خطر سقوط در کمین محافظه کاران انگلیس

اقتصاد ایران: نظرسنجی‌های مختلف در آستانه انتخابات پارلمانی انگلیس شکستی سخت و سقوطی تلخ بعد از ۱۴ سال حکومت بر انگلیس را برای محافظه کاران به رهبری "ریشی سوناک" پیش بینی می‌کند.

- اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، حزب محافظه کار انگلیس در آستانه انتخابات پارلمانی جدید هر روز به پرتگاه سقوط نزدیک تر می شود.

روزنامه "دی پرسه" در مطلبی نوشت: بر اساس نتایج نظرسنجی های جدید، اپوزیسیون در حزب کارگر در انتخابات پیش رو در انگلیس حداقل 40 درصد آراء را به دست خواهد آورد. محافظه کاران تحت رهبری ریشی سوناک تنها حدود 20 درصد آراء را کسب خواهند کرد.

بر اساس سه نظرسنجی جدید، محافظه‌کاران بریتانیایی به رهبری ریشی سوناک، نخست‌وزیر بریتانیا در معرض خطر شکست سخت در انتخابات سراسری 4 جولای ( 14 تیر ماه) هستند. بر اساس این نظرسنجی های منتشر شده حزب کارگر کیر استارمر احتمالاً به وضوح برنده این انتخابات خواهد بود.

به عنوان مثال، ساندی تلگراف تحقیقی را توسط موسسه نظرسنجی ساوانتا منتشر کرد که بر اساس آن حزب کارگر 46 درصد و محافظه‌کاران 21 درصد آرا را به دست آوردند.

بر اساس نظرسنجی های انجام شده از طرف ساندی تایمز و موسسه (سورویشن) و آبزرور (اپینیوم)، اپوزیسیون احتمالاً 40 درصد آراء را به دست می آورند. به این ترتیب به دلیل سیستم انتخاباتی «اول پس از پست» در بریتانیا، محافظه‌کاران با شکستی حتی مهم‌تر در توزیع واقعی کرسی‌ها نسبت به ارقام درصدی مواجه هستند.

به گفته مؤسسه سورویشن حزب حاکم امروز می تواند 72 کرسی از 650 کرسی مجلس سفلی را به خود اختصاص دهد که کمترین تعداد در تاریخ تقریبا 200 ساله آن است. کریس هاپکینز، رئیس تحقیقات سیاست این موسسه در این باره گفت: تحقیقات ما نشان می دهد که این رای گیری نمی تواند چیزی کمتر از انقراض انتخاباتی برای حزب محافظه کار باشد.

به این ترتیب در آستانه انتخابات پارلمانی انگلیس نظر سنجی‌ها شکست تلخی را برای حزب محافظه کار نخست وزیر این کشور پیش بینی می‌کنند.

چندی پیش هم حزب راست‌گرای پوپولیست اصلاحات بریتانیا در یک نظرسنجی برای اولین بار از حزب محافظه کار ریشی سوناک، نخست وزیر این کشور پیشی گرفت. در این نظرسنجی منتشر شده توسط موسسه یووگو به نمایندگی از روزنامه تایمز، حزب پوپولیست اصلاحات بریتانیا UK با دو درصد افزایش به 19 درصد رسید و در رتبه دوم پس از حزب کارگر قرار گرفت.

حزب محافظه کار 14 سال است که در انگلیس قدرت را در دست دارد و در آستانه انتخابات تحت فشار زیادی قرار دارند. در نظرسنجی‌ها، محافظه‌کاران ماه‌هاست که از حزب مخالف کارگر عقب افتاده‌اند.

حزب اصلاحات بریتانیا حزب جدید نایجل فاراژ است که پیش از این رهبر حزب برگزیت Ukip بود. اصلاحات بریتانیا با مواضع سخت و ضد مهاجرتی خود می تواند آرای بیشتری را از محافظه کارها بدزدد.

محافظه کاران از سال 2010 بر بریتانیا حکومت می کنند. بر اساس نظرسنجی ها، حزب محافظه کار انگلیس در انتخابات سراسری چهارم ژوئیه با شکستی جدی مواجه است. حزب کارگر خواهان بازگشت به قدرت است.

"دیوید کامرون"، ترزا می، بوریس جانسون، لیز تراس، ریشی سوناک در این دوران نخست وزیری این کشور را عهده دار شدند. این دوره دولتی با کاهش هزینه های عمومی ("ریاضت اقتصادی") و پس از آن برگزیت آغاز شد. سایر موضوعات مهم مانند بحران جاری در نظام سلامت، کرونا، مهاجرت و تورم سال‌های سیاسی پرتلاطمی ایجاد کردند. علاوه بر این، محافظه‌کاران درگیر رسوایی‌های متعددی هم در این دوران شدند.

کیر استارمر، رهبر اپوزیسیون (حزب کارگر) می خواهد به مقر دولت در خیابان داونینگ 10 نقل مکان کند - حزب کارگر آخرین بار از سال 1997 تا 2010 نخست وزیر این کشور را تعیین کرد.

پارلمان بریتانیا از دو مجلس تشکیل شده است: مجلس منتخب عوام و مجلس اعیان، که اعضای آن انتخابی نیستند، اما به استثنای چند مورد، مادام العمر منصوب می شوند. در انتخابات سراسری در 4 ژوئیه 2024، رای دهندگان در بریتانیا می توانند نمایندگان خود را در 650 حوزه انتخابیه انتخاب کنند. نامزدی که بیشترین آرا را به دست آورد، برنده حکمیت می شود و سپس برای حدود پنج سال نماینده این حوزه در مجلس عوام است.

ریشی سوناک، نخست وزیر انگلیس نامزد اصلی محافظه کاران حاکم در این انتخابات است. این مرد 44 ساله اولین نخست وزیر در تاریخ این کشور با ریشه های غیر انگلیسی است. سوناک در سال 2020 وزیر خزانه داری در کابینه جانسون شد. او از سال 2022 نخست وزیر است.

حالا کیر استارمر، رهبر اپوزیسیون 61 ساله، می خواهد اولین نخست وزیر حزب کارگر از زمان تونی بلر و گوردون براون شود. او از سال 2015 عضو مجلس عوام بریتانیا است. پس از شکست سنگین جرمی کوربین، رهبر جناح چپ کارگر در انتخابات، استارمر در سال 2020 این سمت را به دست گرفت. او مسیری بسیار معتدل‌تر از کوربین را نشان می‌دهد.

کاندیدای اصلی لیبرال دموکرات ها هم اد دیوی (58) است که از سال 1997 با یک وقفه کوتاه عضو پارلمان بوده است.

نایجل فاراژ (60)پوپولیست دست راستی که قبلاً تا حد زیادی خود را به حضور در رسانه ها محدود کرده بود، یک ماه قبل از انتخابات به طور شگفت انگیزی اعلام کرد که به عنوان رهبر حزب اصلاحات بریتانیا نامزد خواهد شد. او تاکنون در هفت تلاش برای عضویت در پارلمان لندن شکست خورده است. اما اکنون او شانس های خوبی دارد.

یک نظرسنجی یوگو نیز در ژوئن 2024 منتشر شد که به وضوح نشان داد که حال و هوای محافظه‌کاران بد است. بر این اساس، 73 درصد از شرکت کنندگان در این نظرسنجی گفته اند که وضعیت کشور بدتر از زمانی است که محافظه کاران 14 سال پیش به قدرت رسیدند. 85 درصد گفتند که وقتی نوبت به هزینه های زندگی می رسد، وضعیت آنها بدتر از سال 2010 است. 84 درصد سیستم بهداشت ملی، NHS را در وضعیت بدتری می بینند. وقتی نوبت به نظام مهاجرت و وضعیت اقتصادی رسید، 78 درصد گزارش منفی دادند. کارنامه محافظه‌کاران در مورد مسائل دیگر نیز ضعیف است.

انتهای پیام/

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ