خرید تضمینی گندم از مرز ۴.۴ میلیون تن عبور کرد

اقتصاد ایران: تهران- ایرنا- معاون امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی با اعلام اینکه خرید تضمینی گندم از کشاورزان از ابتدای فصل برداشت ( فروردین ماه ۱۴۰۳) تاکنون از ۴ میلیون و ۴۰۰ هزار تن گذشته است، گفت: این میزان خرید نسبت به مدت مشابه سال گذشته بیش از ۲۰۰ هزار تن افزایش را نشان می‌دهد.

علیرضا مهاجر در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایرنا درباره آخرین وضعیت تولید و خرید تضمینی گندم از کشاورزان، افزود: از ابتدای فصل برداشت گندم تا کنون بیش از ۴ میلیون و ۴۰۰ هزار تن گندم به ارزش ۷۷ هزار میلیارد تومان از کشاورزان خریداری شده است.

وی در مورد پرداخت پول گندمکاران، اظهار داشت: تا کنون ۳۰ هزار میلیارد تومان به کشاورزان پراخته شده و مابقی مطالبات نیز به تدریج به پرداخت می‌شود.

معاون وزیر جهاد کشاورزی ادامه: عملیات برداشت گندم در ۲۵ استان کشور در حال انجام است که تا پایان شهریور ماه سال‌جاری ادامه خواهد داشت.

مهاجر تصریح کرد: طبق آخرین آمارها بیشترین میزان خرید گندم با یک میلیون و ۶۰۰ هزار تن مربوط به استان خوزستان، ۹۴۰ هزار تن مربوط به استان گلستان، ۴۵۰ هزار تن مربوط به استان فارس و ۲۸۰ هزار تن مربوط به استان ایلام است که رتبه های اول تا چهارم را به خود اختصاص داده‌اند.

وی اضافه کرد: با شروع خرید گندم در استان های معتدل و سرد رتبه های خرید تضمینی به جز استان خوزستان تغییر خواهد کرد.

معاون وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه اکنون ۲۱ کمباین برداشت گندم در مناطق مختلف کشور فعال هستند، گفت: یک هزار و ۱۵۰ مرکز خرید تضمینی در کشور پیش‌بینی شده است که گندم کشاورزان را تحویل می گیرند.

وی بیان کرد: همچنین در عملیات خرید و برداشت در استان‌ها، مراکز خدمات و مدیریت شهرستان‌ها علاوه بر نظارت بر عملیات برداشت، کشاورزان را به مراکز خرید تضمینی هدایت می کنند تا ضایعات برداشت کاهش یابد.

خرید ۱۶۰ هزار تن گندم دورورم

مهاجر گندم امسال را کیفی دانست و تاکیدکرد: از این میزان گندم خریداری شده حدود ۱۶۰ هزارتن گندم دوروم و مابقی گندم نان است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی خاطرنشان کرد: طبق مصوبه شورای قیمت گذاری و اتخاذ سیاست های حمایتی هر کیلوگرم گندم معمولی نان ۱۷ هزارو ۵۰۰ تومان و گندم دوروم ۱۸ هزارتومان از کشاورزان خریداری می شود.

خرید ۱۷۰ هزارتن گندم بذری

مهاجر گفت: همچنین تاکنون ۱۷۰ هزارتن گندم بذری از استان های گرم و خشک جنوب و گرم و مرطوب شمال کشور خریداری شده است.

خودکفایی در گندم طی سالجاری

معاون امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه تولید امسال به اندازه نیاز و بیش از نیاز داخلی است افزود: نه تنها و نیازی به واردات نداریم بلکه به خودکفایی در محل گندم مورد نیاز کشور نزدیک شده‌ایم.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ