تحولات اوکراین| تلاش آمریکا برای ادامه مناقشه و شکست روسیه

اقتصاد ایران: هشدار درباره امکان از دست رفتن کی‌یف، شکست کنفرانس سوئیس، تاکید اکثریت جهان بر امکان دستیابی به صلح در اوکراین تنها با گفتگو با مسکو، شرط واشنگتن برای پیوستن کی‌یف به ناتو و مخالفت اسپانیا با اعزام نیرو به اوکراین، از رویدادهای مهم پیرامون جنگ هستند.

- اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم،  ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه در آستانه سفر خود به پیونگ یانگ در مقاله‌‌ای برای یک روزنامه کره شمالی یادآور شد ایالات متحده و متحدانش در تلاش برای تحمیل یک شکست استراتژیک بر روسیه بوده و برای این منظور درصدد طولانی کردن درگیری نظامی در اوکراین هستند. 

او نوشت: «کشورهای غربی به تامین مالی، تسلیحاتی و اطلاعاتی رژیم نئونازی در کی‌یف ادامه می‌دهند و حتی اجازه داده‌اند که سلاح‌ها و تجهیزات مدرن غربی برای حمله به خاک روسیه و اغلب - برای اهداف آشکارا صلح آمیز استفاده شود. آنها حتی تهدید می‎‌کنند نیروهای نظامی خود را به اوکراین خواهند فرستاد»

پوتین در عین حال تاکید کرد که روسیه پذیرای گفتگوی برابر درباره تمامی مشکلات است و او  بارها آمادگی خود برای مذاکره درباره حل و فصل اوضاع در اوکراین را یادآور شده، ولی تمام تلاش‌های روسیه برای حل و فصل مسالمت آمیز مناقشه از سوی غرب رد شده است.

ولادیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین پیش از این پیشنهاد صلح پوتین را نوعی اولتیماتوم ارزیابی کرد و کامالا هریس، معاون رئیس جمهور آمریکا نیز معتقد است که شروط اعلام شده توسط مسکو برای حل مناقشه در اوکراین، در اصل درخواست برای تسلیم بدون قید و شرط  کی‌یف است.

در این رابطه، لری جانسون، تحلیلگر سابق سیا معتقد است که اگر مقامات اوکراینی پیشنهاد صلح ولادیمیر پوتین را رد کنند، این احتمال وجود دارد که اوکراین کنترل خود بر شهر کی‌یف را از دست بدهد.

جانسون در مصاحبه‌ای گفت: مقامات کی‌یف همچنان از هر گونه توافق با مسکو طفره می‌روند، در سال 2022 توافقی را که می‌توانست آنها را نجات دهد رد کردند که اوکراین را تا حد زیادی دست نخورده باقی می‌گذاشت و درگیری نظامی بدون این همه خسارات اقتصادی و تلفات انسانی پایان می‌یافت. آنها اکنون هم توافقی که شامل به رسمیت شناختن حاکمیت روسیه بر پنج منطقه از کشورشان است، خودداری می‌کنند. ولی این روند اوضاع ممکن است که طرف اوکراینی مجبور شود بندر اودسا و احتمالاً شهر کی‌یف را نیز در نتیجه پیشروی نیروهای مسلح روسیه از دست بدهد.

این کارشناس آمریکایی با اشاره به اینکه ولادیمیر زلنسکی به خوبی از کمبود نیرو و سلاح‌های جدید در نیروهای مسلح اوکراین آگاه است، افزود: ارتش اوکراین در خط مقدم جبهه با افراد مسنی که از نظر فیزیکی قادر به انجام اقدامات نظامی فعال و حرفه‌ای نیستند در حال مقابله با ارتش قدرتمند روسیه است و در نتیجه تلفات طرف اوکراینی در ماه های اخیر دو برابر شده است.

در ادامه می‌توانید تحولات مربوط به هشتصد و چهل و ششمین روز جنگ اوکراین را دنبال بفرمایید:

***

مشاور پوتین: اجلاس سوئیس درباره اوکراین به توافقات صلح کمکی نکرد

یوری اوشاکوف،  مشاور رئیس جمهور روسیه در مسائل سیاسی شب گذشته اعلام کرد که کنفرانس برگزار شده در سوئیس درباره اوکراین نتیجه‌ای نداشت و ثابت کرد که حل مناقشه اوکراین بدون مشارکت روسیه غیرممکن  خواهد بود.

این مقام کرملین با اشاره به اینکه در سوئیس یک بیانیه مشترک پایانی به جای یک بیانیه سیاسی تصویب شد، افزود: «این کنفرانس هیچ سهم معناداری در پیشرفت به سمت توافق صلح برنداشت. و اگر در مورد نتایج آن صحبت کنیم، باید پذیرفت که حتی در میان غربی‌ها نیز این تشخیص به وضوح وجود دارد که حل مشکل اوکراین بدون مشارکت روسیه غیرممکن است.»

اوشاکوف با اشاره به اظهارات رئیس جمهور ولادیمیر پوتین در آخرین دیدار با مقامات وزارت خارجه روسیه، برنامه موثری برای حل و فصل مناقشه اوکراین بیان کرد، گفت: «در واقع، رئیس جمهور یک فرصت واقعی را نه تنها برای حل <مناقشه>، بلکه برای اطمینان از حل و فصل بحران امنیتی کنونی و توافق بر سر شرایط عدم تجدید چنین مناقشاتی ارائه داد. در واقع پیشنهاد صلح پوتین نتایج کنفرانس سوئیس را خط زد.»

وزارت خارجه روسیه کنفرانس سوئیس را شکست خورده خواند

ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت خارجه روسیه اعلام کرد شکست اجلاس سوئیس درباره اوکراین  قابل پیش بینی بود، برای اینکه مقامات کی‌یف و حامیان غربی آنها به دنبال راه هایی برای حل و فصل مسالمت آمیز بحران اوکراین نبودند.

در تفسیر این دیپلمات که روز گذشته در وب سایت رسمی وزارت خارجه روسیه منتشر شد، آمده است:  این کنفرانس به همه جهان نشان داد که کی‌یف و غرب علاقه‌ای به صلح در اوکراین ندارند. 

زاخارووا این واقعیت را نیز مورد توجه قرار داد که آندری ارماک، رئیس دفتر رئیس جمهور اوکراین، در بورگنستاک مرتب در حال مذاکره با هیئت های خارجی به منظور افزایش عرضه تسلیحات نظامی برای ارتش اوکراین بود.

به گفته وی، چنین رویدادهایی قادر به ایجاد شرایط لازم و بستری مناسب برای گفتگوهای واقعا جدی برای دستیابی به صلحی پایدار و عادلانه نیستند.

سخنگوی وزارت خارجه افزود: خوشبختانه این آگاهی روزافزون در جهان بوجود آمده است که مسیر واقعی راه حل پایدار برای بحران اوکراین به وضوح در ابتکار صلح رئیس جمهور روسیه، ولادیمیر پوتین نشان داده شده و همه اعتراف دارند که روند صلح بدون مشارکت روسیه غیرممکن است.

صدراعظم اتریش: دستیابی به صلح در اوکراین بدون روسیه غیرممکن است

کارل نهمر، صدراعظم اتریش شب گذشته در مصاحبه‌ای تاکید کرد که بدون روسیه، دستیابی به صلح در اوکراین ممکن نیست.

او گفت: صلح بدون روسیه وجود نخواهد داشت. <...> درگیری‌های نظامی به سرعت شروع می‌شوند و کسانی که آنها را آغاز می کنند تمام تلاش خود را می‌کنند تا به سرعت به آن پایان دهند. کنفرانس سوئیس اولین گام در این راه بود.

نهمر گفت که در زمان درگیری نظامی حفظ تالارهای گفتگو برای بحث درباره آن بسیار اهمیت دارد. وی در عین حال تاکید کرد که غرب در حال حاضر در یک اتاق پژواک قرار دارد و به همین دلیل نمی تواند بقیه جهان را متقاعد کند که به استراتژی خود برای اوکراین بپیوندند. 

نهمر تاکید کرد: برزیل، هند، چین و آفریقای جنوبی به شدت از کشورهای غربی انتقاد می کنند و بدون آنها تحریم‌ها علیه روسیه کارآمد نخواهند بود.

سوئیس: کنفرانس بعدی درباره اوکراین در اروپا برگزار نخواهد شد

 گابریل لوچینگر، رئیس بخش امنیت بین‌الملل وزارت امور خارجه سوئیس اعلام کرد که کنفرانس بعدی در خصوص مسائل مربوط به اوکراین در اروپا برگزار نخواهد شد و روسیه باید به شکلی در آن شرکت داشته باشد.

او گفت: نشست بعدی صلح درباره اوکراین در اروپا برگزار نخواهد شد. سوئیس البته روابط خود را با روسیه حفظ می‌کند. ما زمینه را برای شروع این روند فراهم کرده‌ایم. کاملاً واضح است که روسیه باید به نحوی (در مذاکرات) مشارکت داشته باشد.

در عین حال، این دیپلمات سوئیسی عدم حضور چین در کنفرانس بورگنستاک را نوعی شکست ارزیابی کرد، زیرا بدون پکن "راه حلی برای بحران اوکراین وجود نخواهد داشت". لوچینگر تاکید کرد که خود کشورهای علاقه مند باید برای نشست بعدی گامهای مشخصی بردارند.

کاخ سفید: برای پیوستن به ناتو، اوکراین باید در مناقشه پیروز شود

جان کربی، هماهنگ کننده ارتباطات راهبردی در شورای امنیت ملی کاخ سفید شب گذشته در یک نشست خبری اعلام کرد که دولت یالات متحده معتقد است که آینده اوکراین در نهایت در ناتو است و  واشنگتن به این کشور آن کمک خواهد کرد تا به این ائتلاف بپیوندد.

کربی گفت: «رئیس جمهور جو بایدن نیز بارها گفته که آینده اوکراین در ناتو است. ولی قبل از اینکه آنها بتوانند به ائتلاف بپیوندند کارهای زیادی باید انجام شود. و قبل از هر چیز آنها باید در درگیری با روسیه پیروز شوند.»

این مقام کاخ سفید تاکید کرد که ایالات متحده شرایط شفافی را برای اوکراین تعیین کرده که پس از رعایت آنها می توان از پیوستن آنها به ائتلاف صحبت کرد. او نیاز به خلاص شدن از شر فساد مالی را به عنوان مثال ذکر کرد، زیرا "این مشکل مایه نگرانی بسیار است."

کربی همچنین یادآور شد که "ایالات متحده نمی تواند به طور جادویی" اوکراین را به ناتو اتصال دهد، چرا که این تصمیم توسط همه اعضای این اتحاد گرفته می شود.

کاخ سفید نزدیک سفر پوتین به کره شمالی را زیر نظر خواهد داشت

هماهنگ کننده ارتباطات راهبردی در شورای امنیت ملی آمریکا در نشست خبری خود همچنین اعلام کرد که ایالات متحده قصد دارد از نزدیک سفر ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه به کره شمالی در این هفته را زیر نظر داشته باشد.

جان کربی گفت: «ما مطمئناً این سفر را از نزدیک زیر نظر خواهیم داشت. ما نگران تعمیق روابط بین روسیه و کره شمالی هستیم، نه تنها به دلیل تأثیر آنها بر اوکراین، بلکه به این دلیل که روابط متقابلی که ممکن است ایجاد شود، می‌تواند بر وضعیت کلی در شبه جزیره کره نیز تأثیر بگذارد.»

کربی همچنین با اشاره به اینکه از  فراهم سازی سریع این سفر غافلگیر شده، ولی اطمینان داد که مقامات آمریکایی "نگرانی از این بابت ندارند.

ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه امروز سه شنبه برای یک دیدار دو روزه به کره شمالی می‌رود و سپس به کشور ویتنام سفر خواهد کرد.

مخالفت وزیر دفاع اسپانیا با اعزام نیرو به اوکراین 

روزنامه ال موندو گزارش داد، مارگاریتا روبلز، وزیر دفاع اسپانیا اعلام کرد که شخصاً قاطعانه مخالف اعزام نیروهای نظامی کشورهای متحد خود به اوکراین، حتی برای اهداف آموزشی است.

وزیر دفاع در نشستی که توسط ماریا مارگارت گوسه، سفیر آلمان در اسپانیا با شرکت 30 دیپلمات از سراسر جهان ترتیب داده شد، این موضوع را بیان و تاکید کرد: «ما باید خیلی مراقب اقدامات خود باشیم.» روبلز همچنین "وسواس" ناتو برای "تشدید نکردن وضعیت" از اولین لحظه آغاز درگیری نظامی در اوکراین را یادآور شده و افزود: «چنین اقدامی "اعزام نیرو به اوکراین" تنها به تشدید درگیری منجر خواهد شد.» 

وزارت خارجه قزاقستان دلیل عدم شرکت در اجلاس سوئیس را توضیح داد

آیبک اسمادیاروف،سخنگوی وزارت امور خارجه قزاقستان روز دوشنبه در یک نشست خبری اعلام کرد که این جمهوری تنها بر اساس منافع ملی خود و مطابق با دستور کار رویدادهای بین المللی، نمایندگان خود را به اجلاس اوکراین در سوئیس اعزام نکرد.

در اوایل ماه ژوئن، این دیپلمات گفته بود که مقامات قزاقستان در حال بررسی امکان شرکت در کنفرانس سوئیس هستند. وی سپس تاکید کرد که آستانه از لحاظ تاریخی روابط نزدیکی با هر دو کشور  اوکراین و روسیه داشته و  این روابط را حفظ کرده است.

دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین نیز روز گذشته یادآور شد که بسیاری از هیئت‌های حاضر در اجلاس سران سوئیس به خوبی درک می‌کردند که مذاکرات بدون طرف روسی اقدامی کاملاً بیهوده است.  به عقیده او، در این راستا نتیجه اجلاس برگزار شده در بورگنستاک به صفر رسید. 

انتهای پیام/

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ