سناریوهای سخت صهیونیست‌ها مقابل حزب‌الله به روایت هاآرتص

اقتصاد ایران: یک مقام امنیتی سابق رژیم صهیونیستی با اذعان به ناتوانی این رژیم در جلوگیری از افزایش قدرت حزب‌الله، به چند گزینه سخت تل‌آویو مقابل مقاومت لبنان اشاره کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از المیادین، «چاک فریلیش» معاون سابق مشاور امنیت داخلی رژیم صهیونیستی با انتشار مقاله‌ای در روزنامه عبری هاآرتص، به خطرات عمده‌ای که تل‌آویو در صورت ورود جنگ گسترده با لبنان، در معرض آن قرار خواهد گرفت، اشاره و تاکید کرد: این جنگ می‌تواند منجر به یک جنگ بزرگ چند جبهه‌ای شود.

این مقام سابق صهیونیست در مقاله خود نوشت: توانایی حماس در مقاومت در برابر حمله گسترده تل‌آویو در کنار وخامت اوضاع استراتژیک اسرائیل اعتماد به نفس محور مقاومت را تقویت کرده و به احتمال زیاد تمایل آن را برای تحمل خطرات بیشتر افزایش داده است.

نویسنده این مقاله در ادامه به گزینه‌های اصلی که رژیم صهیونیستی در برابر حزب الله پیش روی خود دارد، اشاره کرد که به این شکل است: ادامه مسیر کنونی، آتش بس یکجانبه، دیپلماسی قهری، ابتکار دیپلماتیک، انجام یک عملیات محدود، انجام یک عملیات بزرگ.

بر اساس این مقاله، هر کدام از این گزینه‌ها باید به دقت مورد بررسی قرار بگیرند و درباره پیامدهای آنها تحقیق شود. اما مهمترین سوال این است که آیا هر یک از این گزینه‌ها می‌توانند منجر به بهبود موقعیت استراتژیک رژیم صهیونیستی شوند یا اینکه این رژیم بهای سنگینی را می‌پردازد و در نهایت به نقطه اول برمی‌گردد.

۶ گزینه سخت صهیونیست‌ها مقابل حزب‌الله

مقام سابق مذکور صهیونیست درباره گزینه اول یعنی ادامه مسیر کنونی، تاکید کرد: تاکنون هم اسرائیل و هم حزب الله تمایل داشته‌اند تا درگیری‌ها را به شکل کنونی ادامه دهند. در این میان خسارات وارد شده به شهرها، روستاها و تاسیسات شهرک‌های شمالی قابل توجه بوده و حدود ۶۰ هزار نفر از ساکنان این شهرک‌ها بیش از ۸ ماه است که خانه‌های خود را تخلیه کرده‌اند و نمی‌توانند به آنجا برگردند. [باید اشاره کنیم که طبق گزارش رسانه‌های صهیونیستی و همچنین آمریکایی تعداد آوارگان در شمال فلسطین اشغالی از ۲۵۰ هزار نفر فراتر رفته است.]

وی ادامه داد که در پی عملیات طوفان الاقصی افکار عمومی رژیم صهیونیستی به شدت از جنگ نامحدود می‌ترسند. از آنجایی که از سال ۲۰۰۶ تاکنون توازن وحشت با حزب الله برقرار بوده، احتمال اینکه اوضاع به همین منوال ادامه داشته باشد، وجود دارد.

نویسنده این مقاله درباره گزینه دوم، یعنی آتش بس یکجانبه، می افزاید: این گزینه در صورتی اجرایی می‌شود که امید به انزوای حزب الله و وادار کردن آن به آتش بس و کسب مشروعیت بین المللی برای تل‌آویو جهت انجام عملیات نظامی در صورت لزوم، وجود داشته باشد. اما اعلام آتش بس از سوی کابینه نشانه ضعف آن خواهد بود و اجرای آن از نظر سیاسی به ویژه در زمان جنگ غزه بسیار دشوار است.

بر اساس این مقاله، درباره گزینه سوم یعنی دیپلماسی قهری، بعد از آتش بس یکجانبه از سوی تل‌آویو، این رژیم از حزب‌الله می‌خواهد که در مدت زمان معین حملات خود را متوقف کند؛ در غیر این صورت تل‌آویو عملیات‌های نظامی خود را از سر خواهد گرفت. این گزینه شاید بتواند برای ارتش، مشروعیت بین‌المللی ایجاد کند اما به احتمال زیاد حزب‌الله و محور مقاومت این گزینه را رد می‌کنند. بنابراین تل‌آویو عنصر غافلگیری را از دست خواهد داد و خطر جنگ گسترده بیشتر خواهد شد.

به گفته معاون سابق مشاور امنیت داخلی رژیم صهیونیستی، گزینه چهارم یعنی ابتکار دیپلماتیک بهترین گزینه است اما احتمال زیادی برای رسیدن به توافق دیپلماتیک و حفظ آن برای مدت طولانی جهت توقف درگیری‌ها با حزب الله وجود ندارد. همچنین این گزینه رژیم صهیونیستی را ملزم می‌کند که در امتداد مرز با لبنان امتیازات ارضی به این کشور بدهد.

نویسنده این مقاله درباره گزینه پنجم یعنی عملیات محدود اعلام کرد که هدف از آن بازگرداندن قدرت بازدارندگی رژیم اشغالگر و وادار کردن حزب الله به پذیرش آتش بس و عقب نشینی از مرزهاست تا ساکنان شمال فلسطین اشغالی بتوانند به محل زندگی خود برگردند. در این میان هیچ تضمینی وجود ندارد که درگیری‌ها به شکل محدود باقی بماند یا تل‌آویو بتواند به اهداف نظامی خود دست یابد. همچنین باید توجه داشته باشیم که همه دوره‌های جنگ محدود با حزب الله از دهه ۱۹۹۰ برای رژیم صهیونیستی ناامید کننده به پایان رسیده و شهرک نشینان از وعده‌های مکرر درباره بهبود اوضاع از طریق عملیات‌های محدود خسته شده‌اند.

فریلیش درباره گزینه ششم که مربوط به یک عملیات بزرگ است، خاطرنشان کرد: هدف از این گزینه ایجاد یک تغییر اساسی در اوضاع خواهد بود؛ اما چنین گزینه‌ای با خطرات بسیار زیادی همراه است و می‌تواند منجر به یک جنگ بزرگ منطقه‌ای شود؛ جنگی که در آن جبهه داخلی و قدرت نظامی تل‌آویو در معرض ضربه شدیدی قرار خواهد گرفت به طوری که جنگ غزه در مقایسه با این جنگ منطقه‌ای بسیار کم‌رنگ خواهد بود و این در حالی است که تل‌آویو هنوز به اهداف خود در غزه نرسیده است.

در ادامه این مقاله تاکید شده است: چنین جنگی احساسات ضد اسرائیلی در آمریکا و سراسر جهان را تبدیل به یک طوفان خواهد کرد. علاوه بر آن، بسیاری به این نتیجه می‌رسند که این رفتارهای تل‌آویو ناشی از نیاز بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر برای ادامه جنگ‌ها جهت ماندن در قدرت و به تعویق انداختن انتخابات زودهنگام است. این مسئله مدیریت موثر جنگ را به ویژه در سایه بحران داخلی تل‌آویو دشوارتر می‌کند.

نویسنده این مقاله در پایان با تاکید بر شکست رژیم صهیونیستی در جلوگیری از افزایش قدرت حزب الله تصریح کرد: شاید به تعویق انداختن جنگ با حزب الله یکی از بهترین گزینه‌ها باشد. بنابراین شهرک نشینان باید با واقعیت کنونی زندگی کنند و این یک نتیجه دردناک برای ساکنان شمال است که باید میان بازگشت به خانه‌های خود در شمال در سایه تهدید دائمی، و یا نقل مکان از آنجا به جای دیگر برای همیشه، یک گزینه را انتخاب کنند.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ