تحولات اوکراین|شکست زلنسکی در جلب حمایت جهان جنوب

اقتصاد ایران: خودداری ۱۰ کشور از امضای بیانیه پایانی اجلاس سوئیس، شرط زلنسکی برای مذاکره با روسیه، تاکید بر لزوم آزادی تمامی اسرا، اعزام ۲.۷ هزار زندانی اوکراینی به جبهه و پیشنهاد مجارستان برای میانجیگری بین اتحادیه اروپا، کی‌یف و مسکو، از رویدادهای مهم جنگ هستند.

- اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم،  آژانس خبری بلومبرگ گزارش داد که ولادیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین در کنفرانس سوئیس نتوانست حمایت مورد نظر خود از تعدادی از کشورهای کلیدی جنوب جهان را به دست آورد. این مسئله بر تلاش‌های او برای جلب حمایت بیشتر از کی‌یف سایه افکنده است.

این خبرگزاری نوشت: اجلاس سوئیس  اختلافات بین رهبران کشورهای جهان در خصوص حل و فصل مناقشه اوکراین و مشکل تأمین تسلیحاتی این کشور توسط شرکای غربی آن را آشکارتر کرده است. صحبت بر سر کشورهایی است که یا مایلند روابط خود با روسیه را حفظ کنند یا ارزیابی متفاوتی از درگیری اوکراین دارند.

بلومبرگ یادآور شد، زلنسکی درباره نتایج کنفرانس اعتراف کرد که بسیاری از کشورها دوست داشتند روسیه را نیز در این رویداد ببینند. وی اشاره کرد که انتظار دارد برخی از کشورهایی که بیانیه پایانی اجلاس را امضا نکرده‌اند، بعد از مشورت با دولت‌های خود این کار را انجام دهند. بنابراین می‌توان نتیجه گرفت که کنفرانس سوئیس نشان داد که اگر بتوان به پیشرفتی در خصوص جلب حمایت جهان جنوب دست یافت، این روند بسیار کند خواهد بود.

در این رابطه لازم به ذکر است که بیش از 10 کشور، از جمله اعضای گروه بریکس، از امضای بیانیه نهایی اجلاس درباره اوکراین خودداری کردند. سند نهایی کنفرانس برگزار شده در مورد اوکراین در سوئیس، توسط 80 کشور از 92 کشور شرکت کننده در آن حمایت شد. فهرست کشورها شب گذشته در برخی رسانه‌های سوئیس منتشر شد.

لازم به یادآوری است، در میان کسانی که از این بیانیه حمایت کردند، ایالات متحده آمریکا، کانادا، بریتانیا، فرانسه، آلمان و سایر کشورهای اتحادیه اروپا بودند. همچنین برخی شرکت کنندگان از امضای این سند خودداری کرده و با تمامی مفاد آن موافق نیستند که از جمله آنها می توان به اعضای گروه بریکس اشاره کرد. صحبت بر سر  آفریقای جنوبی، امارات متحده عربی، برزیل، عربستان سعودی، هند، اندونزی، ارمنستان و بحرین است.

کارل نهمر، صدراعظم اتریش نیز به این مسئله اشاره کرده و یادآور شد که برخی کشورها از بیانیه نهایی شکایت داشته و با محتوای آن بطور کامل موافق نیستند.  نهمر افزود: «تمایل در این است که کنفرانس بعدی با مذاکرات مشخص‌تری سازماندهی شود.» البته به عقیده او، چشم انداز چنین رویدادی هنوز مشخص نیست و صحبت درباره مشارکت روسیه در آن نیز خیلی زود است.

در ادامه می‌توانید تحولات مربوط به هشتصد و چهل و پنجمین روز جنگ اوکراین را دنبال بفرمایید:

***

زلنسکی: کی‌یف آماده مذاکره با روسیه با احترام به "تمامیت ارضی" اوکراین است

 ولادیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین در یک کنفرانس مطبوعاتی پس از پایان اجلاس سران در سوئیس، تاکید کرد که تنها در صورتی که روسیه به «تمامیت ارضی» اوکراین احترام بگذارد، کی‌یف آماده است مذاکرات با مسکو را آغاز کند.

او گفت: در صورتی که روسیه به تمامیت ارضی ما احترام بگذارد، ما نیز آماده هستیم همین فردا مذاکرات با مسکو را آغاز کنیم.

علاوه بر این، زلنسکی در مورد مشارکت احتمالی روسیه در "دومین اجلاس صلح" صحبت کرد و به این واقعیت اشاره کرد که بسیاری از کشورها دوست داشتند نمایندگان مسکو نیز در این رویداد حضور داشته باشند. 

رئیس جمهور اوکراین تاکید کرد: البته شرکت روسیه در اجلاس بعدی به این معنا خواهد بود که "آنها خواهان صلح هستند و تصمیم به پایان دادن به درگیری نظامی گرفته‌اند".

زلنسکی یادآور شد که از نتیجه اجلاس که برای کی‌یف بسیار مهم است، رضایت داشته و آن را یک موفقیت میداند، هر چند برخی کشورها از بیانیه پایانی حمایت نکردند. او یادآور شد که رایزنی‌هایی در این خصوص در حال انجام است و او امیدوار است تعداد کشورهایی که به آن ملحق شوند افزایش خواهد یافت.

رئیس جمهور اوکراین همچنین به وضعیت میدان نبرد نیز اشاره کرد و مدعی شد که وضعیت در منطقه خارکف تثبیت شده است و در آینده نزدیک ارتش تقویت خواهد شد و قادر خواهد توانست پاسخ دندان شکنی به روسیه بدهد.

زلنسکی در این کنفرانس مطبوعاتی همچنین به وضعیت دشوار ارسال کمک‌های نظامی به کی‌یف اعتراف کرده و یادآور شد که اگر در این زمینه تعلل شود، بسیار دیر خواهد شد و حجم کمک‌های کنونی برای پیروز شدن کافی نیست.

زلنسکی همچنین ابراز امیدواری کرد که اوکراین در آینده نزدیک جنگنده های F-16 را نیز تحویل خواهد گرفت.

کی‌یف امکان مشارکت روسیه در دومین کنفرانس صلح را بعید ندانست

دیمیتری کولبا، وزیر امور خارجه اوکراین شب گذشته به این واقعیت اعتراف کرد که برای پایان دادن به درگیری نظامی در این کشور به صورت مسالمت آمیز، روسیه هم باید به مذاکرات دعوت شود. 

کولبا تاکید کرد: گفتگو با مسکو برای کی‌یف اجتناب ناپذیر است. ما امیدواریم نشست بعدی به پایان درگیری نظامی منجر شود، البته برای این کار، هر دو طرف درگیری باید به مذاکرات نزدیک شوند. ما به خوبی درک می کنیم که لحظه‌ای فرا می‌رسد که لازم است با طرف روسی گفتگو کنیم.

این دیپلمات همچنین یادآور شد که مقامات اوکراینی برخورد متفاوتی از طرف کشورهای غرب و جنوب جهان دریافت میکند و نمایندگان دومی بر لزوم "مصالحه" در مذاکرات با روسیه تاکید دارند.  او گفت: «در جریان اجلاس سوئیس صداهایی از نمایندگان جنوب جهان درباره سازش‌های دشواری که اوکراین باید انجام دهد شنیده شد. مسلما این صحبتی نیست که ما از سوی شرکای غربی خود می شنویم.»

دیپلمات روس: مقامات کی‌یف غیر قابل مذاکره هستند

واسیلی نبنزیا، نماینده دائم روسیه در سازمان ملل بامداد امروز، دوشنبه، در مصاحبه‌ای اعلام کرد که به عقیده مقامات مسکو،  ولادیمیر زلنسکی که دوره ریاست‌جمهوری او در 20 مه به پایان رسیده، توانایی و مسئولیت پذیری لازم برای انجام مذاکرات را ندارد.

او گفت: ما بارها آمادگی خود را برای گفتگو تایید کرده‌ایم. و اینها فقط اظهاراتی با ماهیت اعلامی نیستند و  رئیس جمهور شخصاً این موضوع را اعلام کرده است. ضمن اینکه در آوریل سال 2022، مذاکره کنندگان ما توافقات استانبول را امضا کردند. این سند توسط رئیس هیئت نمایندگی اوکراینی نیز امضا شد.

این دیپلمات روس یادآور شد که حامیان مالی آنگلوساکسون کی‌یف برای جلوگیری از دستیابی به یک راه حل مسالمت آمیز برای توقف درگیری هر کاری انجام داده و میدهند، چون هدف آنها چیز دیگری است.

او در پایان افزود: «بنابراین تنها نتیجه منطقی که می‌توان گرفت این است که رژیم زلنسکی قادر به انجام مذاکره نیست. در اینجا یک سوال مطرح می‌شود: آیا می توان بدون گفتگو به توافق رسید؟ البته، چنین بی کفایتی مشخصه کلی سیاست خارجی مقامات کنونی در کی‌یف است.»

زلنسکی: اوکراین منتظر تحویل F-16 دانمارکی در آینده نزدیک است

ولادیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین شب گذشته پس از دیدار خود با مت فردریکسن، نخست وزیر دانمارک اعلام کرد که کی‌یف انتظار دارد در آینده نزدیک جنگنده‌های F-16 را تحویل بگیرد.

او در پیامی در کانال تلگرامی خود در این باره نوشت: در این دیدار، ما این فرصت را داشتیم تا در مورد پیشرفت روند مقدمات انتقال هواپیماهای F-16 دانمارکی به اوکراین گفتگو کنیم.

زلنسکی تاکید کرد که این جنگنده‌ها باید در آینده نزدیک در اختیار اوکراین قرار بگیرند. به گفته او، در گفتگو با فردریکسن درباره آغاز مذاکرات برای پیوستن اوکراین به اتحادیه اروپا نیز تبادل نظر شد.

تاکید اجلاس سران سوئیس بر لزوم آزادی تمامی اسیران جنگی 

در سند نهایی تصویب شده در کنفرانس بورگنستاک آمده است که تمامی اسیران جنگی که در جریان درگیری نظامی در اوکراین دستگیر شده اند، باید آزاد شوند.

به گزارش نشریه انگلیسی ایندیپندنت، این سند به سه مورد از مشکلات در نتیجه درگیری نظامی در اوکراین اشاره کرده که شرکت کنندگان در کنفرانس موافقت کردند که روی آنها کار کنند. بند نخست به حمایت بی قید و شرط از عملکرد امن نیروگاه‌های هسته‌ای مطابق با استانداردهای آژانس بین المللی انرژی اتمی (IAEA) می‌پردازد.

به نوشته این نشریه، بند دوم بیان می‌کند که امنیت غذایی جهانی به تولید و عرضه بی وقفه غذا بستگی دارد. در این راستا، دسترسی به بنادر دریای سیاه و آزوف در خاک اوکراین بسیار با اهمیت است. و در بند سوم تاکید شده که تمامی اسیران جنگی اوکراینی و روسی باید از طریق تبادل کامل آزاد شوند.

همچنین تاکید شده که دستیابی به صلح مستلزم مشارکت و گفتگو بین همه طرف‌های درگیر است. البته بیش از 10 کشور از امضای بیانیه نهایی اجلاس درباره اوکراین خودداری کردند. این سند توسط 80 کشور از 92 کشور مورد حمایت قرار گرفت. در میان کشورهایی که با مفاد این بیانیه بطور کامل موافق نیستند ارمنستان، بحرین، برزیل و امارات هم دیده می‌شوند.

 آمادگی سوئیس برای سازماندهی کنفرانس بعدی در مورد اوکراین

ویولا آمهرد،  رئیس جمهور سوئیس اعلام کرد که کشورش آماده سازماندهی نشست‌های جدیدی در مورد حل و فصل احتمالی مناقشه اوکراین است.

او با اشاره به اینکه در صورت لزوم جلسات بیشتری در سوئیس ترتیب داده خواهد شد، افزود که مقامات برن به مشارکت فعال در چنین بحث هایی ادامه خواهند داد. آمهرد همچنین اعتراف کرد که اکثریت قریب به اتفاق تصمیماتی که در این رویداد گرفته شده، تنها با مشارکت روسیه قابل اجرا خواهد بود و بسیاری از شرکت کنندگان در کنفرانس هم به این مسئله اشاره کردند.  

ولادیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین نیز درباره احتمال برگزاری نشست دوم صحبت کرد. او گفت که آماده‌سازی شرایط برای رویداد بعدی «ماه‌ها طول می‌کشد، نه سال‌ها».

فون در لاین: راه طولانی برای رسیدن به صلح در اوکراین پیش روی است

اورسولا فون در لاین، رئیس کمیسیون اروپا ابراز عقیده کرد که مسیر دستیابی به صلح در اوکراین طولانی خواهد بود.  او در یک کنفرانس مطبوعاتی پس از اجلاس سران سوئیس گفت: صلح در اوکراین در یک مرحله به دست نمی آید و راه درازی پیش روی است.

او همچنین از مسکو خواست تا به درخواست جامعه بین المللی توجه کند. فون در لاین اشاره کرد: وقتی «روسیه بر اساس منشور سازمان ملل متحد برای صلح آماده شود»، «به تلاش‌های» کشورهای غربی برای حل این وضعیت خواهد پیوست.

مجارستان پیشنهاد داد بین اتحادیه اروپا و روسیه در مورد اوکراین میانجی شود

پیتر سییارتو، وزیر امور خارجه مجارستان در  اجلاس سران در سوئیس درباره اوکراین، اعلام کرد که بوداپست آماده کمک به ارائه خدمات میانجیگری برای برقراری ارتباط بین اتحادیه اروپا، کی‌یف و مسکو است.

وزیر امور خارجه طی سخنرانی خود در این کنفرانس گفت: «شاید ما آخرین کشور اروپایی باشیم که کانال‌های ارتباطی خود با روسیه را قطع نکرده‌ایم. آنها باز هستند، بنابراین نقش ما در این زمینه ضروری است، برای پایان دادن به جنگ، برای نجات جوانان و در جلوگیری از جدایی بیشتر خانواده‌‌ها، ما آماده کمک و گفتگو با طرف‌های درگیر هستیم، اما لطفا  سخنان مرا منفی تلقی نکنید، هدف ما پایان دادن به درگیری نظامی در اوکراین است.»

سییارتو تاکید کرد که بیش از 150 هزار شهروند مجارستانی در غرب اوکراین زندگی می‌کنند و بوداپست تمام داده‌ها را در اختیار دارد که "چه تعداد از آنها شامل قانون بسیج شده و چه تعداد از آنها در میدان نبرد کشته شده‌اند".

رئیس‌جمهور فنلاند از چین خواست بر  عملکرد روسیه تأثیر بگذارد

الکساندر استاب، رئیس جمهور فنلاند در حاشیه کنفرانس صلح در سوئیس به خبرنگاران اعلام کرد که چین باید روسیه را تحت تأثیر قرار دهد تا به درگیری نظامی در اوکراین پایان دهد.

او گفت: من از چین می‌خواهم که بر پوتین [رئیس‌جمهور روسیه] تأثیر بگذارد تا او به این درگیری نظامی خونین پایان دهد.

رئیس جمهور فنلاند همچنین به نقش کشورهای جنوب جهان در دستیابی به صلح در اوکراین اشاره کرد.

چند روز قبل، وزیر امور خارجه چین، وانگ ایی که کشورش از شرکت در اجلاس سوئیس  خودداری کرده، تاکید کرد که پکن طرفدار برگزاری یک کنفرانس واقعی است که توسط هر دو طرف مناقشه - مسکو و کی‌یف - به رسمیت شناخته شود.

رسانه آمریکایی: بیش از 2750 نفر از زندان‌های اوکراین آزاد و به جبهه فرستاده شدند

روزنامه "واشنگتن پست" روز یکشنبه گزارش داد که در اوکراین، بیش از 2750 نفر برای خدمت در صفوف نیروهای مسلح این کشور و عزیمت به خط مقدم جبهه نبرد با روسیه از زندان‌های این کشور  آزاد شده‌اند.

بر اساس اطلاعات این نشریه، دولت اوکراین طبق قانون جدید بسیج، محکومانی را که در رابطه با جرایمی مانند قاچاق مواد مخدر، حملات مسلحانه، قتل و سایر جرایم جدی در حال گذراندن دوران محکومیت خود بودند، آزاد کرده است.

 شخصی به نام سرگئی که 11 سال از محکومیت 14 ساله خود به دلیل حمله مسلحانه را گذرانده و در ازای آزادی مشروط حاضر به اعزام به جبهه شده، به خبرنگار واشنگتن پست  گفت: «من مطمئن نیستم که آنها واقعاً مانند جنگجویان عادی با ما رفتار کنند. <...> شاید آنها میخواهند ما را مانند گوشت دم توپ مورد استفاده قرار دهند. امیدی به بازگشت از جبهه ندارم.»

یک مقام نظامی اوکراینی که نامش فاش نشده و در روند بسیج کردن زندانیان در ارتش مشارکت دارد، نیز به روزنامه گفت که هیچکس به موفقیت این ابتکار اعتقادی ندارد. علاوه بر این، به عقیده او، این احتمال بسیار زیاد است که محکومان اعزامی به جبهه تلاش به فرار کنند و به همین دلیل در واحدهای نظامی جداگانه و تحت شرایط امنیتی از آنها برای کارهای لجستیکی در پشت خط مقدم استفاده می‌شود. 

اولیانوف: آژانس باید حملات اوکراین به نیروگاه زاپروژیه را تایید کند

 میخائیل اولیانوف، نماینده دائم روسیه در سازمان‌های بین المللی در وین شب گذشته  در مصاحبه با روزنامه ایزوستیا، تاکید کرد که اگر گلوله باران نیروگاه هسته‌ای زاپروژیه  ادامه یابد، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی (IAEA) باید به دخالت نیروهای مسلح اوکراین در حملات به تاسیسات هسته‌ای اعتراف کند.

او گفت: «اگر حملات همچنان ادامه داشته باشد، دیر یا زود شواهدی ظاهر می‌شود و آن‌گاه رافائل گروسی، مدیر کل آژانس مجبور خواهد شد واقعیت را اعلام کند. تاکنون، شرایط به او اجازه داده که به فقدان 100 درصد شواهد اشاره کند.»

نیروگاه هسته‌ای زاپروژیه در مناطق جنوبی اوکراین از سال 2022 به اینطرف تحت کنترل روسیه قرار گرفته است. اوکراین و روسیه یکدیگر را به حمله به این تاسیسات متهم می کنند. مسکو بارها شواهدی مبنی بر دست داشتن نیروهای اوکراینی در این حملات به جامعه جهانی ارائه داده است، ولی آژانس، با وجود حضور کارشناسانش در نیروگاه به دلایل سیاسی تاکنون از اعتراف به این مسئله خودداری کرده است. از ماه آوریل 2024، حملات هواپیماهای بدون سرنشین به این تاسیسات افزایش یافته است.

گروسی: وضعیت نیروگاه هسته‌ای زاپروژیه  واقعاً جدی است

رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی نیز در گفتگو با خبرنگار ایزوستیا، ابراز نگرانی کرد که واضح ترین خطر برای نیروگاه هسته‌ای زاپروژیه گلوله باران یا حملات با استفاده هواپیماهای بدون سرنشین است، اما خطرات کمتر آشکاری نیز وجود دارد.

او گفت: «من فکر می کنم واضح ترین خطر حمله فیزیکی مستقیم است، به عنوان مثال، گلوله باران یا حملات هواپیماهای بدون سرنشین به نیروگاه هسته‌ای، همانطور که قبلا اتفاق افتاده است. اما خطرات دیگری وجود دارد که کمتر آشکار است، یا حداقل برای عموم مردم شناخته شده نیست.»

گروسی توضیح داد: «به عنوان مثال، این خطرات با قطع منبع تغذیه خارجی نیروگاه مرتبط هستند: یعنی اگر برق از دست برود، عملکرد خنک کننده اضطراری قطع خواهد شد، اما این بدان معنا نیست که بلافاصله سانحه هسته‌ای رخ می دهد، زیرا ایستگاه هنوز مجهز به برق اضطراری است. ژنراتورها، البته آخرین خط دفاعی تاسیسات هستند. ضمناً سوخت این ژنراتورهای اضطراری با گاز، بنزین و ... تامین می‌شود و با تمام شدن این سوخت، وضعیت بسیار دشواری پیش خواهد آمد. این یک تهدید فرضی نیست، بلکه یک خطر بسیار واقعی است.»

رئیس آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همچنین نگران سطح حفاظت از تأسیسات ذخیره‌سازی سوخت مصرف‌ شده است. به گفته وی، این منطقه حتی از راکتورها نیز آسیب پذیرتر است.

همکاری آژانس با روسیه ادامه خواهد داشت

رافائل گروسی در این مصاحبه همچنین اعلام کرد: «روسیه یک قدرت هسته‌ای پیشرو است.شرکت "راس اتم" تامین کننده شماره یک انرژی هسته‌ای در جهان است. همانطور که قبلاً گفتم، راس اتم حتی در کشورهایی حضور دارد که تحریم‌های ضد روسیه را اعمال می‌کنند و به وضوح طرفدار اوکراین در  درگیری نظامی هستند.  با وجود همه این مشکلات، روسیه در ایجاد نظم هسته‌ای شرکت دارد. ناگفته نماند که این همکاری قوی است و ادامه خواهد داشت.»

رئیس آژانس بین‌المللی انرژی اتمی این فرصت را مهم می‌داند که با ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه درباره مشکلات کنونی گفتگو کند. او  همچنین تماس‌های منظم خود با آلکسی لیخاچیف، رئیس شرکت راس اتم روسیه را غیر قابل جایگزین ارزیابی کرد. 

انتهای پیام/ 

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ