رسانه عبری: اسرائیل وارد جنگ فرسایشی چند جبهه‌ای شده است

اقتصاد ایران: یک رسانه عبری زبان اذعان کرد، اسرائیل در حال حاضر وارد جنگ فرسایشی چند جبهه‌ای شده است که هیچ کس نمی‌داند چه هزینه‌های را برایش به بار خواهد آورد.

- اخبار بین الملل -

به گزارش گروه عبری خبرگزاری تسنیم، روزنامه عبری زبان گلوبس در گزارشی اذعان کرد، اسرائیل در حال حاضر وارد جنگ فرسایشی در چند جبهه شده است که نمی‌داند در پایان آن چه هزینه‌‌هایی را متحمل خواهد شد.

این رسانه عبری زبان افزود: اسرائیل به طور اعم و ساختار نظامی ـ امنیتی آن به طور اخص در تقاطع پیچیده‌ای ایستاده است، چون بعد از هشت ماه تهاجم مستمر به نوار غزه و با وجود اشغال اکثر مناطق آن، هنوز خبری از شکست حماس نیست، علاوه بر آن ظاهرا جنگ شمشیرهای آهنین بیش از آنکه جنگی با هدف مشخص و نهایی در یک پروسه خاص باشد، به چیزی شبیه به جنگ فرسایشی چند جبهه‌ای در جنوب و شمال تبدیل شده است.

به اعتراف گلوبس، در چارچوب همین سردرگمی است که روز شنبه 8 نظامی اسرائیل به طور همزمان از پای در آمدند، این سومین باری است که از ابتدای جنگ نظامیان اسرائیلی در حادثه خطرناکی در داخل یک نفر بر زرهی کشته می‌شوند.

چند ساعت کوتاه بعد از آن هم خبر کشته شدن 3 نظامی دیگر هم منتشر شد تا مشخص شود، با وجود گذشت هشت ماه از آغاز جنگ هیچ کس دقیقا نمی‌داند که این جنگ به کدام سمت و سو می‌رود.

سرتیپ بازنشسته عامیر اویوی جانشین سابق فرمانده لشکر غزه و فرمانده دانشکده مهندسی نظامی ارتش اسرائیل به گلوبس گفت: استراتژی حملات انجام گرفته توسط اسرائیل نظامیانش را به خطر می‌اندازد، اگر شما نتوانید فشار مستمری را ایجاد کنید، تحت فشار قرار گرفته و امکان سازماندهی مجدد را از دست می‌دهید و همین امر باعث می‌شود تا خطر علیه نیروهای شما افزایش پیدا می‌کند.

در بخش دیگری از این گزارش آمده است، جنگ فرسایشی قواعد خاص به خود را دارد، چه در بعد تاکتیکی و چه در بعد اقتصادی شرایط و ویژگی‌‌هایی مخصوصی دارد.

اما اگر جنگ کلاسیک یا عملیات نظامی محدود باشد، یعنی چیزی مانند آنچه که طی دو دهه گذشته در نوار غزه شاهد آن بودیم، نقطه آغاز و پایان مشخصی برای جنگ وجود دارد، اما جنگ اینجا متفاوت است، از اینرو چه در بازار و چه در شرکت‌های اقتصادی و حتی ساختارهای اقتصادی دولتی نیز امکان پیش بینی و رسم نمودارهایی که بتواند حجم زیان‌های اقتصادی را پیش بینی کند، وجود ندارد.

به تعبیری دیگر از اولین روزهای آغاز جنگ ارزیابی‌های میزان زیان‌های اقتصادی جنگ سیر صعودی خود را ادامه داد تا آنکه در آخرین ارزیابی صورت گرفته، رئیس بانک مرکزی اعلام کرد این جنگ تا اوایل سال 2025 (دی ماه سال جاری) بیش از 250 میلیارد شیکل هزینه برای اسرائیل در بر خواهد داشت.

از این رو می‌توان گفت که این سردرگمی در مشخص کردن زمان بندی پایان جنگ، نه تنها به ارتش ضربه وارد می‌کند بلکه باعث فرسایش قدرت جامعه و اقتصادی می‌شود تا پرسش‌‌هایی در رابطه با میزان تاب آوری اقتصاد در ادامه پشتیبانی از جنگی که مدتش به درازا کشیده، مطرح ‌گردد، به ویژه که کسر بودجه تراکمی 12 ماه گذشته منتهی به ماه مه به حدود 137.7 میلیارد شیکل رسیده و افزایش نقطه به نقطه 0.3 درصدی را از تولید ناخالص ملی نسبت به ماه قبل از آن آوریل به ثبت رساند و در کل به حدود 7.2 درصد از درآمد ناخالص ملی رسید.

در بخش دیگری از این گزارش آمده است، جنگ شمشیرهای آهنین تاکنون باعث فراخوانی بیش از 295 هزار نظامی احتیاط از زن و مرد شده است، امری که به شدت اقتصاد اسرائیل را تحت تاثیر خود قرار داد، این فراخوانی تا زمانی بود که ما شاهد افزایش تنش چند روز اخیر در مرزهای شمالی نبودیم و حزب الله مسئولیت 200 عملیات شلیک در یک روز را به عهده نگرفته بود.

صرف نظر از جنبه وسیع و فراگیر جنگ و تاثیرات آن بر افراد و تسلیحاتی، پیش بینی می‌شود که شاهد شکل‌گیری جبهه قویی هم در لبنان باشیم، و این جبهه به چالش بی سابقه‌ای در پشت جبهه برای ما ایجاد کند.

براساس ارزیابی سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا، حزب الله زرادخانه تسلیحاتی بالغ بر 150 هزار موشک و پرتابه در اختیار دارد، که اگر در روز 7 ا کتبر حماس با شلیک بی سابقه 3000 فروند موشک و گلوله خمپاره کار خود را پیش برد، حزب الله می‌تواند این میانگین را برای یک ماه و نیم ادامه دهد، این در حالی است که به طور مثال حزب الله در طول جنگ دوم لبنان (جنگ 33 روزه) حدود 4 هزار موشک شلیک کرد که اکثر آنها هم از نوع کاتیوشا با برد 30 کیلومتر بودند.

سرتیپ احتیاط باسر هم در این رابطه به گلوبس گفت: پیش بینی‌های ما آن است که روزهای اولیه جنگ با حزب الله برای ما بسیار پر تلفات و هزینه بار باشد، نبیل قاووق از رهبرن حزب الله اواخر هفته اعلام کرده بود که حزب الله برد و شدت آتش خود را افزایش داده است و بار دیگر تهدید حزب الله را تکرار کرد که اگر اسرائیل تنش را افزایش دهد، حزب الله هم عمل مشابهی را انجام خواهد داد.

دکتر کارمیت والنسی پژوهشگر بارز اندیشکده امنیت داخلی (INSS) نیز به این رسانه گفت: منطق حزب الله جلوگیری از شکل‌گیری جنگ گسترده علیه اسرائیل است و این منطق حاکم بر تمامی این درگیری بود، اما در برهه اخیر شاهد آن هستیم که حزب الله تغییراتی در آن به وجود آورد و نشان داد که نصرالله آمادگی ورود به جنگی چند ساله را دارد، این امر از گفتار و رفتار حزب مشهود است، ما شاهد افزایش حملات و بکارگیری انواع جدیدی از مهمات هستیم.

والنسی افزود: حزب‌الله دریافته است که جنگ در غزه به این زودی‌ها به پایان نخواهد رسید و از این رو سطح کنترل شده‌ای از آتش را در دستور کار خود قرار داده است زیرا حزب الله نمی‌خواهد که با همین شدت برای مدت طولانی اقدام به حمله کند و در این چارچوب شاهد روند سینوسی در حجم این حملات خواهیم بود، اما اگر جنگ در غزه متوقف شود، درگیری در شمال هم متوقف خواهد شد.

 

انتهای پیام/

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ