اجرای طرح تحقیقاتی برای بی‌نیازی از واردات ۱۵۰ هزار تن گوشت قرمز

اقتصاد ایران: رییس موسسه تحقیقات علوم دامی کشور گفت: با اجرای کامل طرح ۵ ساله ارتقای کمی و کیفی تولید گوشت قرمز، نیاز کشور به واردات سالانه ۱۵۰ هزار تنی این محصول برطرف می‌شود.

به گزارش خبرگزاری مهر، حسن خمیس‌آبادی، رئیس مؤسسه تحقیقات علوم دامی کشور با بیان اینکه با اجرای کامل طرح ۵ ساله ارتقای کمی و کیفی تولید گوشت قرمز، نیاز کشور به واردات سالانه ۱۵۰ هزار تنی این محصول برطرف می‌شود، گفت: طرح ارتقای کمی و کیفی تولید گوشت قرمز از اواخر سال گذشته در مؤسسه تحقیقات علوم دامی کشور با هدف تأمین و ثبات نسبی تولید گوشت قرمز در داخل کلید خورده است.

وی اظهار داشت: در قالب این طرح، تحقیقات و تلاقی نژادها با صفات ممتاز در دو بخش گوشت دام سبک و سنگین در بازه زمانی ۵ سال انجام می‌شود.

خمیس‌آبادی با اشاره به تنوع نژادی در دام‌های سبک و سنگین در کشور، تصریح کرد: در حوزه دام سبک ۲۷ نژاد گوسفند و در دام سنگین، نژادهای پربازده داریم و این مؤسسه با برنامه‌ریزی انجام شده قصد دارد از طریق طرح‌های تحقیقاتی ترمینال کراس بین نژادها، میزان کمی و کیفی گوشت قرمز را افزایش دهد به طوری که این طرح تحقیقاتی بسته به میانگین نژادهای پایه می‌تواند ۲۰ تا ۵۰ درصد تولید گوشت در نتایج را نسبت به والدین افزایش دهد.

وی توضیح داد: بر اساس این طرح، نژادهای مختلف با صفات برتر و ژن‌های ممتاز در تولید گوشت، از طریق تلاقی‌گیری با نژادهای مختلف، انتخاب و صفات برتر به نسل بعد منتقل می‌شود و نتایج حاصل از تلاقی‌گری برای حفظ ذخایر ژنتیکی وارد کشتارگاه و از گله حذف می‌شوند.

رئیس مؤسسه تحقیقات علوم دامی کشور بهره‌گیری از نژادهای پربازده خارجی را یکی دیگر از راهکارهای ارتقای کمی و کیفی تولید گوشت قرمز عنوان و بیان کرد: برخی از نژادهای داخلی توانایی تلاقی‌گری با نژادهای پربازده خارجی را دارند.

وی درباره کمبود منابع آبی برای تأمین علوفه دام داخلی نیز گفت: تلاش می‌کنیم با طرح‌های تحقیقاتی در حوزه تغذیه دام از جمله استفاده از پسماندها و ضایعات بخش کشاورزی و همچنین استفاده از علوفه‌های کم‌آب‌بر، علاوه بر ارتقای کمی و کیفی تولید گوشت در کشور، از حداقل نیاز آبی بهره ببریم.

خمیس‌آبادی ادامه داد: رویکرد مؤسسه تحقیقات علوم دامی کشور و بخش تحقیقات کشاورزی، توسعه و ترویج علوفه‌های کم‌آب‌بر برای تأمین نیاز غذایی دام‌ها است.

وی از کسب دانش فنی خوراک کامل دام از پسماندها و ضایعات کشاورزی برای دامداری‌های سنتی و عشایری خبر داد و اذعان داشت: امکان جیره‌نویسی برای دام‌های سنتی، روستایی و عشایری به سختی انجام می‌شود و این مؤسسه با ابتکاری که داشته و با توجه به کسب دانش فنی، خوراک کامل دام از پسمانده و ضایعات کشاورزی را تهیه و فرمول آن را بر اساس شرایط فیزیولوژیکی دام در اختیار دامداران و کارخانه‌های خوراک دام، قرار داده است.

خمیس‌آبادی گفت: دانش فنی خوراک کامل دام از دو سال پیش در این مؤسسه به دست آمده و از سال گذشته به صورت آزمایشی در برخی استان‌ها مانند مازندران، کردستان، کرمانشاه و خراسان رضوی در اختیار دامداران قرار داده‌ایم.

وی اظهار داشت: این مؤسسه برنامه‌های دیگری از جمله ارتقای کیفیت کمی و کیفی گوشت سفید، برنامه جامع زنبور عسل و برنامه جامع خوداتکایی در تولید علوفه و حفظ ذخایر ژنتیکی و اصلاح نژاد دام را در دستور کار خود دارد.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ