صادرات فولاد ایران به‌زودی متوقف می‌شود

اقتصاد ایران: مدیرعامل شرکت خدمات عمومی فولاد، بااشاره به قانون کمیته برگشت ارز حاصل از صادرات درباره ارز محصولات صادراتی فولادی گفت: صادرات فولاد دیگر توجیه اقتصادی ندارد و تاثیر آن بر سفره مردم اینده مشهود میشود.

به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری سلامت(طبنا)اسفند ماه سال گذشته، کمیته برگشت ارز حاصل از صادرات، تمامی صادرکنندگان زنجیره فولاد را مکلف کرد تا از اول فروردین سال جاری نسبت به عرضه ۱۰۰ درصدی ارز خود در سامانه نیما اقدام کنند. این در حالی است که پیش از این صادرکنندگان ۸۰ درصد ارز را در سامانه عرضه می‌کردند یا در قبال آن واردات انجام می‌دادند.

تاثیر تعهد ارزی بر صادرات فولاد

مدیرعامل شرکت خدمات عمومی فولاد ایران درباره این قانون و تاثیر آن بر بازار فولاد و صادرات آن، گفت: این تصمیم می‌تواند بازار را به رکود کشانده و تأثیر منفی بر رونق تجارت‌های خارجی بگذارد. صادرکنندگان به دلیل اجبار به بازگرداندن کل مبلغ ارز حاصل از صادرات، انگیزه خود را برای تجارت از دست می‌دهند.

حسین وجودی‌یزدی همچنین درباره اینکه صادرکننده فولادی دیگر نمی‌تواند در قبال واردات، صادرات داشته باشد نیز افزود: پیش از این صادرکننده، مواد اولیه‌اش را بدون اینکه در صف تخصیص ارز بماند با ارز صادراتی خود وارد می‌کرد، اما اکنون باید در سامانه نیما ثبت سفارش کند و منتظر بماند. طبیعتا به‌زودی تاثیر آن بر تجارت‌های مرتبط با فولاد نمایان می‌شود.

او با اشاره به آمار منتشرشده درباره میزان صادرات فولاد گفت: اعداد و ارقام افت بیش از 50 درصدی صادرات در سال 1403 را نشان می‌دهند. بر این اساس می‌توان نتیجه گرفت صادرات فولاد در ماه‌های آینده متوقف می‌شود.

وجودی اجازه دادن به صادرکنندگان برای واردات مواد اولیه ضروری، طلا یا دیگر تجهیزات مورد نیاز کشور را یکی از راهکارهایی دانست که می‌تواند به رونق صادرات در این صنعت کمک کند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: امید است در دولت آینده با سرعت نسبت به اصلاح این قانون جهت تحقق شعار سال مقام معظم رهبری اقدامات لازم را به عمل آورد.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ