قیمت حافظه‌های DRAM و NAND در بازارهای جهانی روند نزولی دارد

اقتصاد ایران: آن‌طور که تحلیلگران می‌گویند، قیمت لحظه‌ای حافظه‌های DRAM و NAND به‌طور مداوم روند نزولی دارد.

مؤسسه‌ی تحقیقاتی ترندفورس در گزارشی جدید می‌نویسد که به دو دلیل، بعید است در آینده‌ی نزدیک قیمت حافظه‌های فلش DRAM و NAND افزایش پیدا کند. دلیل اول، زیادبودن حجم عرضه‌ی این حافظه‌ها است و دومی به اقدامات اخیر دولت چین علیه قاچاق مدل‌های ریفربیشد DRAM ارتباط دارد.

ترندفورس می‌گوید قیمت لحظه‌ای DRAM برخلاف قیمت قراردادی، روند نزولی دارد. این اتفاق معمولا در شرایطی رخ می‌دهد که حجم عرضه‌ی محصول در بازار بسیار زیاد باشد و تقاضای هم‌سطح با عرضه، دیده نشود.

عامل مهم دیگر، ادامه‌ی سخت‌گیری دولت چین به قاچاق تراشه‌های ریفربیشد است. این نوع حافظه‌ها پیش‌تر با مشکل مواجه بوده‌اند، اما توپ‌های لحیم‌کاری‌شده‌ی بخش زیرین آن‌ها تعویض شده است تا مشکل برطرف شود. در اکثر مواقع، این کار باعث رفع مشکل می‌شود؛ اما رم‌های ریفربیشد به اندازه‌ی رم‌های جدید قابل اتکا نیستند و عملکرد باثبات ندارند.

ظاهرا از اواخر ماه گذشته‌ی میلادی (سه هفته پیش)، میانگین قیمت لحظه‌ای یک حافظه‌ی DDR4 1Gx8 2666MT/s به‌میزان ۲٫۵۴ دلار کاهش یافته و صرفاً در هفته‌ی اخیر، از ۱٬۸۸۱ دلار به ۱٬۸۳۵ دلار رسیده است. این افت قیمت در نگاه اول چندان به چشم نمی‌آید، اما نکته‌ی مهم این است که روند کاهش قیمت به‌طور مداوم ادامه دارد.

مقاله‌های مرتبط
  • بهترین حافظه SSD بازار از ۵۰۰ هزار تومان تا ۶ میلیون تومان [اسفند ۱۴۰۲]
  • رم (RAM) چیست و چه تأثیری بر عملکرد کامپیوترها دارد؟

به‌طور مشابه،‌ قیمت لحظه‌ای حافظه‌ی فلش NAND به‌دلیل بالابودن حجم عرضه‌ی فضاهای ذخیره‌سازی SSD، روند نزولی دارد. با ادامه‌ی این روند، شکاف بین قیمت لحظه‌ای و قیمت قراردادی روزبه‌روز بیشتر می‌شود. در هفته‌ی اخیر قیمت لحظه‌ای یک ویفر ۵۱۲ گیگابایتی 3D TLC NAND به‌میزان ۰٫۵۷ درصد کاهش یافته و به ۳٬۳۰۹ دلار رسیده است.

تحلیلگران ترندفورس می‌گویند بازار حافظه‌های DRAM و NAND با چالش‌های قیمتیِ زیادی دست‌و‌پنجه نرم می‌کنند؛ چون حجم عرضه بالا رفته است اما تقاضای کافی وجود ندارد. ترندفورس انتظار ندارد که قیمت این حافظه‌ها در آینده‌ی نزدیک رشد کند.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ