احتمالا زمان شارژ کامل خودروهای برقی به ۱۰ دقیقه کاهش می‌یابد

اقتصاد ایران: نسل جدید باتری‌های BYD و CATL با پشتیبانی از فناوری‌ شارژ فوق‌سریع، امکان شارژ خودروهای برقی را فقط در چند دقیقه فراهم می‌کنند.

زمانبر بودن شارژ ماشین‌های برقی یکی از بزرگ‌ترین مشکلات دارندگان این خودرو‌ها محسوب می‌شود زیرا این فرایند نسبت‌به بنزین‌زدن به‌ زمان بیشتری نیاز دارد.

بسته به نوع خودرو برقی، سرعت شارژ آن می‌تواند متفاوت باشد، اما همان‌طور که علاقه‌مندان به خودروهای برقی می‌دانند، با برنامه‌ریزی مسیر، پیش‌از سفر، حتی در مسافت‌های طولانی هم می‌توان با خیال راحت رانندگی کرد. به‌نظر می‌رسد این شیوه‌ی مدیریت شارژ باتری‌ها به‌زودی منسوخ خواهد شد؛ زیرا شرکت‌های چینی BYD و CATL درحال توسعه‌ی باتری‌های لیتیوم آهن فسفات (LFP) هستند که حداقل روی کاغذ می‌توانند تنها در ۱۰ دقیقه به‌طور کامل شارژ شوند.

بر اساس گزارش رسانه‌های چینی، CATL و BYD تا پایان سال جاری از باتری‌های LFP با قابلیت شارژ فوق سریع رونمایی خواهند کرد که پتانسیل حذف توقف‌های طولانی خودروهای برقی برای شارژ را دارد.

تیغه باتری BYD

موضوع اصلی در باتری‌های LFP، به نرخ شارژ 6C مربوط می‌شود که در پک‌های باتری BYD Blade 2.0 و CATL Qilin 2.0 ارائه خواهد شد. به بیان ساده، عدد 6 در 6C نشان می‌دهد ضریب شارژ، ۶ برابر ظرفیت باتری خواهد بود و به‌عنوان مثال می‌توان باتری ۱۰۰ میلی آمپرساعتی را با جریان ۶۰۰ آمپری شارژ کرد.

به‌هرحال برای پشتیبانی از سرعت شارژ بسیار بالا در باتری‌های LFP، زیرساخت‌های کنونی باید به‌طور کامل به‌روزرسانی شوند و درغیراین‌صورت، مالکان خودروهای مجهز به چنین باتری‌های پیشرفته‌ای قادر نخواهند بود از مزایای کامل خودروهای برقی خود بهره ببرند و درعوض با سرعت‌های شارژ پایین‌تر مواجه خواهند شد.

مقالات مرتبط:
  • آیا می‌توان خودروهای برقی را به‌صورت بی‌سیم شارژ کرد؟
  • این جاده خودروهای برقی را در حین حرکت شارژ می‌کند

براساس واقعیتی شناخته‌شده، باتری‌ها نمی‌توانند سرعت شارژ را از صفر تا ۱۰۰ به‌طور ثابت حفظ کنند و بنابراین باید انتظار داشته باشید در بازاریابی باتری‌های جدید LFP با عبارات فریبنده‌ای مثل «شارژ ۱۰ تا ۸۰ درصد در ۱۰ دقیقه» یا موارد مشابه مواجه شوید. به‌عنوان مثال، نسخه‌ی به‌روزرسانی‌شده‌ی Zeekr 001 که از باتری سازگار با 5C بهره می‌برد، در مدت ۱۱٫۵ دقیقه از ۱۰ تا ۸۰ درصد شارژ می‌شود.

جزئیات خاصی درمورد باتری‌های 6C آینده‌ی BYD و CATL دردسترس نیست، اما طبق اعلام رسانه‌های چینی، شارژرهای سریع DC که برای باتری‌های 4C ساخته شده‌اند، می‌توانند به برق حداکثر ۴۸۰ کیلووات و جریان ۶۱۵ آمپر دست یابند. برای رسیدن به شارژ سریع‌تر، باید ولتاژ یا جریان یا هر دو بالاتر باشد، که دستیابی به آن غیرممکن نیست، اما تأمین چنین اتصالات برقی با توان بالا برای هزاران شارژر سریع DC به سرمایه‌گذاری‌های بسیار هنگفت نیاز دارد.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ