برای مدیریت منابع آب باید به سمت مدیریت مشارکتی حرکت کنیم

اقتصاد ایران: قزوین- مدیرعامل شرکت آب منطقه ای قزوین گفت: برای مدیریت و حفظ و حراست از منابع آب با تغییر نگرش باید از مشارکت مردمی به سمت مدیریت مشارکتی حرکت کنیم.

به گزارش خبرگزاری مهر، منصور ستوده در این دیدار با ساالار آبنوش نماینده مردم قزوین، البرز و آبیک در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: مباحث مرتبط با شبکه آبیاری دشت قزوین و حق آبه این استان از سد طالقان یکی از مطالبات مهم بهره برداران است که توسط همکاران این شرکت در حال پیگیری می‌باشد.

ستوده با اشاره به طرح آبرسانی از سد طالقان به شهرها و روستاهای استان گفت: فاز اول این طرح با هدف تأمین آب شرب شهرهای آبیک و زیاران به طول ۱۷.۵ کیلومتر و به میزان ۸ میلیون مترمکعب آب در سال به بهره برداری رسیده و فاز دوم طرح نیز به طول ۳۵ کیلومتر به منظور تأمین آب شهرهای محمدیه، مهرگان در حال پیگیری جهت تأمین اعتبارات مورد نیاز برای شروع عملیات اجرایی می‌باشد، که البته ۱۰ کیلومتر ابتدایی مسیر تملک و عملیات آماده سازی و تسطیح آن نیز انجام شده است.

وی ادامه داد: یکی دیگر از طرح‌های مهم در دست مطالعه این شرکت احداث سد بورمانک است که مطالعات این طرح در حال تکمیل و به روزرسانی جهت اخذ ردیف اجرایی است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای قزوین تصریح کرد: در حوزه منابع آب تاکنون به دنبال مشارکت مردم بودیم یعنی تصمیم گیری انجام می‌شد و انتظار داشتیم مردم جهت اجرای تصمیمات اخذ شده با نماینده دولت همکاری نمایند، اما این نگاه باید به مدیریت مشارکتی تغییر کند یعنی باید بخشی از مدیریت منابع آب در اختیار مردم باشد تا آنها در تصمیم گیری ها نقش داشته باشند، چرا که وقتی بهره برداران در تصمیم گیری ها نقش و جایگاه خاص خود را داشته باشند قطعاً در زمینه اجرای آن تصمیم نیز همکاری و مشارکت بهتری خواهند داشت.

ستوده افزود: با همین نگاه پروژه بازار آب به صورت پایلوت در استان قزوین کلید خورد تا یک بستر قانونی و شفاف جهت معامله آب برای بهره برداران در استان ایجاد گردد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای قزوین با اشاره به اینکه حاکمیت، بازار و مردم سه رکن مهم در مدیریت منابع هستند، عنوان داشت: اگر ما بتوانیم اقدامات غیرحاکمیتی را به مردم واگذار کنیم به طور حتم در حفظ و حراست از دشت قزوین و منابع آب‌های زیرزمینی موفق تر خواهیم بود.

سردار آبنوش نماینده مردم شریف قزوین، البرز و آبیک در مجلس شورای اسلامی نیز در این نشست ضمن تبریک آغاز دهه ولایت اظهار داشت: موضوع آب امروزه یکی از مهمترین چالش‌های استان قزوین می‌باشد، چرا که آب مهمترین عامل در توسعه زیرساخت و زمینه ساز اشتغال است.

وی افزود: آب در بحث کشاورزی نیز بسیار حائز اهمیت بوده و کمبود آن می‌تواند معیشت قشر بزرگی از جامعه را تحت تأثیر قرار دهد.

این مقام مسئول ادامه داد: علیرغم خشکسالی‌های پی در پی و تغیرات اقلیمی که تأثیر بسزایی در کاهش منابع آبی استان داشته، ولی با مدیریت صحیح و بسیج امکانات و بهره گیری از تکنولوژی‌های جدید و دانش بنیان می‌توانیم ضمن صرفه جویی در مصرف آب، بهره وری را در حوزه آب و کشاورزی نیز ارتقا دهیم.

نماینده مردم شریف قزوین، البرز و آبیک در مجلس شورای اسلامی در بخش پایانی صحبت‌های خود گفت: ما باید با نگاه انقلابی و جهادی به دنبال بهبود وضعیت رفاه و معیشت مردم باشیم که تحقق این مهم نیز نیازمند کاهش فاصله بین متولیان این حوزه با مردم و استفاده از ظرفیت آنها در تصمیم گیری ها می‌باشد.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ