ادامه روند افزایش کلاهک‌های هسته‌ای توسط قدرت‌های بزرگ

اقتصاد ایران: انستیتو صلح سیپری در گزارش سالانه خود از افزایش روزافزون تعداد کلاهک‌های هسته‌ای عملیاتی توسط قدرت‌های هسته‌ای دنیا و تاکید روزافزون آن‌ها بر مسئله بازدارندگی هسته‌ای ابراز نگرانی کرد.

- اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از روزنامه "فرانکفورتر آلگماینه سایتونگ"، با توجه به مناقشات بین‌المللی متعدد، قدرت‌های هسته‌ای دنیا به طور فزاینده‌ای بر بازدارندگی هسته‌ای تکیه می کنند.

بر اساس گزارش سالانه‌ای که روز دوشنبه توسط موسسه تحقیقات صلح استکهلم سیپری منتشر شد، تعداد کلاهک‌های هسته‌ای عملیاتی به طور مداوم در حال افزایش است.

البته کلاهک‌های دور ریخته شده در حال برچیده شدن هستند و تعداد جهانی تسلیحات هسته‌ای برای چندین دهه در حال کاهش است. در عین حال، کلاهک‌های بیشتری در حال عملیاتی شدن هستند.

بر اساس اطلاعات انستیتو سیپری با اتکای فزاینده کشورها به بازدارندگی هسته‌ای، تعداد سلاح‌های هسته‌ای در حال توسعه نیز افزایش یافته است. از موجودی تخمینی جهانی 12121 کلاهک تا ژانویه 2024، تقریباً 9585 کلاهک برای استفاده بالقوه در انبارهای نظامی موجود بود. بر اساس این گزارش، حدود 3904 عدد از این کلاهک ها بر روی موشک ها و هواپیماها نصب شده بودند که تعداد آن ها 60 مورد بیشتر از ژانویه 2023 بود. مابقی در انبارهای مرکزی قرار داشتند.

بر اساس اطلاعات این موسسه در مجموع 9 کشور دارای سلاح هسته‌ای هستند. رهبران در این لیست کشورهای آمریکا و روسیه هستند. ذخایر آنها حدود 90 درصد از کل کلاهک های هسته‌ای را شامل می شود. بریتانیا در رتبه سوم قرار دارد و پس از آن فرانسه، چین، هند، پاکستان، کره شمالی و رژیم صیونیستی قرار دارند. آلمان چنین تسلیحاتی ندارد.

روسیه و ایالات متحده آمریکا علاوه بر ذخایر نظامی خود، هر کدام بیش از 1200 کلاهک دارند که قبلاً از زرادخانه نظامی خارج شده بودند و به تدریج در حال برچیده شدن هستند.

"دن اسمیت" ، رئیس انستیتو سیپری در این باره گفت: متأسفانه، در حالی که تعداد کل کلاهک‌های هسته‌ای در سراسر جهان به تدریج کاهش می‌یابد، اما تعداد کلاهک‌های هسته‌ای عملیاتی هر سال همچنان در حال افزایش است.

محققان صلح انتظار دارند این روند ادامه یابد و تسریع شود، که این امر "بسیار نگران کننده" است.

بر اساس اطلاعات این سازمان حدود 2100 کلاهک از این کلاهک ها در حالت آماده باش بالا با موشک های بالستیک قرار داشتند. بر این اساس تقریباً همه این کلاهک ها متعلق به روسیه یا ایالات متحده آمریکا بود. برای اولین بار، چین هم برخی از کلاهک های خود را در حالت آماده باش بالا نگه داشته است.

این زرادخانه های هسته ای عمومی در کشور چین از 410 کلاهک شمارش شده در ژانویه 2023 به 500 کلاهک در ژانویه 2024 رسید. هانس کریستنسن، کارشناس انستیتو سیپری در این باره گفت: چین در حال گسترش زرادخانه هسته ای خود سریعتر از هر کشور دیگری است." اما بدون استثنا، همه کشورهای دارای سلاح هسته ای در تلاش برای افزایش بیشتر ذخایر خود هستند.

در این گزارش آمده است: اما هیچ کس واقعاً نمی خواهد به کسی اجازه دهد به کارت های آنها نگاه شود. کارشناسان انستیتو سیپری شکایت دارند که شفافیت در مورد نیروهای هسته ای دو کشور پیشرو پس از شروع جنگ روسیه در اوکراین در فوریه 2022 کاهش یافته است. شفافیت در سایر کشورها نیز کاهش یافته است. با این حال، بحث در مورد توافقات در مورد استفاده مشترک از سلاح های هسته ای اهمیت بیشتری یافته است.

"ویلفرد وان"، رئیس برنامه تسلیحات کشتار جمعی سیپری در این باره گفت: ما از زمان جنگ سرد ندیده‌ایم که سلاح‌های هسته‌ای چنین نقش برجسته‌ای در روابط بین‌الملل ایفا کنند.

دیپلماسی هسته ای از زمان حمله روسیه به اوکراین در فوریه 2022، چندین بار با شکست مواجه شده است. در فوریه 2023، ولادیمیر پوتین، رهبر کرملین، معاهده خلع سلاح نیو استارت - آخرین معاهده مهم خلع سلاح هسته ای با ایالات متحده را به حالت تعلیق درآورد. این امر زرادخانه سلاح های هسته ای هر دو کشور را محدود کرده و بازرسی ها را تنظیم می کند. گفتگوها در مورد توافق جایگزینی برای این قرارداد که در سال 2026 منقضی می شود نیز به حالت تعلیق درآمد.

در نوامبر 2023، روسیه از تصویب معاهده منع جامع آزمایش‌های هسته‌ای (CTBT) با استناد به «عدم تعادل» با ایالات متحده آمریکا ، که این معاهده را از زمان باز شدن آن برای امضا در سال 1996 تصویب نکرده بود، پس گرفت. اخیراً، روسیه در ماه می 2024 تمرینات تاکتیکی تسلیحات هسته ای را در نزدیکی مرز اوکراین اعلام کرد.

انتهای پیام/

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ