آزمایشگاه مقدماتی اینترنت کوانتومی راه‌اندازی می شود

اقتصاد ایران: ستاد توسعه فناوری های اپتیک و کوانتوم در پی فراخوان توسعه فناوری از اجرای بیش از ۱۱۲ طرح از جمله توسعه ساعت اتمی بخار ربیدیوم و راه‌اندازی آزمایشگاه مقدماتی اینترنت کوانتومی حمایت کرده است.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری، ستاد توسعه فناوری های اپتیک و کوانتوم سال گذشته به منظور حمایت از فناوران و دانشگاهیان فعال در حوزه های مرتبط با ستاد، فراخوان هایی را در حوزه های توسعه فناوری و ترویج منتشر کرده است که از آن جمله می توان به فراخوان حمایت از آزمایشگاه‌های فعال در حوزه اپتیک و کوانتوم اشاره کرد. هدف از این فراخوان که در پی آن ۱۰ درخواست حمایت واصل شد، کسب اطلاعات از آزمایشگاه ها همچون تعداد اعضای شاغل، تجهیزات آنها و پروژه‌های در حال اجرای آنان و همچنین حمایت، تجهیز و شبکه‌سازی بین آنها بوده است.

«فراخوان زمستانی ترویج مبانی و کاربردهای کوانتوم و اپتیک» برای تولید محتوا و همکاری با دیگر کانال ها و گروه های فضای مجازی، «فراخوان شتابدهی به پژوهش های علوم و فناوری های کوانتومی» با همکاری بنیاد ملی علم که به دریافت ۳۳ طرح پژوهشی و ۱۳ طرح پسادکتری منجر شد، «فراخوان حمایت از طرح های توسعه فناوری در حوزه اپتیک و کوانتوم»، «فراخوان مسابقه تز من در سه دقیقه»، «فراخوان مشترک اپتیک و کوانتوم با صندوق نوآوی و شکوفایی» و «فراخوان های نوآفرین و بنیاد ملی علم» از جمله این فراخوان‌ها بودند.

نشست ها و رویدادهای ترویجی از دیگر اقداماتی است که در ستاد توسعه فناوری‌های اپتیک و کوانتوم در سال گذشته پیگیری شد؛ دومین همایش ملی فناوری های نوظهور کوانتومی، رویداد کاشتن برای آینده با موضوع اپتیک، فوتونیک و لیزر، چهارمین کنفرانس ملی اطلاعات کوانتومی، سی و نهمین کنفرانس ملی فیزیک ایران، نشست پژوهشگران و متخصصین فعال حوزه علوم و فناوری های کوانتوم، اولین نمایشگاه ملی توسعه فناوری اهی اپتیک و کوانتوم، دومین نمایشگاه کاریابی فیزیک پیشگان و .... از جمله این نشست ها و رویدادهای ترویجی ابود.

گفتنی است در پی فراخوان توسعه فناوری ستاد بیش از ۱۱۲ طرح از فناوران و دانشگاهیان دریافت شد که ۴۵ طرح با اعتباری بالغ بر ۴۰ میلیارد تومان تائید شده است. از جمله طرح‌های در دست اجرا می توان به رصد و مطالعه نقش کوانتومی در حوزه فناوری‌های اپتیک و کوانتوم، توسعه ساعت اتمی بخار ربیدیوم، ساخت دستگاه آنژیوگرافی فلوئورسنت حین عمل، طراحی و ساخت دستگاه ارتعاش سنج لیزری، طراحی و ساخت ماشین سه محوره لیزر حکاکی در طول موج فرابنفش، ساخت دستگاه طیف نگاری گسیل الکتروفوتونی با اشعه ایکس یا XPS، ساخت و تولید دستگاه لیزر دندان پزشکی سه طول موج، طراحی و ساخت دماسنج آهن مذاب، راه اندازی آزمایشگاه مقدماتی اینترنت کوانتومی، زیست حسگر نوری برای ارزیابی تراریختگی موادغذایی و ..... اشاره کرد.

از جمله پروژه های کلیدی تعریف شده در ستاد طی یک سال گذشته در حوزه کوانتوم می توان به مواردی از قبیل توسعه و پیشبرد هاب های کوانتوم واقع در دانشگاه‌های اصفهان و صنعتی شریف با اعتباری بالغ بر ۵۶ میلیارد تومان، راه اندازی مرکز نوآوری کوانتومی دانشگاه علم و صنعت با اعتباری بالغ بر پنج میلیارد تومان و همکاری در تشکیل «مرکز ملی آفرینش فناوری‌های کوآنتومی در کشور» در پارک پردیس اشاره کرد.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ