طنین عرفه از آسمان عرفات تا صحرای کربلا/ مومنان به پیشگاه اقرار گناه رفتند

اقتصاد ایران: تهران- ایرنا- قرائت دعای پرفیض عرفه با حضور مومنان و قاریان در اماکن مقدس مختلف سراسر کشور و عتبات عالیات برگزار شد.

به گزارش ایرنا، نهم ذی‌الحجه روز عرفه، روز نیایش و عبادت، روزی که معروف به بخشش گناهان و قبول توبه است؛ روزی که خداوند متعال بندگانش را به سوی خود به صورت ویژه فرا می‌خواند.

دعای عرفه، دعایی است نسبتاً طولانی که امام حسین (ع) در روز نهم ذی الحجه در صحرای عرفات خوانده است. این دعا از اعمال مهم شیعیان در این روز است که بعد از نماز ظهر و عصر خوانده می‌شود. از محتوای این دعا می‌توان به شناخت خداوند و بیان صفات پروردگار، یادآوری نعمت‌های بی‌پایان الهی برای انسان و حمد و سپاس به درگاه خدا و اقرار به گناهان و پاداش اخروی اشاره کرد.

علاوه بر اماکن مذهبی و بقاع متبرکه مختلف در مصلای امام (ره) نیز که درهای خود را از دقایقی پیش به سوی مومنان باز کرده است شاهد حضور پرشور قاریانی است که از نقاط مختلف خود را به مصلی رسانده اند، مراسم با مداحی حجت الاسلام سیدمصطفی میرلوحی میزبان قرائت این دعای پرفیض خواهد بود.

برخی از اعمال شب عرفه

۱- دعای «اَللّهُمَّ یا شاهِدَ کُلِّ نَجْوی»

۲- تسبیحات عشر را که در اعمال "روز عرفه" آمده است را هزار مرتبه خوانده شود. سُبحانَ اللهِ قبلَ کل احد و سبحان الله بعد کل احد...

۳- دعای اللّهُمَّ مَنْ تَعَبَّاَ وَ تَهَیَّاَ را که در روز عرفه و شب و روز جمعه نیز وارد است، خوانده شود.

۴- زیارت امام حسین (ع) و زمین کربلا و ماندن در آنجا تا روز عید تا آنکه از شر آن سال نگاه داشته شود.

دعاهای روز عرفه

دعای امام حسین (ع) در روز عرفه و دعای چهل و هفتم صحیفه سجادیه از دعاهای وارد شده برای این روز است که مضامین توحیدی و عرفانی این دعاها ایمان را در دل های مشتاق بیشتر و امید به رحمت الهی را فرونتر می سازد.

برخی از اعمال روز عرفه

۱- غسل

۲- زیارت امام حسین (ع) که نقل شده ثواب آن کمتر از کسی نیست که در عرفات به سرمی برد.

۳- بعد از نماز عصر پیش از آن که مشغول به خواندن دعاهای عرفه شود در زیر آسمان دو رکعت نماز بجا آورد و نزد حق تعالی به گناهان خود اعتراف و اقرار کند تا به ثواب عرفات رستگار شود و گناهانش آمرزیده گردد. پس چون وقت زوال شد زیر آسمان رَوَد و نماز ظهر و عصر را با رکوع و سجود نیکو به عمل آورد و چون فارغ شود دو رکعت نماز اقامه کند. در رکعت اوّل بعد از حمد، توحید و در دوم بعد از حمد، قُل یا اَیُّهَا الْکافِروُنَ خوانده شود. و بعد از آن چهار رکعت نماز گزارد که در هر رکعت بعد از حمد، توحید پنجاه مرتبه بخواند. که این نماز، همان نماز حضرت امیرالمؤمنین علیه السلام است.

۴- شیخ کفعمی در مصباح فرموده مستحب است روزه روز عرفه برای کسی که ضعف پیدا نکند و مانع دعا خواندن او نشود.

شبکه یک سیما و حاج امیر عارف و شبکه دو سیما دعای عرفه را از ساعت ۱۷:۳۰ از مسجد حضرت امیر (ع) با نوای شیخ حسین انصاریان به روی آنتن می فرستد.

شبکه های مختلف سیما نیز طنین پرشور این دعا را به صورت زنده پخش می کنند، شبکه سه از ساعت ۱۷:۰۰ دعای پرفیض عرفه را از امامزاده قاضی الصابر (ع) با نوای حاج میثم مطیعی و شبکه چهار دعای سیدالشهدا (ع) را از مصلی امام خمینی (ره) ساعت ۱۶:۳۰ با نوای حجت الاسلام سیدمصطفی میرلوحی پخش می‌کند.

شبکه قرآن و معارف سیما دعای عرفه را از حرم مطهر امام رضا (ع) ساعت ۱۶:۰۰ با نوای حاج مهدی سروری پخش می کند و دعای ملکوتی عرفه از کربلای معلی هم در ساعت ۱۴:۰۰ در شبکه تهران با نوای حاج محمدرضا طاهری پخش می شود.

شبکه افق نیز برای مخاطبان خود از ساعت ۱۵:۰۰ دعای عرفه را از کربلای معلی با نوای حاج مهدی سماواتی به روی آنتن خواهد فرستاد و شبکه آموزش از ساعت ۱۶:۰۰ و از حرم مطهر حضرت معصومه (س) با نوای حاج سیدمهدی میرداماد میهمان خانه‌های مخاطبان خواهد بود.

دعای عرفه از شبکه جام‌جم از حرم مطهر امام رضا (ع) ساعت ۱۶:۳۰ با نوای حاج مهدی سروری برای ایرانیان خارج از کشور پخش می‌شود و شبکه سلامت دعای عرفه را از حرم مطهر امام رضا (ع) ساعت ۱۶:۳۰ با نوای کاظم ذوقیان و ابوطالب خالق پور با رابط ناشنوایان روی آنتن خواهد برد.

شبکه امید هم دعای عرفه را از مسجد مقدس جمکران ساعت ۱۶:۳۰ با نوای حاج عباس حیدرزاده برای مخاطبان خود پخش می کند.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ