آیا داروها می توانند مقدار اسپرم را کاهش دهند؟

اقتصاد ایران: اگر دارویی مصرف می‌کنید که باعث عوارض جانبی غیرمنتظره از جمله مشکلات باروری می‌شود، ممکن است لازم باشد داروی دیگری را امتحان کنید.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از هلث کلولند کلینیک، اگر رویای پدر و مادر شدن را دارید، مهم است بدانید که برخی داروها، می توانند تأثیر منفی بر باروری شما داشته باشند.

مصرف دارو چه اثراتی بر ناباروری مردان دارد؟

داروها می توانند بر توانایی شما در ایجاد بارداری تأثیر بگذارند. در بیشتر موارد، این اثرات موقتی هستند و می‌توانند پس از قطع مصرف دارو معکوس شوند اما همیشه اینطور نیست و برخی از آنها می‌توانند به ناباروری مردان منجر شوند.

اگر هدف شما والدین شدن است، با پزشک خود در مورد داروهایی که مصرف می کنید و تأثیرات احتمالی آنها بر باروری صحبت کنید.

و هنگامی که صحبت از مواد مخدر می شود، تأثیر کلی آنها بر سلامت جسمی و روانی شما می تواند گسترده باشد، که سلامت شما را از جهات مختلفی در معرض خطر قرار می دهد. جستجوی درمان فقط برای سلامتی شما مفید نیست. همچنین می تواند به ایجاد یک محیط امن تر و پایدارتر برای فرزند آینده شما کمک کند.

داروهایی که می توانند بر باروری مردان تأثیر بگذارند

اگر دارویی را مشاهده کردید که در اینجا فهرست شده است، چه باید بکنید؟ اول از همه، نترسید. به یاد داشته باشید که بیشتر اوقات، تأثیر آنها بر باروری شما برگشت پذیر است، بنابراین مهم است که در مورد گزینه های خود با پزشک صحبت کنید.

اگر دارویی مصرف می‌کنید که باعث عوارض جانبی غیرمنتظره از جمله مشکلات باروری می‌شود، ممکن است لازم باشد داروی دیگری را امتحان کنید.

آلفا بلوکرها

آلفا بلوکرها برای درمان علائم ادراری ناشی از بزرگ شدن پروستات استفاده می شوند. چند نوع مختلف از این دارو وجود دارد و همه آنها به طرق مختلف بر باروری شما تأثیر می گذارند. به طور خاص، سیلودوسین و تامسولوسین (به ترتیب Rapaflo® و Flomax®) هر دو می توانند باعث کاهش شدید حجم انزال شوند یا ممکن است انزال را کاملاً مهار کنند.

اگر یکی از این داروها را مصرف می کنید، به یک متخصص اورولوژی مراجعه کنید تا در مورد تأثیر احتمالی آنها بر باروری و سایر گزینه های درمانی احتمالی صحبت کنید.

داروهای ضد افسردگی

سلامت روان شما بسیار مهم است، اما اگر می خواهید والدین شوید، ممکن است بخواهید مطمئن شوید که از داروهای ضد افسردگی که مانع از شانس شما می شود، استفاده نمی کنید.

مهارکننده‌های انتخابی بازجذب سروتونین یا SSRI‌ها، رایج‌ترین داروهایی هستند که برای درمان افسردگی و اضطراب تجویز می‌شوند، اما این داروها می‌توانند باعث اختلال عملکرد جنسی، به ویژه طولانی‌تر شدن زمان انزال شوند.

خوشبختانه، SSRI ها تنها گزینه برای درمان افسردگی و اضطراب نیستند. اگر در حال حاضر از SSRI استفاده می کنید، با پزشک خود در مورد داروهای دیگر صحبت کنید.

داروهای شیمی درمانی

متأسفانه، تمام داروهای شیمی درمانی که برای درمان سرطان استفاده می شوند، می توانند تولید اسپرم را به طور قابل توجهی کاهش دهند یا متوقف کنند.

بسته به نوع شیمی‌درمانی که انجام داده‌اید و مدت درمان، تولید اسپرم ممکن است در عرض دو سال بازگردد، اما در بسیاری از افراد، تولید اسپرم هرگز باز نمی‌گردد که منجر به ناباروری می‌شود.

اگر در حال آماده شدن برای شروع شیمی درمانی هستید، از قبل با پزشک خود در مورد فریز کردن اسپرم خود صحبت کنید.

مواد افیونی (مواد مخدر)

مصرف طولانی مدت مواد افیونی می‌تواند سیگنال‌هایی را که تولید تستوسترون را کنترل می‌کنند، مختل کند که می‌تواند باعث کاهش تستوسترون و کاهش کمیت و کیفیت اسپرم شود. میزان تاثیر بستگی به این دارد که کدام مواد افیونی را مصرف می کنید، دوز شما چقدر است و چه مدت از آنها استفاده کرده اید.

تستوسترون

جایگزینی تستوسترون (همچنین به آن تستوسترون مکمل نیز گفته می شود) تأثیر منفی قوی بر تولید اسپرم دارد. محتمل ترین پیامدها غلظت بسیار کم اسپرم یا عدم وجود کامل اسپرم از مایع منی است.

وقتی تستوسترون مصرف می‌کنید، سیگنال‌های هورمونی که به بیضه‌ها می‌گوید تستوسترون بسازد و اسپرم بسازد مسدود می‌شوند. تولید تستوسترون طبیعی شما پس از آن متوقف می شود که باعث می شود سطح تستوسترون در بیضه ها به شدت کاهش یابد.

کتوکونازول

این دارو که برای درمان عفونت های قارچی استفاده می شود، معمولاً به صورت کرم، پماد یا پودر روی پوست استفاده می شود.

به نظر نمی‌رسد که استفاده از آن بر روی پوست شما تأثیری بر باروری شما داشته باشد، اما زمانی که آن را به صورت قرص مصرف کنید، کتوکونازول به تولید تستوسترون آسیب می‌رساند و تولید اسپرم را کاهش می‌دهد.

مهارکننده های 5 آلفا ردوکتاز

این داروها (از جمله Propecia® و Avodart®) برای درمان ریزش مو و بزرگ شدن پروستات استفاده می شوند. تأثیر آنها بر باروری شما معمولاً خفیف است و با قطع دارو معکوس می شود، اما در حالی که آنها را مصرف می کنید، باروری برای شما دشوارتر می شود.

اگر یکی از این داروها را برای درمان ریزش مو مصرف کنید، داده‌ها در مورد تأثیر بر تولید اسپرم متناقض هستند اما مصرف آن برای بزرگ شدن پروستات می تواند باعث کاهش حجم مایع منی و تعداد کل اسپرم در منی شود که می تواند باردار شدن فرد را دشوارتر کند.

تا 5 درصد از افرادی که این دارو را به هر دلیلی مصرف می‌کنند، مقدار اسپرم آن ها کاهش پیدا می کند، بنابراین اگر در ایجاد بارداری مشکل دارید، حتما با پزشک مشورت کنید.

سایر داروها

برخی دیگر از داروهای تجویزی می توانند مشکلات باروری ایجاد کنند، اگرچه اکثر آنها برگشت پذیر هستند.

این موارد عبارتند از:

  • داروهای ضد صرع مانند کاربامازپین، اکسکاربازپین و والپروات.
  • ضد رترو ویروس ها، داروهایی که عمدتاً برای جلوگیری از تکثیر HIV استفاده می شوند.
  • برخی از آنتی بیوتیک ها که با عفونت های باکتریایی مبارزه می کنند.
  • داروهای فشار خون، مانند نیفدیپین و اسپیرونولاکتون.
  • سایمتیدین که می تواند برای درمان رفلاکس اسید و زخم استفاده شود.
  • کلشی سین یک داروی نقرس
  • سولفاسالازین، برای درمان کولیت اولسراتیو یا آرتریت روماتوئید استفاده می شود.

اگر هر یک از این داروها را مصرف می کنید و در بارداری مشکل دارید، مهم است که برای آزمایش مایع منی به یک اورولوژیست مراجعه کنید.

استروئیدهای آنابولیک

ورزشکاران و بدنسازان گاهی اوقات از استروئیدهای آنابولیک برای بهبود عملکرد یا تغییر ظاهر بدنی خود سوء استفاده می کنند اما آنها بسیار ناامن هستند.

استروئیدهای آنابولیک با تداخل با سیگنال های هورمونی مورد نیاز برای تولید اسپرم به باروری مردان آسیب می رسانند. میزان آسیبی که آنها به باروری شما وارد می کنند بستگی به این دارد که چه چیزی مصرف می کنید، چه مقدار از آن را مصرف می کنید و چه مدت آن را مصرف می کنید.

بسیاری از افراد 3 تا 12 ماه پس از قطع مصرف استروئیدهای آنابولیک تولید اسپرم را بازیابی می کنند اما اثرات آنها بر سلامتی می تواند آنقدر جدی باشد که شما نباید آنها را مصرف کنید مگر اینکه پزشک شما آنها را برای یک بیماری خاص تجویز کند.

و مراقب مصرف مکمل های تناسب اندام و عضله سازی باشید. محصولاتی که از منابع نامعتبر تهیه می شوند گاهی با استروئیدهای آنابولیک آلوده می شوند که ممکن است شما حتی در مورد آنها ندانید.

ماری جوانا

به دلیل اثرات منفی که THC، ماده فعال ماری جوانا می تواند بر باروری داشته باشد، شما (و شریک زندگیتان) باید تمام مصرف خود را در زمانی که در حال تلاش برای باردار شدن هستید متوقف کنید.

THC می تواند تولید اسپرم را کاهش دهد و میل جنسی را با تداخل در تولید تستوسترون ضعیف می کند. همچنین ممکن است حرکت اسپرم را محدود کند.

تنباکو

مصرف دخانیات و سیگار کشیدن، با انواع بیماری های جدی مرتبط است و می توانید مشکلات باروری را به لیست این مشکلات اضافه کنید.

سیگار تأثیر منفی بر تولید اسپرم و حرکت اسپرم دارد. ترک سیگار ممکن است سخت باشد، اما دلایل بسیار زیادی برای این ترک وجود دارد.

مت آمفتامین

مت، همانطور که اغلب شناخته می شود، یک محرک مصنوعی و بسیار اعتیاد آور است که بدن شما را به طرق مختلف تحت تاثیر قرار می دهد که هیچ کدام مثبت نیستند. می تواند فشار خون و ضربان قلب و تنفس را افزایش دهد، باعث اختلالات خلقی و روان پریشی شود و حتی منجر به مرگ شود.

تحقیقات هنوز مشخص نیست که چگونه یا آیا استفاده از مت آمفتامین بر باروری مردان در انسان تأثیر می گذارد. اما نشان داده شده است که حرکت اسپرم را در موش ها کاهش می دهد که احتمال ناباروری را افزایش می دهد.

چه زمانی در مورد ناباروری مردان به پزشک مراجعه کنیم؟

اگر در باروری با مشکل مواجه هستید، به پزشک مراجعه کنید. سپس ممکن است شما را برای تجزیه و تحلیل مایع منی به یک اورولوژیست ارجاع دهند که کمیت و کیفیت اسپرم شما را آزمایش می کند. این اولین قدم در تشخیص مشکلات باروری مردان است.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ