تعداد کودکان شیرخوارگاه‌ها کم شد

اقتصاد ایران: به دنبال تلاش‌های دولت سیزدهم و خانواده‌محور شدن نگهداری از کودکان بی‌سرپرست و با تغییر روش نگهداری کودکان بی‌سرپرست و بدسرپرست و تسریع در واگذاری آنها به خانواده‌ها به جای نگهداری در شیرخوارگاه‌ها، شاهد کاهش معنادار تعداد کودکان در شیرخوارگاه‌های سراسر کشور بوده‌ایم؛ در واقع با اصلاح قوانین مربوطه و اجرای آن، کودکان بی‌سرپرست و بدسرپرست راهی آغوش خانواده‌های متقاضی فرزندخواندگی به صورت دائم یا میهمان شده‌اند

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه ایران، این موضوع باعث رقم خوردن اتفاقی بزرگ در تاریخ فرزندخواندگی برای اولین‌بار شده است و حالا سرنوشت این کودکان نه در شیرخوارگاه‌ها بلکه در درون خانواده‌ها شکل می‌گیرد. کم یا حتی صفر شدن تعداد کودکان بی‌سرپرست و بدسرپرست شیرخوارگاه‌ها بهانه‌ای برای افرادی شده که تا دیروز از شرایط سخت فرزندخواندگی گلایه‌مند بودند، اما به گفته مدیرکل امور کودکان و نوجوانان سازمان بهزیستی کشور مصالح عالیه کودک مهم‌ترین چیزی است که در روند واگذاری کودکان متقاضی فرزندخواندگی لحاظ می‌شود.



هر کودکی را نمی‌توانیم واگذار کنیم


سعید بابایی با اشاره به اینکه در پایان سال 1402 تعداد کودکان در تمامی مراکز نگهداری کودکان و نوجوانان فاقد سرپرست برای نخستین بار به زیر 9 هزار نفر رسید، گفت: در این بین تعداد کودکان زیر 3 سال ساکن شیرخوارگاه‌ها نیز به زیر 650 کودک رسید.وی در پاسخ به این سؤال که آیا همه کودکان شرایط واگذاری به خانواده‌ها را دارند، گفت: طبیعتاً تمام کودکان در مراکز نگهداری شبانه‌روزی قابل واگذاری به فرزندخواندگی نیستند.

کودکانی قابل واگذاری به فرزندخواندگی هستند که یا فاقد سرپرست باشند یا دادگاه از والدین زیستی آنها سلب حضانت کرده باشد. مطمئناً هر کودکی که دو شرط فوق را داشته باشد قابلیت واگذاری به فرزندخواندگی را دارد که حجم اندکی را نسبت به کل تشکیل می‌دهد.مدیرکل امور کودکان و نوجوانان سازمان بهزیستی کشور با تأکید بر اینکه ملاک ما خوشحالی یا ناراحتی متقاضیان محترم نیست، افزود: ملاک اصلی برای ما حصول اطمینان از ورود کودک به خانواده مطمئن است؛ همان چیزی که به آن مصالح عالیه کودک گفته می‌شود.


بابایی با بیان اینکه معمولاً به علت مسائلی که در ایجاد محرمیت کودک با خانواده مطرح می‌شود متقاضی برای کودک دختر بیشتر از کودک پسر است، گفت: از دلایل کاهش آمار کودکان در شیرخوارگاه‌ها می‌توان به مددکاری فعال برای بازپیوند یا واگذاری کودکان به خانواده خویشاوندان، تسهیل در امر فرزندخواندگی و راه‌اندازی طرح خانواده میزبان اشاره کرد. وی در ادامه افزود: در استان‌های تهران، خراسان رضوی، کرمان، فارس و اصفهان میزان فرزندخواندگی از سایر استان‌ها بیشتر است.

برای گرفتن فرزند سراغ راه‌های غیر قانونی نروید


مدیرکل امور کودکان و نوجوانان سازمان بهزیستی کشور در پاسخ به این سؤال که چرا هنوز برخی سراغ راه‌های غیر قانونی برای پذیرش فرزند می‌روند، گفت: هر چند در سال‌های گذشته تلاش‌های بسیاری انجام شده و روند فرزندخواندگی به نسبت سال‌های قبل روال منطقی‌تری پیدا کرده است، اما به هر حال ملاک ما خوشحالی یا ناراحتی متقاضیان محترم نیست. ملاک ما حصول اطمینان از ورود کودک به خانواده مطمئن است.


ما فقط به مصالح عالیه کودک توجه می‌کنیم در مورد فرزندخواندگی غیرقانونی تا زمانی که برخورد قاطع قضایی با متخلفان نداشته باشیم، این روند افزایش پیدا می‌کند. هر چند مذاکرات خوبی با دستگاه قضایی و مقامات دادستانی کشور در این خصوص انجام شده است، اما متأسفانه برخی از خریداران نوزاد نمی‌دانند که متخلفان و خانواده‌های زیستی کودکان مزبور در سال‌های آتی به آنان مراجعه می‌کنند و به بهانه‌های مختلف از آنها اخاذی خواهند کرد و زندگی آنان را تحت تأثیر قرار می‌دهند.


برخی گمان می‌کنند اگر مسیر را غیرقانونی طی کنند آینده راحت‌تری خواهند داشت در صورتی که شواهد غیر از این است. بابایی تأکید کرد: خوشبختانه آمار فرزندخواندگی کشور در سال گذشته با افزایشی بیش از 15 درصد به بیش از 2550 کودک رسید. در این بین 182 کودک نیازمند درمان وارد خانواده‌های فرزندپذیر شدند که این اقدام خانواده‌ها بسیار ارزشمند و در دنیا بی‌نظیر است.



فراهم شدن امکان نگهداری موقت از کودک تبعه بی‌سرپرست برای ایرانیان و دیگر اتباع


مدیرکل امور کودکان و نوجوانان سازمان بهزیستی کشور در ادامه با بیان اینکه نگهداری موقت از کودک تبعه بی‌سرپرست یا بدسرپرست در اجرای طرح خانواده میزبان برای ایرانیان و دیگر اتباع هم میسر است، گفت: کار سپردن موقت فرزندان اتباع در استان‌هایی که مرکز حضور تجمعی اتباع هستند، شروع شده است.


احتمالاً اولین کودک اتباع در استان کرمان در همین روزها وارد خانواده میزبان خواهد شد، چون کارهای آن در حال انجام شدن است.
وی تصریح کرد: در قانون فرزندخواندگی یک نقطه مغفول داریم و آن فرزندخواندگی کودکان اتباع است؛ اما این مسأله در طرح خانواده میزبان دیده شده است.


در اجرای این طرح کودک اتباع می‌تواند هم به خانواده میزبان ایرانی و هم خانواده میزبان اتباع هم‌ملیت خود برود. بابایی خاطرنشان کرد: در واقع خانواده‌های کشورهای همسایه که به عنوان اتباع مجوزدار رسمی ثبت شده داخل کشور هستند، می‌توانند کودکان اتباع را به عنوان خانواده میزبان پذیرش کنند.


وی در پایان با بیان اینکه شرایط درخواست فرزندخواندگی و خیلی از جزئیات را می‌توانند با مراجعه به سامانه ملی فرزندپذیری با نام www.adoption.behzisti.net در بخش سؤالات متداول دریافت کنند، گفت: در صورت داشتن سؤالات بیشتر با همکاران ما با شماره تماس‌هایی که اعلام شده تماس بگیرند.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ