متخلفان فوتبال زیر نور قانون؛ برخوردها جدی است

اقتصاد ایران: تهران- ایرنا- قرار گرفتن پرونده فساد فوتبال در اختیار نهادهای نظارتی این امید را ایجاد کرده که برخورد با به اصطلاح دانه‌درشت‌ها بدون هیچ اغماضی انجام خواهد شد.

به گزارش ایرنا، پرونده فساد در فوتبال ایران یکی از موضوعات پرتکرار این روزهای رسانه‌های کشور است. پرونده‌ای که شروع آن از باشگاه مس رفسنجان بود اما تنها به مسئولان این باشگاه ختم نشد و این‌روزها شماری از مسئولان فوتبال ایران را درگیر کرده است. این پرونده اکنون در اختیار نهادهای نظارتی و کمیته اخلاق فدراسیون فوتبال قرار دارد. همچنین در تحقیقات اولیه شماری از متخلفان شناسایی، سلب مسئولیت و بازداشت شده‌اند که نام و سمت‌ آنان در رسانه‌ها منتشر شده است.

هرچند که فساد در فوتبال تنها مختص ایران نیست و در کشورهای مختلف هم نمود و بروز پیدا می‌کند اما انتشار خبر این پرونده برای فوتبال ایران شوکه کننده نبود زیرا در گذشته اخباری تاییدنشده‌ از فساد در فوتبال در رسانه‌ها منتشر می‌شد اما هیچگاه تحقیقات و نتایج آن منتشر نشد. همچنین در گذشته برخی متخلفان به صورت موقت محروم شدند اما در کوتاه مدت به فوتبال بازگشتند.

داستان کنونی رسیدگی به پرونده فساد در فوتبال ایران با سناریوهای گذشته بسیار متفاوت است. در این دوره نهادهای نظارتی به این پرونده ورود کرده‌اند و از اعلام نام بازداشت‌شدگان این پرونده نیز هیچ ابایی ندارند. احضار بسیاری از متهمان و علنی کردن آن فدراسیون فوتبال را مجبور به کنار گذاشتن افراد متخلف کرد که یک گام مثبت در زمینه برخورد قضایی با متهمان به شمار می‌رود.

نهادهای نظارتی به عنوان ارگان‌های رسیدگی‌کننده به تخلفات بخش‌های مختلف جامعه اکنون دست روی یکی از پرونده‌های حساس یکی دهه اخیر ورزش کشور گذاشته‌اند و برخورد قاطع با متخلفان این پیام را به جامعه فوتبالی صادر کرده است که فساد در لایه‌های پنهان فوتبال واقعیت دارد و مفسدانی در این رشته برای خود حاشیه امن درست کردند. متخلفان فوتبال این روزها نگران هستند زیرا در سالیان متمادی با استفاده از پوشش فوتبال، برای بیت‌المال جیب دوخته و با دور زدن قانون به دنبال مرفه کردن خود و اطرافیانشان بودند.

متخلفان فوتبالی زیر نور قانون؛ برخوردها جدی است

این افراد بدون توجه به قوانین حاکم در جامعه با پوشش‌های مختلف برای خود یک خط قرمز ترسیم کرده بودند تا جایی که این خطوط قرمز در فوتبال و چشم‌پوشی از برخی تخلفات موجب خدشه‌دار شدن اعتماد عمومی به مسئولان فوتبالی، قشر داوران و حتی بازیکنان این رشته شده بود.

اینکه چرا کمیته‌های نظارتی فوتبال ایران در چند سال اخیر چشم خود را روی برخی از این تخلفات بستند، سوالی است که اهالی این رشته بیش از هر زمان دیگر به دنبال پاسخ آن هستند. پاسخ این پرسش هرچند ابعاد فراوانی دارد اما واقعیت این است که حجم بالای پول در فوتبال و نفوذ متخلفان در دستگاه عریض و طویل این رشته راه را روی برخی از بررسی‌ها در کمیته‌های نظارتی فدراسیون بست اما تیر متخلفان زمانی به سنگ خورد که نهادهای نظارتی روی این پرونده دست گذاشتتند و اقدامات اولیه این نهادها نیز مورد تمجید اهالی فوتبال قرار گرفته است.

با وجود اقدامات قاطع چند وقت اخیر در برخورد با متخلفان اما هنوز برخی به ادامه روند پرونده شک دارند که این پرونده به سرانجام برسد و این شک نیز ریشه در اتفاقات گذشته دارد. همچنین در ترویج این تردیدها دست برخی از متهمان دیده می‌شود و آنها به‌ دنبال آن هستند تا اینگونه القا کنند که اگر ریشه این فساد به مسئول عالی رتبه‌ای در فوتبال برسد رسیدگی متوقف خواهد شد. اما نهادهای نظارتی کشور در گذشته همواره ثابت کرده‌اند که اینگونه نیست و رهبر انقلاب نیز همواره تاکید دارند که در بحث مبارزه با فساد باید برخورد بدون تعارف صورت گیرد. البته متخلفان همچنان این آرزوی نهفته را دارند که با توقف رسیدگی به پرونده در میانه راه، آنها از برزخ خارج شوند.

اما این یک رویای واهی است زیرا مسئولان قضایی کشور به خوبی می دانند که فساد هرچند در فوتبال ایران نهادینه نیست اما علف هرزی در پای درخت تنومند این رشته است که در صورت ماندگاری نه تنها چهره فوتبال ایران را خراب می‌کند بلکه آن را به سمت مسیر زوال سوق خواهد داد. لذا خشکاندن ریشه این علف هرز و مقابله با عوامل ظهور و بروز آن می‌تواند فوتبال ایران را در مسیر سالم‌سازی قرار دهد.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ