توسعه کشاورزی «دشت قزوین» دغدغه ملی است

اقتصاد ایران: قزوین- نماینده ولی فقیه در استان قزوین با بیان اینکه برای بیابانی نشدن «دشت قزوین» با جدیت پای کار باشیم گفت: توسعه کشاورزی و باغداری «دشت قزوین» دغدغه ملی است.

به گزارش خبرگزاری مهرآیت‌الله عبدالکریم عابدینی در دیدار مدیرکل سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین که به مناسبت هفته جهاد کشاورزی انجام شد، اظهار کرد: خدای متعال در آیه ۷۸ سوره حج می‌فرماید «وَجَاهِدُوا فِی اللَّهِ حَقَّ جِهَادِهِ»، یعنی (و در راه خدا چنانکه حق جهاد در راه اوست جهاد کنید).

وی ادامه داد: این جهاد فقط به معنای میدان نبرد به معنای نظامی نیست، بلکه همه عرصه‌ها اعم از جهاد فرهنگی، جهاد با نفس، مبارزه با هوا و هوس، جهاد کشاورزی و تولیدات سفره غذایی مردم را شامل می‌شود.

امام جمعه قزوین تصریح کرد: وقتی حق جهاد، حق تقوا و حق تلاوت در کنار هم قرار گرفتند، خدا یک تشویق بزرگ را برای آدم می‌فرستد، این تشویق در آیه ۷۴ سوره انفال است، خدای متعال در این آیه می‌فرماید «أُولَئِکَ هُمُ الْمُؤْمِنُونَ حَقًّا»، بنابراین وقتی این سه حق در کنار هم قرار گرفت، آدم مؤمن حقیقی می‌شود.

وی یادآور شد: حق تقوا، حق جهاد و حق تلاوت با هم معنا می‌دهند، یعنی قطعات یک پازل و نقشه هستند، اگر یکی از این قطعات نباشد نقشه ما ناقص خواهد بود.

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین اظهار کرد: ما باید جهادی عمل کنیم، جهادی عمل کردن به معنای تلاش و کوشش زیاد است، در قیامت به ما می‌گویند آیا این تلاش و کوشش‌های شما در قالب دستورالعمل‌های قرآنی و در حوزه تقوا بود؟

ضرورت توجه به کشاورزی دانش‌بنیان با مشارکت مردم

آیت‌الله عابدینی عنوان کرد: مسئله حائز اهمیت دیگر، کشاورزی دانش‌بنیان با مشارکت مردم است، رهبر حکیم انقلاب بسیار بر این معنی تأکید داشته و دارند.

وی بیان کرد: در ایام قدیم در روستاها درب هر خانه‌ای را که باز می‌کردیم صدای مرغ، خروس، گاو و گوسفند شنیده می‌شد، در گوشه و کنار همان خانه باغچه بود، در حیاط خانه محصولات مورد نیاز خود را می‌کاشتند و همیشه ماست و دوغ محلی تأمین بود اما امروز این شرایط تغییر کرده و زندگی ها شبیه زندگی شهری شده است.

امام جمعه قزوین خاطرنشان کرد: اینهمه محصولات روستایی و مشارکت مردم در تولید کجا رفت؟ اگر می‌توانیم بیاییم چاره‌ای بیندیشیم، هیچ چیزی جای این‌ها را نمی‌گیرد.

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین تأکید کرد: همیشه همه مردم خواستار و طالب دوغ و ماست روستا بوده و هستند، اما امروز می‌بینیم که خود به خود دوغ و ماست شرکتی سر سفره روستاییان است، چه شد که کار روستاها به اینجا کشید؟ الموت یک گوشه‌ای از فرصت کشاورزی، کشت و کار و منابع طبیعی ماست، پیش از این الموت گوشت تهران را تأمین می‌کرد، امروز چقدر وضعیت تغییر کرده است، این‌ها یعنی ما مشارکت مردم را حذف کرده‌ایم.

توسعه کشاورزی و باغداری دشت قزوین دغدغه ملی است

آیت‌الله عابدینی یادآور شد: توسعه کیفی و کمی کشاورزی و باغداری در دشت قزوین بسیار حیاتی، سرنوشت ساز و دغدغه ملی است، ما به این موضوع به صورت استانی نگاه نمی‌کنیم، اینکه ما می‌گوییم ملی برای این است که اگر دشت قزوین به هر دلیلی آسیب ببیند، این روستایی که در دشت قزوین ساکن است، راهی تهران و کرج می‌شود، اگر دشت قزوین آباد باشد، هم می‌تواند غذای مردمان خودش را تأمین کند، هم می‌تواند سفره غذایی تهران و جاهای دیگر را تأمین کند، دشت قزوین چنین استعدادی دارد.

امام جمعه قزوین اظهار کرد: اگر آب، کشاورزی، باغ و درخت در دشت قزوین باشد، خاک دشت هم حفظ می‌شود، در غیر این صورت، خاک دشت قزوین تبدیل به ریزگرد می‌شود و استان‌های همجوار به ویژه پایتخت را تحت تأثیر قرار می‌دهد، بنابراین باید برای بیابانی نشدن دشت بسیار تلاش کنیم با جدیت پای کار باشیم.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ