گربه‌ها از آب خوششان نمی‌آیند؛ اما این دو شیر آفریقایی رکورددار طولانی‌ترین شنا هستند

اقتصاد ایران: دو شیر نر با پیمودن مسافت ۱٫۶ کیلومتری در آب‌های خطرناک کانال کازینگا در اوگاندا، رکورد طولانی‌ترین شنای ثبت‌شده توسط یک گربه‌سان بزرگ را شکستند.

یکی از شب‌های تاریک ماه فوریه، دو شیر نر در آب‌های کم‌عمق کانال کازینگا در پارک ملی ملکه الیزابت در اوگاندا ایستاده بودند و به آن سوی آب چشم دوخته بودند. حدود ۱٫۶ کیلومتر دورتر، در سمت دیگر رودخانه ساحل وجود داشت.

اسب‌های آبی و تمساح‌های پنج متری در کانال زندگی می‌کنند و عمق آب در برخی از نقاط آن به شش متر می‌رسد. تقریبا ۱۲ ساعت قبل، این دو شیر نر در نبری برای قلمرو شکست خورده و خوش‌شانس بودند که هنوز نفس می‌کشند. ماندن در این سمت کانال خطرناک بود و آن‌ها احتمالا صدای غرش شیرهای ماده را از دوردست می‌شنیدند.

مانند بسیاری از گونه‌های گربه، شیرها شناکردن را دوست ندارند و یکی از شیرها که پژوهشگران او را جیکوب نامیده‌اند، فقط سه پا داشت. او پایش را در سال ۲۰۲۰ پس از گرفتار شدن در تله شکارچیان از دست داد. اما جیکوب و برادرش تیبو تسلیم نشدند و تصمیم گرفتند طولانی‌ترین شنایی را که تاکنون برای شیرها ثبت شده است، انجام دهند. دانشمندان یافته‌های خود را در مقاله‌ای توصیف کرده‌اند که برای انتشار در مجله‌ی Ecology and Evolution پذیرفته شده است.

شرح ویدئو: جیکوب و تیبو درحال شنای رکوردشکن ۱٫۶ کیلومتری خود در کانال کازینگا در اوگاندا

شیرها برای عبور از عرض رودخانه سه بار تلاش کردند. در تلاش دوم، هواپیمای بدون سرنشینی که آن‌ها را دنبال می‌کرد، اثر حرارتی بزرگی را تشخیص داد که احتمالا تمساح یا آسب آبی درحال تعقیب شیرها بود. دو شیر نر قبل از بازگشت به ساحل به شکل Y از هم فاصله گرفتند. کمتر از یک ساعت پس از اولین تلاش، آن‌ها برای سومین بار حرکت کردند. مسیر امن به‌نظر می‌رسید و آن‌ها به راه خود ادامه دادند تا درنهایت از کانال عبور کردند.

کانال کازینگا پارک ملی را به دو بخش تقسیم می‌کند. پژوهشگران سه بار جیکوب و برادرش را در آن سوی کانال دیده بودند و فرض کرده بودند که آن‌ها از رودخانه عبور کرده‌اند اما مدرکی برای اثبات این فرض نداشتند.

شیر آسیب دیده
جیکوب، شیر سه‌پا.

در دلتای اوکاوانگو در بوتسوانا، شیرها درحال شنا مشاهده شده‌اند، اما به‌ندرت بیش از ۴۵ متر شنا کرده‌اند. در سال ۲۰۱۲ شیری حدود ۱۰۰ متر را شنا کرد و از رودخانه زامبزی (زیمبابوه تا زامبیا) گذشت. در نوامبر ۲۰۲۳ شیر نر جوانی با طی مسافت ۳۰۰ متر از رودخانه  روفیجی در جنوب تانزانیا عبور کرد.

شواهد غیرمستندی نیز وجود دارد که نشان می‌دهد شیرها فاصله ۹۵۶ متری بین ساحل دریاچه کاریبا (در مرز بین زامبیا و زیمبابوه) و یکی از جزیره‌های دریاچه را شنا کردند، اما این موضوع هرگز در ویدئو تایید نشده است.

شرح ویدئو: شیرها پس از دومین تلاش برای عبور از رودخانه. آن‌ها پس از تعقیب شدن توسط اسب آبی یا تمساح به ساحل برگشتند.

برخی از گربه‌های بزرگ بیشتر با آب سروکار دارند. جگوارها به شکار کایمن‌ها در رودخانه‌های برزیل معروف هستند. مطالعه‌ای که در سال ۲۰۲۲ منتشر شد، شنای تقریبا ۱٫۱ کیلومتری شیر کوهی را در دریاراه پیوجت در امتداد سواحل واشینگتن گزارش کرد. در همان سال، ببر نری مسافت مشابهی را در رودخانه براهماپوترا در شمال هند شنا کرد. اما طبق تخمین پژوهشگران، دو شیر مورد مطالعه در اوگاندا حدود ۱٫۶ کیلومتری را شنا کردند و از کانال کازینگا عبور کردند.

کارشناسان معتقدند علت سفر خطرناک شیرها در رودخانه پر از تمساح پیدا کردن شیر ماده بوده است.  جمعیت شیرهای پارک از ۷۱ شیر در سال ۲۰۱۸ به ۴۰ شیر رسیده است و حداقل ۱۷ شیر که عمدتا ماده بوده‌اند، با هدف محافظت از دام‌ها به دست ساکنان اطراف مسموم شده‌اند. اکنون تعداد نرها دو برابر ماده‌ها است. نرها در منطقه تحت تصرف خود شیر ماده‌ای پیدا نمی‌کنند و ممکن است بتوانند در آن سوی کانال به ماده‌ها دسترسی پیدا کنند. در چنین شرایطی، آن‌ها ممکن است تصمیم بگیرند شانس خود را جای دیگری امتحان کنند.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ