گروسی: به بازگشت دیپلماسی نیازمندیم

اقتصاد ایران: مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت: درباره برنامه هسته‌ای ایران، ما به بازگشت به دیپلماسی نیازمندیم. ما برجام را داشتیم که اکنون فقط روی کاغذ است و دیگر معنایی ندارد. هیچ طرفی آن را اجرا نمی‌کند و به آن پایبند نیست.

- اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در مصاحبه با روزنامه روسی ایزوستیا گفت که برجام معنای خود را از دست داده و دیگر هیچکس به آن پایبند نیست.

مدیرکل آژانس در این باره گفت: درباره برنامه هسته‌ای ایران، ما به بازگشت به دیپلماسی نیازمندیم. ما برجام را داشتیم که اکنون فقط روی کاغذ است و دیگر معنایی ندارد. هیچ طرفی آن را اجرا نمی‌کند و به آن پایبند نیست.

وی در عین حال مدعی شد: برای انعقاد توافقی جدید، ایران باید اجازه دسترسی به تاسیسات هسته‌ای خود را به بازرسان آژانس بدهد. به همکارانم در ایران می‌گویم که باید حداقل دسترسی به تاسیسات هسته‌ای را به آژانس به منظور کمک به بازگشت به نسخه دوم توافق هسته‌ای یا هر توافق دیگری بدهند. نباید سناریوی کره شمالی را تکرار کنیم؛ سناریویی که تلاش‌ها و مذاکرات چند دهه‌ای در آن بی‌فایده بود.

گروسی همچنین مدعی شد که آژانس سیاست‌ ضد ایرانی را دنبال نمی‌کند.

اعضای شورای حکام آژانس چندی پیش قطعنامه پیشنهادی سه کشور اروپایی انگلیس، آلمان و فرانسه علیه ایران را به تصویب رسانده و خواستار همکاری ایران با نهاد دیده‌بان هسته‌ای سازمان ملل متحد شدند. 

مقام‌های ایران پیش از تصویب این قطعنامه هشدار داده بودند که به آن پاسخ مناسب و لازم خواهند داد.

نمایندگی ایران در سازمان ملل پس از صدور قطعنامه ضدایرانی شورای حکام آژانس اعلام کرد که این قطعنامه «اثر مخربی» بر تعاملات آینده خواهد داشت.

وزارت امور خارجه ایران هم ساعاتی بعدتر در بیانیه‌ای ضمن محکوم کردن قطعنامه ضد ایرانی در شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، این اقدام را سیاسی و غیرسازنده و در ادامه سیاست‌های شکست خورده قبلی برخی از کشورهای غربی دانست.

برخی رسانه‌های غربی گزارش داده‌اند که جمهوری اسلامی ایران آژانس اتمی را از قصد خود برای توسعه بیشتر برنامه هسته‌ای این کشور با نصب سانتریفیوژهای جدید در سایت‌های نطنز و فردو مطلع کرده است. این رسانه‌ها مدعی شده بودند که اقدام تهران در پاسخ به قطعنامه ضدایرانی آژانس صورت گرفته است.

انتهای پیام/

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ