نبرد با آتش در مناطق صعب‌العبور

اقتصاد ایران:  آتش همچنان در جنگل‌های زاگرس زبانه می‌کشد. سه روز پیش بود که آتش‌به‌جان جنگل‌های رستم در استان فارس افتاد. این آتش‌سوزی اگرچه سرانجام در روز گذشته اطفا شد؛ اما این به معنای پایان بلوط سوزی‌ها در زاگرس نخواهد بود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه ایران، چراکه هنوز معلوم نیست کدام کشاورز یا گردشگر در کدام نقطه از زاگرس، آتش‌به‌جان این منطقه استراتژیک می‌اندازد. برای همین است که مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری فارس می‌گوید: ما بیش از هر چیزی نیاز به دیده‌بان و قرق‌بان داریم. افرادی که سریع‌تر آتش‌سوزی‌ها را به منابع طبیعی اطلاع دهند تا قبل از گسترش آتش بتوانیم به داد بلوط‌ها برسیم.

آتش‌سوزی ها چطور اتفاق افتاد؟


آتش‌سوزی‌های جنگل رستم از روز شنبه آغاز شد. این آتش‌سوزی اگرچه در همان روز مهار شده بود؛ اما دوباره با وزش باد روز دوشنبه زبانه کشید. حجت‌الله مرادی از اطفای کامل آتش‌سوزی در جنگل‌های رستم با تلاش نیروهای امدادی و مردمی خبر می‌دهد و می‌گوید: این حادثه از زمین‌های کشاورزان آغاز شده و تا جنگل‌های رستم پیشروی کرده است.

در این چند روز هم در شهرستان نورآباد و هم در جنگل‌های رستم گزارش آتش‌سوزی داشتیم. البته، با کمک نیروهای امدادی و مردمی آتش‌سوزی در نورآباد سریع‌ اطفا شد که خسارت آن کمتر از جنگل‌های رستم بود.وی با اشاره به پایش جنگل‌های رستم توسط نیروهای منابع طبیعی پس از اطفای آتش، می‌گوید: متأسفانه آتش‌سوزی در شهرستان رستم در منطقه صعب‌العبور و در پرتگاه اتفاق افتاد که این مسأله روند اطفا را طولانی کرد. البته در این حادثه بیشتر گونه‌های یک‌ساله و علفی دچار خسارت شدند و به درختان کهنسال و جنگل به‌خاطر شدت وزش باد شدید آسیب جدی وارد نشد.

تشکیل پرونده برای 8 نفر از متخلفان


وی ادامه می‌دهد: باتوجه‌به اینکه آتش‌سوزی از باغات مردم آغاز شده بود از چند روز قبل تحقیقات برای یافتن علت بروز حادثه توسط نیروهای منابع طبیعی آغاز شد. متأسفانه برخی از کشاورزان برای سرعت‌بخشیدن و آماده‌شدن زمین‌های خود برای کشت اقدام به آتش‌زدن کاه و کلش در مزارع خود کرده بودند.

بعد از اقدام به این کار، آنها نتوانستند آتش را کنترل کنند و آتش به زمین‌های دیگر کشاورزان و در نهایت جنگل‌های رستم سرایت کرد. باتوجه‌به تحقیقات سازمان منابع طبیعی ۸ نفر از متخلفان احتمالی توسط نیروهای ما شناسایی و به مراجع قضایی معرفی شدند. اقدامات قضایی در این زمینه انجام شده و برای متخلفان پرونده تشکیل شده که در دستگاه قضا در حال بررسی است.


میزان خسارات هنوز مشخص نیست


مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری فارس درباره میزان خسارت آتش‌سوزی‌های اخیر نیز می‌گوید: هنوز میزان خسارات به‌صورت دقیق به‌خاطر صعب‌العبور بودن منطقه مشخص نشده است. ما در سازمان منابع طبیعی پیگیر این قضیه هستیم و میزان خسارت دقیق را تا چند روز آینده اعلام خواهیم کرد.


مرادی درباره وضعیت تجهیز استان فارس به امکانات اطفای آتش می‌گوید: در حال حاضر استان به تجهیزات اطفای حریق مجهز شده است. تاجایی که ۱۹۱ دمنده و ۱۵۰ دیده‌بان از سوی منابع طبیعی در اختیار ما قرار گرفته که این تجهیزات در شهرستان‌ها توزیع شدند. از این تعداد، ۲۲ دیده‌بان در اختیار شهرستان نورآباد و ۱۴ نفر هم در اختیار شهرستان رستم قرار گرفته است.


وی از بروز ۹۹ درصد حوادث آتش‌سوزی در مناطق صعب‌العبور استان فارس خبر می‌دهد و می‌گوید: اغلب آتش‌سوزی‌ها در مناطق صعب‌العبور اتفاق می‌افتد که این کار را برای ما و همکارانمان سخت‌تر می‌کند. برای مثال، این حادثه با اینکه چند روز پیش اطفا شده بود به‌خاطر قرارگرفتن در دره و باد شدید زبانه کشید که همکاران ما بخوبی آن را اطفا کردند. البته این اولین‌بار نیست که جنگل های فارس دچار آتش‌سوزی می‌شود و گزارش‌های زیادی در این زمینه وجود دارند که برخی در مراحل اولیه توسط نیروهای ما مهار شده و از گسترش آن جلوگیری می‌شود.

ضرورت افزایش دیده بان‌ها

مرادی در پاسخ به چرایی استفاده‌نکردن از بالگرد برای اطفای حریق نیز می‌گوید: روز گذشته تصمیم گرفتیم تا برای اطفای حریق از بالگرد استفاده کنیم؛ اما باتوجه‌به وجود نیروهای امدادی در محل حادثه و اطفای سریع آن نیازی به اعزام بالگرد نبود. برای ما نیروی انسانی از بالگرد اهمیت بیشتری دارد؛ چون اگر تعداد دیده‌بان‌ها بیشتر باشند سریع‌تر گزارش‌ها آتش‌سوزی به منابع طبیعی اطلاع داده می‌شود و ما سریع‌تر به حادثه اعزام می‌شویم.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری فارس ادامه داد: خوشبختانه از نظر تأمین نیروی انسانی در وضعیت مناسبی قرار داریم؛ اما اگر بتوانیم این تعداد را افزایش دهیم و استان را به خودروهای کمک یار تجهیز کنیم بهتر می‌توانیم از عهده حوادث احتمالی بر بیاییم. وی درباره جبران خسارات آتش‌سوزی‌های اخیر در استان فارس، می‌گوید: تلاش ما در سازمان منابع طبیعی این است که قبل از شروع بارندگی‌ها با کاشت بذر گونه‌های سازگار برای جبران آتش‌سوزی‌ها اقدام کنیم.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ