زارع‌پور: وزارت ارتباطات به دنبال توسعه است، به دنبال اختلال نیست

اقتصاد ایران: وزیر ارتباطات می‌گوید تمام وزارت ارتباطات بسیج شده است که کیفیت شبکه را ارتقا دهند و هیچکس به دنبال ایجاد اختلال نیست.

نشست خبری عیسی زارع‌پور، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، با موضوع ارائه عملکرد ۱۰۰۰ روزه خدمت امروز (سی‌ام خرداد) برگزار شد. در بخشی از این جلسه که یکی از سلسله نشست‌های خبری مشترک اعضای دولت سیزدهم بود و علی بهادری جهرمی، سخنگوی دولت، نیز حضور داشت، به دستاوردهای دولت در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات اشاره شد.

سخنگوی دولت در ابتدای این نشست گفت: «در حوزه ارتباطات توسعه دولت الکترونیک، توسعه زیرساخت، به ویژه شبکه ملی اطلاعات، دنبال شده که این شبکه تا امروز پیشرفت‌های بسیار زیادی داشته است.» وزیر ارتباطات نیز در ادامه این نشست اعلام کرد که میزان پیشرفت شبه ملی اطلاعات در ابتدای دولت سیزدهم ۲۰ درصد بوده است که در سه سال اخیر با رشد سه برابری به پیشرفت ۶۰ درصدی رسیده است.

عیسی زارع‌پور، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، درباره اقدامات انجام‌شده در حوزه ICT توضیحات بیشتری داده و به دستاوردهای وزارتخانه‌اش در حوزه توسعه زیرساخت‌های ارتباطی، اقتصاد دیجیتال و صنعت فضایی اشاره کرد.

زارع‌پور به تلاش مجموعه وزارت ارتباطات برای بهبود وضعیت اینترنت، به‌عنوان یکی از اصلی‌ترین اهداف، اشاره کرده و توضیح داد که برای تحقق این هدف در سه سال گذشته تلاش‌های زیادی برای توسعه زیرساخت‌های ارتباطی انجام شده است:

یکی از دغدغه‌های مردم سرعت و کیفیت اینترنت و دسترسی به شبکه است و برای تحقق آن کارهای بزرگی انجام شده‌، در لایه‌های دسترسی، تجمیع، شبکه مادر ارتباطی و دروازه‌های ورودی اینترنت به کشور در دولت‌های گذشته سرمایه‌گذاری خوبی انجام نشده بود اما در این دولت اقداماتی در این راستا صورت گرفت.
- عیسی زارع‌پور، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات

محدودیت مقطعی IPv6 به دلیل توسعه و تغییراتی بود که در آن اعمال شد

با وجود تلاش‌هایی که زارع‌پور برای بهبود دادن وضعیت اینترنت به آن‌ها اشاره می‌کند مردم اما هنوز از وضعیت، کیفیت و سرعت اینترنت گلایه دارند و این بهبود را در تجربه روزمره خود احساس نمی‌کنند.

چرا اینترنت در چند روز اخیر اختلال بیشتری داشت؟
چرا اینترنت در چند روز اخیر اختلال بیشتری داشت؟
مطالعه '6

حتی بررسی‌های کارشناسان و رادارهای داخلی و خارجی که وضعیت اینترنت را نشان می‌دهند هم در برخی مواقع، مانند آن‌چه در اواخر اردیبهشت تا اوایل خرداد ۱۴۰۳ رخ داد، اختلالات گسترده روی شبکه اینترنت کشور را نشان می‌داد. وزیر ارتباطات در خصوص چرایی وقوع اختلال ناشی از کاهش ترافیک IPv6 در شبکه اینترنت کشور به خبرنگار زومیت گفت:

ما در وزارت ارتباطات تلاش‌مان افزایش کیفیت و سرعت شبکه اینترنت کشور است؛ بنابراین کسی که به دنبال توسعه است به دنبال اختلال نیست. گاهی اوقات در جریان این توسعه‌ها ممکن است اتفاقی بیفتد و اختلالی ایجاد شود. در مورد IP نسخه 6 تست‌هایی در حال انجام روی شبکه بود که به‌سرعت برگشت خورد و شبکه به حالت عادی برگشت. شبکه مثل یک موجود زنده دائما در حال توسعه و تغییر است و نصب تجهیزات یا فناوری‌های جدید یا در طی انجام تغییر و تحولات اتفاقاتی می‌افتد که به‌سرعت مدیریت می‌شود.
- عیسی زارع‌پور، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات

او در ادامه نیز تصریح کرد: «هیچکس در وزارت ارتباطات به دنبال ایجاد اختلال نیست و هرکسی که بخواهد حتی سهوا ایجاد اختلال کند، برخورد خواهیم کرد و مشکل را به‌سرعت برطرف می‌کنیم.»

اصلی‌ترین تلاش وزارت ارتباطات برای تحقق این هدف پیگیری پروژه فیبر نوری بوده است که وزیر ارتباطات آن را «بزرگ‌ترین پروژه تاریخ ارتباطات کشور» می‌داند و اضافه می‌کند: «فراهم کردن مقدمات این پروژه یک سال طول کشید و از حدود یک سال و نیم قبل این پروژه به مرحله عملیاتی رسیده است. کار اجرایی در ۶۰۰ شهر آغاز شده و پروژه فیبر نوری در ۴۰۰ شهر عملیاتی شده است.»

به گفته او، هدف دولت در ابتدای تحقق پروژه فیبر نوری اول ایجاد پوشش فیبر نوری تا درب منزل مردم بود و دوم، برقراری اتصال به شبکه فیبر نوری. تا امروز هم به گفته او، برای 5/7 میلیون خانوار پوشش فیبر نوری ایجاد شده است.

نرخ اتصال فیبر نوری فقط ۱۰ درصد است

با وجود تلاش‌های صورت‌گرفته برای راه‌اندازی پروژه فیبر نوری، هنوز میزان استفاده از اینترنت مبتنی بر فیبر نوری در کشور قابل توجه نیست. زارع‌پور در پاسخ به خبرنگار زومیت درباره چرایی این وضعیت گفت:

سیاست ما این بود که در گام اول این طرح پوشش را به اندازه مشخصی برسانیم و بعد تبلیغ و تحریک تقاضا را انجام دهیم. چون تا وقتی سرویس وجود نداشته باشد تبلیغ آن نمی‌تواند موثر باشد. ما گام اول را برداشته‌ایم و برنامه امسال‌مان هم این بود که در کنار افزایش پوشش، افزایش اتصال را هم جلو ببریم. این نرخ اتصال الان پایین و شاید حدود ۱۰ درصد است؛ هدف‌مان این بود که این میزان را امسال به ۲۰ تا ۳۰ درصد برسانیم. امیدواریم دولت بعدی این مسیر را دنبال کنند. زیرساخت‌های این پروژه کاملا فراهم است و اگر اراده‌ای برای پیشبرد آن وجود داشته باشد به‌راحتی می‌توانند برای کل کشور پوشش ایجاد کنند.
- عیسی زارع‌پور، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات

هرچند عده‌ای اعتقاد دارند هزینه بالای تهیه اینترنت فیبر نوری باعث شده تقاضا برای آن کم باشد اما زارع‌پور می‌گوید «در مناطقی که تحت پوشش فیبر نوری قرار گرفته‌اند هر مشترک برای برخورداری از اینترنت فیبر نوری فقط لازم است هزینه مودم و هزینه سرویس ماهیانه‌ای که می‌خرد را بپردازد.»

بیشتر بخوانید
  • چطور برای دریافت اینترنت فیبر نوری درخواست بدهیم؟

به گفته او، حتی در مورد هزینه سرویس هم به اپراتورها دستور داده شده بسته‌های مختلف تعریف کنند و بعضی از اپراتورها حتی هزینه مودم را هم به شکل قسطی روی سرویس حساب می‌کنند. بنابراین وزیر ارتباطات اعتقاد دارد که «تهیه اینترنت فیبر نوری هزینه زیادی برای مردم ندارد» و فقط تبلیغ، فرهنگ‌سازی و تحریک تقاضا نیاز است تا مردم به استفاده از این فناوری روی بیاورند.

در کنار شبکه فیبر نوری وزیر ارتباطات به راه‌اندازی ۲۰۰۰ سایت 5G در کشور اشاره کرده و می‌گوید برنامه وزارتخانه این بود که این تعداد را تا پایان سال ۱۴۰۳ به ۶۰۰۰ سایت 5G برساند. زارع‌پور در ادامه می‌گوید: «شبکه انتقال کشور در سه سال گذشته بیش از سه دهه اخیر توسعه پیدا کرده و ظرفیت این شبکه از ۳۱.۵ ترابیت بر ثانیه دو برابر شده و به ۶۴ ترابیت بر ثانیه رسیده است.»

وزیر می‌گوید دو برابر نیاز کشور اینترنت تامین شده است

به گفته او، ظرفیت شبکه IP کشور نیز به ۵۶ ترابیت بر ثانیه رسیده، هم‌چنین «ظرفیت دروازه‌های ورودی اینترنت کشور دو برابر شده و در نتیجه آن، دو برابر نیاز کشور اینترنت تامین شده است. به همین دلیل است که وقتی قطعی در اینترنت یا تجهیزات رخ می‌دهد هیچ اختلالی در شبکه به وجود نمی‌آید و اینترنت قطع نمی‌شود.»

وزیر ارتباطات روند اپراتورها در بهبود وضعیت اینترنت را صعودی دانست و توضیح داد: «اگر قرار بود تعرفه اینترنت را متناسب با نرخ تورم ۶ سال اخیر بالا ببریم قیمت اینترنت باید ۵ تا ۶ برابر می‌شد اما ما فقط ۳۴ درصد تعرفه اینترنت را افزایش دادیم و این افزایش تعرفه را به بهتر کردن وضعیت اینترنت توسط اپراتورها مشروط کردیم. در حال حاضر همراه اول ۲۱ درصد و ایرانسل ۱۵ درصد بهبود داشته‌اند.»

در زمان گران شدن تعرفه اینترنت وزارت ارتباطات بهبود ۳۰ درصدی وضعیت اینترنت تا پایان خرداد را از اپراتورها قول گرفته بود. حالا این بهبود وضعیت کمتر از این میزان اعلام شده است. زارع‌پور در این خصوص می‌گوید: «شاید تا پایان خرداد دقیقا ۳۰ درصد بهبود انجام نشود اما این روند صعودی است و همان طور که وعده داده بودیم تا پایان سال ۱۴۰۳ وضعیت اینترنت باید ۵۰ درصد بهتر از دی ماه ۱۴۰۲ شود در غیر این صورت اپراتورها جریمه خواهند شد

زارع‌پور: در دولت سیزدهم برخلاف دولت قبل اینترنت کشور قطع نشد

زارع‌پور در بخش دیگری از صحبت‌های خود به این موضوع اشاره کرد که در مدت سه سال فعالیت دولت سیزدهم برخلاف دولت قبلی هیچ‌گاه اینترنت کشور قطع نشد. او در این خصوص گفت:

در زمان دولت گذشته، در آبان ۱۳۹۸ خاطرتان هست که اینترنت کشور چند روز قطع شد. در دولت سیزدهم ما با وجود درخواست نهادهای امنیتی مبنی بر قطع در سال ۱۴۰۱ این اتفاق هیچ‌وقت رخ نداد و تنها در برخی ساعات روز اینترنت محدود شد. حتی در زمان اعمال این محدودیت‌ها هم سکوهای داخلی قطع نشدند و در دسترس مردم قرار داشتند.
- عیسی‌ زارع‌پور، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات

زارع‌پور هم‌چنان به دنبال رفع تحریم گوگل‌پلی است

عیسی زارع‌پور که پیش از این از تلاش برای رفع فیلتر گوگل‌ پلی‌استور خبر داده و گفته بود که کمیته فیلترینگ دو مرتبه درخواست رفع فیلتر این پلتفرم را رد کرده است، امروز هم در پاسخ به پرسش خبرنگار زومیت درباره تلاش برای رفع فیلتر این پلتفرم گفت:

«هم‌چنان به دنبال رفع فیلتر گوگل‌پلی هستم چون ضرر فیلتر بودن آن بیشتر از مزیتش است. هرچند باید به دنبال پاسخگو کردن کشورها و پلتفرم‌های خارجی باشیم اما برخی پلتفرم‌ها قابلیت بازنگری دارند. باید در بعضی سیاست‌ها بازنگری شود تا خودمان را محدود نکنیم.»

افزایش سهم اقتصاد دیجیتال از ۴/۶ درصد به ۹/۷ درصد

عیسی زارع‌پور در ادامه به افزایش سهم اقتصاد دیجیتال از تولید ناخالص ملی اشاره کرد و گفت: «یکی از افتخارات این دولت این است که تمام قد کنار ظرفیت‌های داخلی ایستاد و با همین ایستادگی سهم اقتصاد دیجیتال از ۴/۶ درصد اکنون به ۹/۷ درصد رسیده است.»

او به آیین‌نامه حمایت از سکوها و کسب‌وکارهای داخلی که توسط کارگروه ویژه اقتصاد دیجیتال در دولت سیزدهم تصویب شد نیز اشاره کرد و گفت در نتیجه این حمایت‌ها بوده که در حال حاضر بیش از نیم میلیون کسب‌وکار جدید به پلتفرم‌ها و پیام‌رسان‌های بومی اضافه شده و ارزش تراکنش‌های تجارت الکترونیکی نیز در سال گذشته نسبت به زمان شروع کار دولت سیزدهم 70 درصد رشد کرده است.

اینترنت ماهواره‌ای Yahlink در مرحله دریافت مجوز فعالیت در ایران است

وزیر ارتباطات درباره شرایط فعالیت اینترنت ماهواره‌ای در کشور نیز بار دیگر بر لزوم رعایت قواعد سرزمینی اشاره کرده و توضیح داد که پس از درخواست ایران از ITO برای مشروط شدن فعالیت اینترنت ماهواره‌ای استارلینک به کسب مجوز از کشور، ITO فعالیت شرکت‌های ارائه‌دهنده اینترنت ماهواره‌ای در همه کشورها را منوط به دریافت مجوز از آن کشورها کرد.

او در ادامه به شرکت ارائه‌دهنده سرویس اینترنت ماهواره‌ای Yahlink اشاره کرد و گفت: «این شرکت قواعد سرزمینی ما را پذیرفته و امضا کرده و در حال حاضر در حال طی کردن مراحل گرفتن مجوز است تا در ایران فعال شود.»

۱۲ پرتاب فضایی در سه سال انجام شد

زارع‌پور در ادامه توضیح داد که در حوزه فضایی تحولات جدی در سه سال اخیر رخ داده است و اضافه کرد: «کشور ما در کل ۱۳ پرتاب فضایی انجام داده است که ۱۲ پرتاب در دولت سیزدهم انجام شده است. تا پایان کار دولت سیزدهم دو پرتاب دیگر نیز انجام خواهد شد.»

به گفته او، در دولت سیزدهم برای اولین بار تزریق ماهواره به لایه لئو انجام گرفت که این ماهواره اکنون در این لایه عملیاتی شده و دارد کار می‌کند.»

بهادری جهرمی نیز در خصوص اقدامات انجام‌گرفته در حوزه صنعت فضایی در دولت سیزدهم توضیح داد که «در سه سالی که از عمر دولت سیزدهم گذشت جلسات شورای عالی فضایی بعد از ۱۱ سال برگزار شد و ماحصل همین جلسات ۱۲ پرتاب‌‌ موفقی بود که در این سه سال انجام شد که این تعداد پرتاب تقریبا معادل کل پرتاب‌ها در سه دولت قبل بوده است.»

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ