختران و زنان اتفاق می‌افتد، می‌بینیم، زمانی که نسبت به این رفتارها اعتراض می‌کنیم و گاهاً نیز پرونده‌هایی برای ما درست می‌کنند؛ واقعیت این است که این بچه‌ها، دختران و خانم‌ها را ما تربیت کرده‌ایم نه بیگانگان؛ به جای اینکه خودمان را نقد کنیم که چرا این اتفاق افتاده است، در بیرون برخوردهایی با دختران می‌کنیم که نمی‌توان پذیرفت چنین برخوردهایی می‌تواند مشکل را حل کند. اگر می‌خواهیم مشکل را حل کنیم باید برگردیم و ببینیم چه کرده‌ایم که این اتفاقات افتاده است.»

وی با انتقاد از معطل ماندن رسیدگی به لایحه پیشگیری از آسیب‌دیدگی زنان و ارتقای امنیت آنان در برابر سو رفتار، گفت: «خیلی وقت است که لایحه تأمین امنیت زنان و جلوگیری از خشونت علیه زنان در مجلس مانده است و ما هنوز نتوانستیم موضوع خشونت علیه زنان را حل کنیم. ما همچنان نتوانستیم جایگاه زنان را درست کنیم اما الان که اوضاع خوب است می‌گوئیم که ما به زنان احترام می‌گذاریم در حالی که احترام باید در عمل و در واقعیت اجتماعی صورت بگیرد. وقتی حقوق زنان را در جامعه نادیده می‌گیرند، باید حداقل صدای‌مان بلند شود و بگوییم که چرا دارید این کارها را می‌کنید؛ خداوند به رسول خدا (ص) می‌گوید که اگر با اخلاق بد با مردم رفتار می‌کردی آنها دور تو جمع نمی‌شدند. امروز برخورد ما در جامعه با این قشر اخلاقی نیست و در تئوری نیز هرچه بگوییم آنی نیست که در عمل باید باشد.» ادامه اظهار نظرهای این نامزد انتخابات ریاست جمهوری را در این لینک بخوانید.

تمدن غرب که در همین امروز در موضوع زن به بن‌بست رسیده است

«سعید جلیلی» در فرصت ۴ دقیقه اول بخش اول سخنان خود اظهار کرد: «بسیاری از موفقیت‌های ما در پس از انقلاب و در طول تاریخش، مرهون زنان و نقش‌آفرینی که زن مسلمان در عرصه‌های مختلف داشته است. در همین چند سال اخیر که دیدید دشمنان روی موضوع زن در ایران متمرکز شدند به چه دلیل بود؟ آیا این نقطه ضعف در کشور، فرهنگ و انقلاب ما بود یا یک نقطه قوت؟ معتقدم دلیلی که آنان روی این موضوع آنقدر متمرکز شدند این است که می‌دانند این یک نقطه قوت انقلاب اسلامی و مردم ایران است که با آن می‌تواند توانمندی و قدرت خود را به رخ بکشد. از آن طرف تمدن غرب که در همین امروز در موضوع زن به بن‌بست رسیده است و با چالش‌های جدی در این زمینه روبه‌روست، که آنان را به این بن‌بست رسانده است. آقای مکرون تا آقای بایدن؛ چرا؟ چون شاهد هستند که اگر کشور ما چه در عرصه مقاومت و چه در عرصه پیشرفت موفق شده است به این دلیل بوده است که باقدرت یک الگوی جدید وارد صحنه کرده که مدلی به جهان نشان داده که آنان را متحیر کرده است. آن چیزی که خیلی زنان ما از آن نگران هستند این است که چرا این نقش و موقعیت زن و نقش‌آفرینی او سانسور می‌شود؟ چرا دیده نمی‌شود؟ ما امروز در کشورمان موفقیت‌های بسیار بزرگ داریم. امروز زن در عرصه مختلف باحجاب و با عفت و باحیا یک نمونه دقیق و مؤثر را به جهان نشان می‌دهد.» ادامه اظهار نظرهای این نامزد انتخابات ریاست جمهوری را در این لینک بخوانید.

دغدغه زنان حجاب نیست. بلکه دغدغه آنان تبعیض در فرصت‌ها است

«سید امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی» در فرصت ۴ دقیقه اول بخش اول سخنان خود با تسلیت شهادت دختر کاپشن صورتی اظهار کرد: «خانواده واحد بنیادین جامعه ایرانی است. ایران مهد خانواده محوری است و زن ستون خانواده است. مردان ایرانی با بند بند وجود خود متوجه این موضوع هستند. برخوردهای شعاری و سیاسی به نگاه زن در انتخابات وجهه سیاسی دارد و سوءاستفاده انتخاباتی است. زن بزرگترین سرمایه اجتماعی ما است. هیچوقت در تاریخ نگاه ابزاری و جنسی به زنان نداشته‌ایم برخلاف جامعه غرب. در دو سال گذشته در ایتالیا خانم ملونی با شعارهای توجه به زنان و خانواده پیروز شد. امروز باید میدان دار حمایت از خانواده در جامعه باشیم. یعنی کاری که شهید رئیسی در سازمان ملل انجام داد و باید با جنبش‌های خانواده محور جهان ارتباط برقرار کنیم و ائتلاف تشکیل دهیم. باید مراقب باشیم ادبیات غلط ما را اسیر نکند. زن یک فرصت و پیشران و روش حل مسائل است. دغدغه زنان حجاب نیست. بلکه دغدغه آنان تبعیض در فرصت‌ها است؛ حق هم دارند.» ادامه اظهار نظرهای این نامزد انتخابات ریاست جمهوری را در این لینک بخوانید.

اسلام، زن و دختر را فرصت می‌داند نه مسئله

«علیرضا زاکانی» با به تشریح دیدگاه‌های اجتماعی - فرهنگی‌اش پرداخت و با تسلیت سالگرد شهید مصطفی چمران و تبریک ولادت امام هادی (ع)، گفت: «دولت خدمت اساس کارش را اجرای قانون اساسی گذاشته است. بسیاری از حرف‌هایی که زده می‌شود، شعار است اما اسلام، زن و دختر را فرصت می‌داند نه مسئله. رفاه را ناظر بر یارانه‌ها، معیشت، اشتغال، مسکن و ازدواج تنظیم کرده‌ایم. افزایش جمعیت با محوریت خانواده دومین برنامه‌ام است. در نظام اسلامی خانواده یک سلول کنش‌مند است که دیگران را هم به کنش می‌کشاند. در بسته رفاه مشکلات و گره زندگی مردم باز می‌شود.اقدامات اساسی را در بسته دوم نیز انجام می‌دهیم تا دغدغه مردم رفع شود. ارتقا آزادی و امنیت و حجاب اجتماعی رکن سوم برنامه‌ام است. باید از کلی‌گویی و انتشار سخنان دیگران پرهیز کنیم. امام حریم خصوصی و عمومی جامعه را مشخص کرده‌اند و تاکید کرده‌اند هیچ کس حق ندارد در حریم خصوصی افراد دخالت کند. در حریم خصوصی برخی دنبال چه می‌گردند؟ حجاب هم شرعی و قانونی است اما نوع مواجهه با بی‌حجابان جز از طریق احترام و مواجهه قانونی میسر نیست.» ادامه اظهار نظرهای این نامزد انتخابات ریاست جمهوری را در این لینک بخوانید.

در پایان سومین مناظره ۶ کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری، هر کدام از نامزدها نظر خود را درباره نحوه برگزاری این مناظره مطرح کردند.

* محمدباقر قالیباف پس از شرکت در سومین مناظره با پنج کاندیدای دیگر این انتخابات که با موضوع فرهنگی برگزار شد، گفت: «معتقدیم موضوعات فرهنگی به خصوص در چالش‌های اقتصادی در ابعاد مختلف به خصوص حوزه فضای مجازی و تأثیرات در فرهنگ و کالاهای فرهنگی و انتقال فرهنگ ما و فضای کسب و کار بسیار مؤثر و جدی است. نکته‌ای به عزیزانمان در سیستان و بلوچستان درباره انسداد مرز بگویم؛ شما سابقه من را می‌شناسید، در دوران نیروی انتظامی کسی بودم که بانی بازارچه‌های مرزی در مناطقی همچون میرجاوه و زهک بودیم لذا حتماً باید مرزنشینان از ظرفیت‌ها و فرصت‌های مبادلات مرزی برخوردار باشند. تأمین اقتصاد مرزی حق مرزنشینان است و نگران این موضوع نباشند؛ این به امنیت کشور کمک می‌کند و برای مرزنشینان نیز بهتر است.»

* بعد از اتمام این مناظره امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی هم هنگام خروج از صداوسیما اظهار کرد: «مناظرات برنامه‌های خوبی هستند اما به عنوان یک شنونده و بیننده باید بگویم همه نامزدها مسئولیت‌های مهمی داشتند و الان نیز سخنان خوبی می‌زنند و برنامه‌های خوبی ارائه می‌کنند، اما مشکل کجاست؟ غیر از این که نامزد انتخاباتی مشکلات را خوب بیان می‌کند مردم باید توجه کنند که او و تیمش در اجرای برنامه‌های قبلی موفق بودند و می‌شود روی آن حساب کرد یا خیر؟»

* علیرضا زاکانی نامزد دیگر انتخابات ریاست جمهوری هم قبل از خروج از سازمان صداوسیما، گفت: «در این مناظره موضوع فرهنگ و هنر، زنان، دختران، خانواده مباحثی مطرح شد و ناظر به حریم خصوصی و عمومی دسته‌بندی داشتم و حریم خصوصی را خط قرمز اعلام کردم و حریم عمومی را متأثر از قانون و احترام متقابل اعلام کردم. امید دارم که ان‌شاءالله مردم عزیزمان امروز و آینده الگوی جهانیان باشند.»

* همچنین سعید جلیلی نیز گفت: «از همه مردم تشکر می‌کنم که حوصله می‌کنند و حوصله کرده به این نکاتی که ما برای انتخابات بیان می‌کنیم، دقت دارند. امیدواریم مجموعه این صحبت‌ها که در فضای دوستانه و برادرانه مطرح می‌شود، به انتخاب دقیق‌تر، درست‌تر و بهتر مردم کمک کند. جای صحبت خیلی بیشتر است که در ۴ دقیقه خیلی مطالب را نمی‌شود گفت؛ بنابراین از فرصت دیگر مناظره‌ها و برنامه‌های تلویزیونی هم استفاده خواهم کرد و به جمع شما مردم هم خواهم آمد. روز شنبه به جمع مردم خوزستان و اصفهان آمده و مطالبی را بیان خواهم کرد و با هم گفت‌وگو می‌کنیم تا به انتخاب بهتر مردم کمک کند.»

* حجت الاسلام و المسلمین مصطفی پورمحمدی نیز در ارزیابی خود از مناظره سوم با بیان اینکه بسیار مناظره خوبی بود، افزود: «بحث‌های جدی فرهنگ، هنر، زنان و خانواده در آن مطرح شد. نسبت به حقوق اهل هنر خیلی صحبت کردیم و مسائل زنان را جدی مطرح کردیم. مشکلات زنان و به‌ویژه دختران و موضوع حجاب را هم بررسی کردیم. ما امشب خیلی قول دادیم و فکر می‌کنم هر کدام از این نامزدها پیروز شوند، خیلی بدهکار است. چون در این مناظره بحث‌های جدی درباره همه ابعاد داشتیم. امیدواریم که با مشارکت بالای مردم به‌ویژه بانوان، دختران و جوانان‌مان شاهد انتخاباتی باشکوه باشیم. از کاندیدایی که پیروز می‌شود انتظار داریم به وعده‌های خود عمل کند که اگر این اقدام را انجام دهیم کشور خیلی گل و بلبل می‌شود؛ امیدوارم که چنین شود.»

* مسعود پزشکیان نیز به ارزیابی این برنامه پرداخت و گفت: «در باور من زنان و دختران، همراهان مردان در زندگی هستند و با هم می‌توانند هر راهی را که خواستند طی کنند و ما نباید برای آنها مانعی قائل شویم و این را باید عملی کنیم. در مناظره امروز درباره نوع برخوردی که در حوزه حجاب انجام می‌شود مباحثی مطرح شد و ما اعتقاد داریم که از نظر اعتقادی اصولاً نباید خشن یا با زور و اجبار کاری انجام داد یا دیگران را وادار کرد که آنگونه که ما می‌خواهیم لباس بپوشند و عمل کنند. طبیعتاً باید کارهایی بکنیم که مردم به دلخواه خود و آنگونه که دلشان می‌خواهد زندگی کنند نه اینکه با اجبار زندگی کنند، با اجبار کسی نمی‌تواند حتی فرزند و نوه خود را وادار به کاری کند.»

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ